Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De inhoud van de gegraven gang ligt aan de voet van de appel. Een kever of rups dus denk ik. Welke weet ik niet, zal best schadelijk zijn, maar niet gelijk dodelijk als het bij deze ene blijft denk ik toch. Ik ben niet zeker.

Geplaatst:

Ongeveer 20 cm boven de grond zit een klein gaatje, onder op de grond liggen wat houtpropjes. Vermoedelijk gaat het hier om het uitvlieggat van de appelspintkever / kleine vruchtboomspintkever (Scolytus mali en Scolytus rugulosis). Of de boom dit overleeft is afhankelijk van diverse factoren o.a. de conditie van de boom en de mate van infestatie. Kan zijn dat er de komende weken nog meer gaatjes in de stam komen doordat meer vruchtboomspintkevers uit de stam komen. Bij een ernstige aantasting is het verstandig de boom te verwijderen om meer schade te voorkomen.

Zie ook: http://edepot.wur.nl/416740

• 2 weeks later...
Geplaatst:

http://fruitabc.blogspot.com/2017/09/houtrupsen-van-de-gestippelde.html?m=1

Nog wat verder gezocht en het lijkt de gestippelde houtrups te zijn. Heb er al 20 cm ver in zitten koteren met een ijzerdraad maar de rups overleefd voorlopig want vandaag weer wat pulp aan het gaatje.

Is wel spijtig, mijn mooiste leiboompje met de meeste bloemsems dat ik twee jaren geleden geplant heb.

Iemand nog andere tips?

Geplaatst:

Als je het ras wilt behouden (weet niet of het een speciale is) zou ik deze zomer proberen een knop te oculeren op 1 van je (minder lekkere) andere appelbomen. Mocht de boom het loodje leggen hoef je niet het ras opnieuw te kopen

• 11 maanden later ...
  • 3 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...