roeier Posted April 11, 2019 Share Posted April 11, 2019 Er staan hier op het erf twee pruimenbomen, beide zien er hetzelfde uit; ze zijn op een gegeven moment gesnoeid, en hebben daarop gereageerd door lange loten te maken, waar vervolgens niets mee is gebeurd. Het resultaat ziet er niet uit.Ik heb me nog niet met deze bomen bemoeid, maar wil ze nu toch maar gaan aanpakken. Die lange loten moeten er maar af, zo denk ik, maar verder weet ik het niet goed, want daar bovenin lijkt alle groei te zitten, dus hoe voorkom je dat dit probleem zich herhaalt? Kan ik misschien beter nog wat verder terug snoeien dan waar die loten beginnen? Wat ik vooral wil is dat ze een plezieriger vorm krijgen.En kan ik nu al snoeien? Ze zitten nog niet helemaal in blad, maar de sapstroom is wel goed op gang gekomen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 Ja hoor, dat kan. Maar niet nú. De sapstroom heeft er niets mee te maken dat je prunus 's winters liefst met rust laat, Prunus kun je aanpakken zodra de boom weer helemaal in het blad staat, met een week of wat dus, zeg vanaf mei. Je kunt ook de oogst afwachten en gelijk met de oogst die takken wegnemen. Dan herhaalt zich hetzelfde verhaal en ben je met een paar jaar weer aan de beurt. Best dan komende zomer de nieuwe groei van een paar snelle scheuten ook weer wegnemen. Zomersnoei ( vanaf eind juni zeg maar ) geeft veel minder reactie. In de toekomst, als je wat weg wilt nemen, best zomersnoei toepassen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 12, 2019 Share Posted April 12, 2019 Een kleine aanvulling. Ik volg op het moment een opleiding hoogstamboomgaard bij de (Belgische) Nationale Boomgaarden Stichting.Het snoeien van pruim en andere prunussen kan vanaf dat de boom blad maakt. Dus nu al. Dat heeft te maken met het vermogen van de boom om wonden direct af te sluiten zodat ze niet gauw geïnfecteerd kunnen worden. In zijn algemeenheid kun je zeggen dat je zowat alle bomen en struiken in ieder geval goed kunt snoeien als ze volop blad hebben. Alleen is dat niet altijd zo praktisch omdat je er moeilijker bij kunt vaak en veel moeilijker een goed beeld van het geraamte/gestel. Zoals Bit zegt is zomersnoei te prefereren als je minder sterke groei wilt. Maar ook een overweging is om geleidelijk te snoeien. Meerdere keren per jaar een aantal takken. Een beperkt aantal steile takken en scheuten kun je nu wegnemen en dan in de zomer de twijgen die daar op komen (hergroei) met de hand wegbreken (dus niet met snoeischaar) is een manier om de hergroei te temperen. Ik weet niet welk ras pruim, door de steile vorm denk ik meteen aan Victorie (?)...maar zelf zou ik willen dat de boom breder wordt (dus zijtakken verder laten groeien) en de kruin veel opener....dus als het ware die hele pruik er uit, zodat er veel licht binnenin komt....maar niet elk ras laat zich in die meer parasolvorm dwingen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roeier Posted April 12, 2019 Author Share Posted April 12, 2019 Bedankt voor de reakties! Ik denk dat ik nog wacht met snoeien dan. Het is wel prettig dat je nu zo duidelijk iedere tak ziet, maar de kruinen worden niet zo vol dat het in Juni te moeilijk gaat worden.Als ik ze zelf had getraind had ik ze ook breder laten worden, maar ik denk dat de definitieve vorm er nu wel zo'n beetje in zit. Ze zijn niet jong meer, ik schat zo'n 20 jaar oud. De eigenaar van het perceel heeft toen wat boompjes neergezet, hoogstam, omdat dat toen weinig nog werd neergezet. Zo'n soort bewustzijn laat hij wel vaker zien, maar toch is het geen tuinman; naar rasnamen hoef je hem niet te vragen, en hij zal zelf deze boompjes op een gegeven moment hebben gesnoeid.De groei is inderdaad nogal recht opgaand. De andere boom is veel hoger, en nog rechter van gestalte: Behalve die gekke scheuten vind ik het nog wel mooie bomen, ze hebben een soort van statigheid.Dit is een detailopname van deze grotere boom: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts