Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

kleigrond

zuid61

Recommended Posts

Hoi, ik woon sinds kort in Olst en heb gelukkig weer een tuin. Hier is kleigrond en ik heb altijd een tuin op zandgrond gehad. Hebben jullie tips of opmerkingen over wat je wel of niet kunt verbouwen op klei? Ik hoor het graag....

Ik weet niet hoe zwaar de kleigrond is... kun je er makkelijk iedere letter van het alfabet mee boetseren?

Soms spreken mensen van zware klei, maar het verkruimelt in je hand en er valt door te komen met een schoffel - dan zou ik niet van zware klei spreken, misschien lichte klei, zavelachtige klei of klei met veel organisch materiaal en een goede structuur.

Als het echt rottige, harde klei is dan kunnen aardappels en alliums nog altijd prima, en ook fruitstruikjes zullen geen probleem geven.

Lastiger wordt het om kleine zaadjes te laten aanslaan en zich goed te laten ontwikkelen, misschien zelfs zo moeilijk dat het niet de moeite waard is. Ook boontjes kunnen lastig zijn als de klei weerbarstig is. Als de klei net even een beetje lichter is maakt dat al een gigantisch verschil.

Sowieso alles gewoon proberen. Een tuin verrast altijd. Mulchen met een dikke laag compost werkt vaak ook wel. Niet zozeer om voedingsstoffen aan te leveren, maar wel om het bodemleven te stimuleren, waardoor de grond luchtiger kan worden. Bovendien is de toplaag dan wat losser.

Met een zomer als die van vorig jaar heb je echt geluk met klei. Bij ons staat het grondwater dan ook vrij hoog, maar we hebben vrijwel geen water hoeven geven. Mensen op zandgronden echter hebben toen bijna even veel lopen transpireren als de hoeveelheid water die ze het land op moesten slepen.

~ Vita rosa est ~