simonvb Geplaatst: 7 april 2019 Geplaatst: 7 april 2019 Weet er iemand wat deze schade veroorzaakt aan mijn appelboompje, wat ik er aan kan doen en of de boom dit overleefd? Quote
Bit Geplaatst: 7 april 2019 Geplaatst: 7 april 2019 De inhoud van de gegraven gang ligt aan de voet van de appel. Een kever of rups dus denk ik. Welke weet ik niet, zal best schadelijk zijn, maar niet gelijk dodelijk als het bij deze ene blijft denk ik toch. Ik ben niet zeker. Quote
loes Geplaatst: 7 april 2019 Geplaatst: 7 april 2019 Doet mij denken aan de uitvliegopening van een houtkever of houtwesp. In dat geval was het boompje al verzwakt. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 7 april 2019 Geplaatst: 7 april 2019 Ongeveer 20 cm boven de grond zit een klein gaatje, onder op de grond liggen wat houtpropjes. Vermoedelijk gaat het hier om het uitvlieggat van de appelspintkever / kleine vruchtboomspintkever (Scolytus mali en Scolytus rugulosis). Of de boom dit overleeft is afhankelijk van diverse factoren o.a. de conditie van de boom en de mate van infestatie. Kan zijn dat er de komende weken nog meer gaatjes in de stam komen doordat meer vruchtboomspintkevers uit de stam komen. Bij een ernstige aantasting is het verstandig de boom te verwijderen om meer schade te voorkomen. Zie ook: http://edepot.wur.nl/416740 Quote
simonvb Geplaatst: 17 april 2019 Auteur Geplaatst: 17 april 2019 http://fruitabc.blogspot.com/2017/09/houtrupsen-van-de-gestippelde.html?m=1 Nog wat verder gezocht en het lijkt de gestippelde houtrups te zijn. Heb er al 20 cm ver in zitten koteren met een ijzerdraad maar de rups overleefd voorlopig want vandaag weer wat pulp aan het gaatje.Is wel spijtig, mijn mooiste leiboompje met de meeste bloemsems dat ik twee jaren geleden geplant heb.Iemand nog andere tips? Quote
Fruittuin17 Geplaatst: 17 april 2019 Geplaatst: 17 april 2019 Als je het ras wilt behouden (weet niet of het een speciale is) zou ik deze zomer proberen een knop te oculeren op 1 van je (minder lekkere) andere appelbomen. Mocht de boom het loodje leggen hoef je niet het ras opnieuw te kopen Quote
simonvb Geplaatst: 15 april 2020 Auteur Geplaatst: 15 april 2020 (aangepast) De boom zal het precies toch overleven. Staat nu al een week in bloei. 15 april 2020 aangepast door simonvb Quote
telepo Geplaatst: 11 oktober 2023 Geplaatst: 11 oktober 2023 En leeft de boom na 3 jaar nog steeds? Heb bij ons vandaag hetzelfde ontdekt en weet niet wat ik moet doen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.