Jump to content

Vogeloverlast: hoe te bestrijden?

Recommended Posts

Vandaag moest ik het gazon schoonspuiten, omdat de kinderen dikke klodders vogelpoep hadden. Overal... heerlijk.

Zonder daar verder woorden aan vuil te maken, want daar kan ik nog behoorlijk langnover doorgaan: hoe weer ik de vogels uit mijn tuin? Ja nuttige rakkers en meer, maar nee, echt te veel poep.

Zulke apparaten, zijn dat nuttige dingen om de vogels uit mijn tuin te houden? Het gaat om duiven, kauwen, eksters en merels die de overlast veroorzaken, danwel poepend, danwel eten van mijn bord aan het stelend. De lefgozertjes ook!

https://www.vandree.nl/product/garden-guard-380/

Of wellicht zoiets?

https://www.allestegenongedierte.nl/bewegende-arend-met-geluid.html

https://www.macrovet.nl/watersproeier-met-bewegingsmelder-en-zonnepaneel.html?gclid=EAIaIQobChMIjuu6wP2E4gIVlud3Ch0Szwx0EAQYAiABEgJWj_D_BwE

Het is of dit, of een geweer kopen

Tenzij iemand een ander alternatief heeft wat werkt.

We hebben al (kunststof) kraaien en halo uilen in de tuin. Dat werkte helaas maar even. Toen waren alle vogels er aan gewend en nu zijn ze terug mét versterking. Ik dacht dat het vorig jaar erg was, maar het is zo veel erger nu.... Dus help!

Iets met een roofvogel zou misschien kunnen helpen. Je ziet ze wel eens op een dak, een neproofvogel aan een zwiepende kabel? Waar komen al de vogels op af? Een kat zou ook een idee kunnen zijn?

Waar de mol is is er hoop!

Die plastic nepvogels werken ongeveer een dag ...

Wat werkelijk helpt tegen kauwen is er een echte dode kauw neer te hangen. (moet je natuurlijk wel aan een echte dode kauw zien te komen ) )

Heel vroeger werden hier stokken rondom de korenakkers gezet waartussen ijzergaren (dus geen ijzerdraad!) werd gespannen om vogels weg te houden. Vogels vlogen dan tegen het ijzergaren, raakten er in verstrikt etc. of verschoten zo dat ze de akkers mijden (dat in theorie althans )

Een paar dagen oefenen met een buks in de tuin wil ook wel eens helpen

Tja, een vogelvriendelijke tuin. Dan hoort dat erbij. Al helemaal als alle omliggende tuintjes betegeld zijn. Ook alles betegelen: probleem opgelost.

Een kat kan het vogelprobleem deels? oplossen. De kat moet dan wel de hele dag naar buiten kunnen (een chipluikje is dan handig, andere katten kunnen dan niet je huis in, dan moeten alle deuren en ramen wel dicht zitten).

Maar: katten kakken graag buiten, die van mij in ieder geval wel. Dan is het middel erger dan de kwaal, bij een klein tuintje althans.

Wel is het zo dat katten het liefst poepen in rulle aarde, liefst niet op het gazon. Nette katten (ook die van mij) maken eerst een kuiltje, en dekken dat na afloop af. De grootte van je tuin bepaalt uiteraard de mestdruk, en daarmee de kans dat je bij het wieden in een nog niet verteerde drol grijpt of trapt.

Er zijn katten die de hele dag buiten lopen, en voor de grote boodschap toch altijd even naar binnen komen om op de bak te gaan zitten. Maar of dat aan te leren valt?

Als laatste: een kat kun je niet even uitproberen. Als je begint met een kitten zit je er voor ruim 15 jaar aan vast. Opvoeden, aandacht geven, af en toe naar de dierenarts, voor oppas zorgen, eten geven: je hebt er een kind bij.

Een buks? Niet zo veilig in een klein stadstuintje. Ook niet erg opvoedkundig.

Een buurman schiet af en toe (gemiddeld eens per jaar?) een houtduif af. Dat helpt wel, tegen die allerergste vijanden van moestuinders.

Hier (grote tuin) zie ik vrijwel nooit vogelflatsen. Ik heb alleen een beetje last van merels (aardbeientijd), en spreeuwen (kersentijd en druiventijd). Kraaien, eksters, kauwtjes, Turkse tortels, mussen te over, maar die komen nauwelijks in mijn tuin. Van het kleine spul (mezen, puttertjes, mussen, roodborstjes, groenlingen, winterkoninkjes en zo) heb ik geen last. Wel schik.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Meestal ben ik blij met mijn vogelvriendelijke tuin, maar de vogelpoep wordt steeds erger. Vorig jaar moesten we onder de grote sequoia het gras steeds schoonspuiten, maar dat is inmiddels al een gepasseerd station. Ik moet er foto’s van maken, maar dat doe je niet zo snel wanneer je besmeurd bent met...

