mastert Posted April 13, 2019 Share Posted April 13, 2019 In de kaders, van grotere zelfvoorziening, variatie, en doe eens iets geks, ben ik op zoek. Ik zoek fruitsoorten, die ik kan koken, ongeveer als een aardappel. En die dan ook nog wat stevige kost opleveren. Liefst ook nog goed bewaarbaar. Nu heb ik al kweepeer en gewone kookpeer. En er zijn natuurlijk ook nog de pompoenen, en meloen-achtigen.Missschien een kookappel? Of nog andere suggesties? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted April 15, 2019 Share Posted April 15, 2019 Je hebt ook bakpruimen. Maar is natuurlijk niet zoals een aardappel. Toevallig van de week ingemaakte kersen gegeten van iemand, was ook heerlijk. Toevallig ga ik in juni geloof ik, een cursus doen over het verwerken van de oogst. Ik ben heel benieuwd wat ik daar ga leren. Je zult deels gelijk de oogst moeten verwerken in de vorm van sap/jam/gelei/chutney en je kunt natuurlijk taarten bakken en invriezen, evt in stukjes zodat je er precies zoveel uit de vriezer kunt halen als je nodig hebt voor je visite. Wellicht kun je veel fruit in stukjes invriezen om er pas in de winter iets mee te gaan doen. Geen idee of de jam/taart dan net zo lekker wordt. Het kan dan ook door je yoghurt.Heb er ook nog aan gedacht om sap te maken met de sapcentrifuge. Dat is zonder verhitting en dus niet houdbaar, maar wellicht kun je het na het maken onmiddellijk in de vriezer gooien. Dan heb je sap zonder suiker.Maar nu houdt mijn creativiteit wel een beetje op moet ik zeggen. Zeker wb fruit. Qua groente zijn aardperen bijvoorbeeld handig om te hebben. Die zijn er altijd om te oogsten.Wie weet leer ik wat tijdens de cursus.Je kunt trouwens wel nog kijken naar de bewaarbaarheid. Sommige appels zijn tot april/mei te bewaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mastert Posted April 17, 2019 Author Share Posted April 17, 2019 Mooi, de bakpruim. Ga ik op mijn lijstje zetten. Weet je toevallig een goede? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruittuin17 Posted April 17, 2019 Share Posted April 17, 2019 Volgens mij zijn kwetsen in zijn algemeen daar wel geschikt voor. En damson pruimen ook geloof ik. Ik heb zelf de damson merryweather en waarschijnlijk nog wel andere soorten die ook geschikt zijn. Alleen heb zoveel rassen dat ik niet alle info over ieder ras onthoud. De bedoeling is dat ik steeds als ik een ras kan oogsten, dat ik nog eens heb web op ga om info te zoeken over het ras. Waar komt het vandaan, hoe is het ontstaan, leuke weetjes over het ras en waar is ie voor geschikt. Het is wel leuk om veel over ieder ras te weten en te kunnen vertellen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts