Jump to content

Dennen naalden , lage zuurtegraad of juist niet ?

citroen

Recommended Posts

Onlangs zag ik op You Tube een filmpje waarin een Amerikaanse bioloog de Mythe weerlegt dat dennen naalden gebruikt om grond te verzuren een fabeltje is .

Dennnen naalden aan de boom dus nog groen hebben inderdaad een lage PH , maar eens Afgevallen hebben ze een neutrale PH .

Spijtig , ik had die man eens willen vragen of dat met afgevallen Eiken en Beuken bladeren ook zo is ?

Mischien is er hier op dit forum wel iemand aanwezig die dit kan bevestigen .

Ja....alle gecomposteerde spul is NIET echt zuur.....in ieder geval niet zo zuur dat het een bodem kan verzuren. Dat zijn hardnekkige fabeltjes/mythes die al door vele onderzoeken zijn ontkracht...maar ooit werden onderwezen en dus nog altijd overal opduiken. Bodem verzuren kan alleen chemisch (bijvoorbeeld bepaalde zwavelverbindingen die nogal wat zwavelzuur toevoegen ...en dat is eigenlijk een soort vergiftiging van je bodem) of heel tijdelijk een beetje via nogal wat extra veen of turf (ook zeer milieu-bezwarend en nauwelijks een oplossing).

Wat compost wel doet is (naast vele andere goede dingen)

1. Van zowel een zure bodem als een sterk alkalische bodem de PH bijsturen en regelen naar een gunstig gemiddelde.

2. Bodemleven voeden waardoor tolerantie voor een ongunstige PH van veel planten wordt verhoogd.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Als dit allemaal klopt heb ik dikke pech. Ik dacht t.b.v. de aanplant van blauwe bes mijn huiswerk goed gedaan te hebben en heb zodoende een paar dagen geleden een bult gehakseld materiaal 'geregeld' afkomstig van niet al te dikke dennentakken. Het bestaat zodoende hoofdzakelijk uit dennennaalden en schors en relatief weinig hout. De bedoeling van dit spul was het voor een deel gecomposteerd, en de rest als mulchlaag, bij de aanplant van blauwe bessen te gaan gebruiken.

Volgt nu de onvermijdelijke vraag: Wat is dan , naast turf , wél geschikt om de ph van de grond omlaag te brengen zodat hij geschikt is voor de aanplant van blauwe bes ?

Dennenaalden43941551806931.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Wat is dan , naast turf , wél geschikt om de ph van de grond omlaag te brengen zodat hij geschikt is voor de aanplant van blauwe bes ?

Werken in een afgesloten gebied en dat met turf zuurder maken.Bijvoorbeeld bloembak. Of een aanhangertje grond ruilen met mensen die op veen tuinieren.... Chemische zuren in je bodem gieten in grote hoeveelheden, dat wil je vast en zeker niet. En vooral...accepteren wat de natuurlijke mogelijkheden voor jou ter plekke zijn....er is zo veel wat wel heel goed kan in het grondje dat je hebt

Ik denk dat ge goed bezig bent met die metselkuipen met gaten in de bodem voor Uw blauwe bessen

Ik heb eens 3 blauwe bessen in metselkuipen aangeplant

1 kuip volledig met turf gevuld (waarvan ik dacht dat er niets van ging komen)

1 kuip met turf ,dennen haksel ,cocospeat

1 kuip met potgrond voor zuurminnende planten en dennen haksel

Ze staan alle 3 naast elkaar ,en ik kan geen verschil zien in de groei ervan

Vandaag heb ik nog een blauwe bes in een kuip volledig gevuld met potgrond voor heide planten aangeplant ,en dat ga ik in de toekomst blijven doen bij mijn blauwe bessen.

Ik mulch wel met een dikke laag dennen naalden , dennen hakselhout en eikenblad.(omdat ik die maar voor het rapen heb )

Toch ken ik iemand op het complex ,die ze gewoon in de volle grond ( Weiland) aangeplant heeft ,en die al jaren een flinke oogst aan blauwe bessen opbrengen (tot mijn verbazing natuurlijk )

Bijgevoegd een foto van de 3 blauwe bessen in verschillend grondmengsel aangeplant

IMG000695661551798885.JPG

Dat geeft weer hoop citroen . Bedankt voor de info. Welke inhoud hebben de kuipen die je gebruikt ? Staan de planten op de foto rechtstreeks in de volle grond of in kuip ?

Project blauwe bes gaat in ieder geval door. De bedoeling is 9 stuks te planten waarvan minimaal 5 in de vollegrond (misschien wel allemaal omdat me dat wat de vochthuishouding betreft makkelijker lijkt als je wat langer afwezig bent).

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan maar ongeacht of project blauwe bes nu lukt of niet, het resultaat laat ik zeker nog eens een keer zien.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ikzelf gebruik metserskuipen met doormeter van 60 cm , Sugar gebruikt 65 liter metsers kuipen

Met enkele gaten onderaan van 1 cm

Ik zou die kuipen toch gebruiken omdat ze de Zuurtegraad blijvend op peil houden

In de volle grond past de toegevoegde zure grond zich met de tijd toch aan de omgevings grond en verhoogt meestal de PH

Met een dikke mulchlaag is de verdamping beperkt

Al mijn planten staan in metserskuipen afgedekt met een dikke mulch laag

Ik raad U aan Hier op het forum Eerst en vooral Sugar eens te raadplegen ,die heeft een hele site met nuttige tips en andere in verband met Blauwe bessen en ander ( klein ) fruit

http://fruitberg.wordpress.com/

Idem hier

9 verschillende struiken in grote (90 liter) metserskuipen

Mengeling van turf, tuingrond, compost en grof metserszand

1 x per jaar wat meststof voor zuurteminnende planten

Al enkele jaren zonder problemen en oogst van de bessen elk jaar meer

De kuipen zelf in (om niet te bevriezen) de grond, enkel rand steekt boven > grond in kuipen en rand afgedekt met mulch wat veel scheelt voor de waterhuishouding en het onkruid

We zijn nogal off-topic. Kan beter naar "Hoe zorg ik dat grond voor blauwe bessen zuur is?" of iets dergelijks.