Overigens hebben we tig buurkatten in de tuin en die leggen altijd het loodje tegen de kauwen en eksters. Behoorlijk indrukwekkend hoe die gezamenlijk een kat te grazen nemen.

Zo’n roofvogel die meedraait in ze wind heb ik ook gezien. Is dat effectiever dan zo’n sonarding met bv water of licht? Het is best een investering en ik ben bang een verkeerd besluit te maken.

Bedoel je zoiets?

https://www.allestegenongedierte.nl/bewegende-arend-met-geluid.html

Vind dit best een inlog ding overigens, kan me biet voorstellen dat dit echt soelaas biedt.

Bij een groot café hebben ze op het terras zo’n vogelvlieger. https://www.allestegenongedierte.nl/vogels/verjagen/vliegers/

Dat schijnt heel goed te werken, maar doordat de sequoia boven het huis uittorent, denk ik dat wij niks aan een vlieger hebben...

Niemand ervaring met ultrasone apparaatjes? Daar neig ik zelf naar.

6194f8167ff398e9883cef2341f1f3df.jpg

Handpalm grootte hebben de kleine flatsjes. Er is een reiger die de laatste tijd hier ook komt foerageren. Misschien die zo groot poepen?

Ik ga een sonar ding bestellen en dan zien we of het zinvol is. Hier krijg ik ook weinig info, dus blijkbaar te weinig vogeloverlast of te weinig ervaring. Ik laat wel weten of de bliepjes en hoge tonen werken.

Edit:

Erhm... ik bedenk me nu dat ik sinds vanochtend kippenmoeder ben. Die gaan dat sonarding vast niet prettig vinden....

Andere oplossing van iemand?

Oplossing in het kort: boom rooien.

“Het gaat om duiven, kauwen, eksters en merels”

Die vogels lijken mij veel te klein om zulke plakkaten te produceren.

Ganzenpoep is het zeker niet, dat ziet er uit als drollen.

Iets groots dat vliegt én graag in bomen zit: aalscholver. Ik weet niet echt hoe hun poep eruit ziet, meestal dunner en witter.

Pluis eens zo’n plakkaat uit. Als er graten in zitten, dan moet het welhaast van aalscholvers zijn.

Paar foto’s naar vogelbescherming, met de vraag: van welk dier / welke vogel is dit?

Natuurlijke bestrijding: o.a. zeearend, maar die kakt natuurlijk ook.

De aalscholver is beschermd. Zelfs het weghalen van nestplaatsen (bomen) zou niet toegestaan zijn.

Maar misschien zitten er bij jou geen aalscholvers, en is het een andere vogel.

Welke vogel het ook is: zo’n idioot hoge en grote boom kan dit met zich meebrengen. Accepteren dus, die guano. Wiki: Guano werd beschreven als een voor den landbouw onmisbaren mestspecie

Verhuizen naar het boerenland, en dan klagen over mestgeur, slik op de weg, trage landbouwwerktuigen op de weg. Of gaan wonen pal naast het circuit van Zandvoort, en dan klagen over de herrie. Of (een verre kennis van mij): Naar het strand gaan en enorm klagen over zand in zijn schoenen, op zijn handdoek.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Bedankt voor het meedenken Henk

Edit: de platgedrukte hoopjes zagen er wel uit als drol. Vliegen wel ganzen over maar heb ze nooit in de tuin gezien. Afgelopen week vliegen eenden steeds de tuin in en uit (zit aan een sloot)

Mijn andere reactie is weg... dit is al de derde keer dat er reacties verdwijnen.

Ik had geschreven dat ik heb besloten on zo’n sonar apparaat te kopen en het maar aan den lijve te ondervinden of het werkt. Later bedacht ik me dat de kippen daar vast ook last van gaan krijgen.

Ik ben dus weer terug bij af.... geen idee wat ik tegen de overlast moet doen. Ik zie geen nesten in de boom. Maar het is dé plek on te vergaderen, want ze zitten er allemaal op enig moment. Kauw, ekster, duif: ze vliegen af en aan. Kletsen wat. Poepen flink. Nog wat napraten en dan vliegen ze weer weg.

Morgen ga ik met een hoge ladder de sequoia in en ga ik cd’s en andere glimmende dingen ophangen. Het enige wat ik kan bedenken wat geen schade aan mijn kipjes brengt.

Hopelijk val ik niet uit de boom en/of van de ladder en werkt het, want dat het stuntwerk wordt, staat nu al vast.... ik zal me een beetje moed indrinken vermoed ik. Slik

Hallo Mellie, ik begrijp je volkomen. Wij hebben een grote tuin met allerlei fruit (kersen, aardbeien, appels, peren, noten, enz) en een moestuin waar we onze groenten kweken.

Ieder jaar is het hetzelfde, is er iets rijp of iets geplant dan is er wel een (on)dier dat denkt onze tuin te moeten plunderen.

De duiven trekken de bonen en erwten uit zodra die boven de grond zichtbaar zijn, de kauwen en kraaien en duiven zitten in de kersenbomen en pikken de kersen als ze nog niet rijp zijn af, laten ze vallen omdat ze nog niet smaken en pikken de volgende enz.

Uiteindelijk liggen de meeste kersen onder de boom en mogen we blij zijn als er veel ophangen en er toch een deel van rijp word...

In mijn vijvertje zaten een 2 tal jaar geleden nog een goede 60-70 vissen, nu nog slecht 4! Die met zijn lange poten zonder visvergunning is ze allemaal komen halen.

De aardbeien bescherm ik met netten en die moet ik goed vast maken aan de grond want anders kruipen er nog merels onderdoor..

De frambozen en rode bessen zijn hetzelfde lot beschoren.

In het najaar komen de kraaien de peren afpikken en zelfs noten slepen ze mee.

De laatste jaren zit hier ergens een roofvogel want af en toe vindt ik een hoop duivenpluimen ergens onder een boom.

Oplossingen heb ik helaas ook niet. Een kat gaat echt geen kauwen, kraaien of duiven pakken of misschien een zeldzame keer een jongske dat nog niet goed kan vliegen.

De kat van de buren loopt vaak door onze tuin maar het enige wat ze doet is kakken en pissen tussen de groenten waar wij van moeten eten en nesten van nuttige vogeltjes plunderen.

Het probleem is dat die kauwen, eksters, kraaien en duiven bijna geen vijanden meer hebben en ze zich explosief voortplanten. En hoe meer monden er gevoed moeten hoe driester ze worden en alles wat eetbaar is word geroofd.

Als de beesten op 1 plaats verzamelen zou je misschien toch kunnen proberen met een ultrasoon apparaat. Die stralen hun geluid aan de voorkant uit dus als je ze van je kippen weg richt dan gaan ze weinig last hebben. Desnoods hang je ze tegen een dikke plank ofzo dan ben je zeker dat er aan de achterkant geen of zeer weinig geluid uit komt. Wel zou ik er een nemen met een instelbare frequentie zodat je wat kan experimenteren. Deze bvb.: https://www.bol.com/nl/p/kemo-ultrasone-dierverjager-ultrasone-dierverdrijver-m175/9200000099925173/?suggestionType=browse&bltgh=qlAhCDJcS8jUip8KaWlBVg.mEksD0yHR9bSo9x-WSFOpA_0.4.ProductTitle

De apparaten met vaste frequentie heb ik niet zo veel vertrouwen want als die frequentie niet werkt dan sta je daar...

Als je wil weten welk dier die grote "keutels" legt dan zou je een wildcamera kunnen zetten. Misschien iemand in je kennissenkring die er eentje heeft en die je eens mag lenen?

Dat die vogels in jouw boom komen vergaderen is zeker ook het gevolg van de sloot in de buurt. Dat is zowat gelijk een cafe: er wordt eens goed gedronken en dan lekker gezellig op het terras (jouw boom) nog wat genieten....

Mijn andere reactie is weg... dit is al de derde keer dat er reacties verdwijnen.

Ik had geschreven dat ik heb besloten on zo’n sonar apparaat te kopen en het maar aan den lijve te ondervinden of het werkt. Later bedacht ik me dat de kippen daar vast ook last van gaan krijgen.

Dat staat in je reacties op de eerste pagina.

Das gek Loes... had ze gewoon onder mijn eerste reactie gezet. Heb laatste dagen toch best wat gedoe met het forum, met topics die niet openen, reacties die kwijt zijn enz.

Anyways. @Onkruid gedeelde smart...?! Ik ben blij dat ik niet de enige ben in elk geval en ga kijken naar jouw link. Wat een rotzakken zijn die vliegende krengen dat ze hun hengeltje uitslaan bij jouw vijver zeg. Wat een sneu aantal visjes houd je er aan over....

Vandaag spotte ik 3 eksters die wegvlogen zodra ik te dicht bij kwam en onder de boom lagen verse droppings. Fiks formaat weer. volgens mij is alle poep gewoon van de vogels. Verder geen bijzondere dingen die in de tuin komen. Ik heb sinds een paar dagen kippen en hun poepjes zijn een stuk bescheidener. Doe mij maar 10 kippen, dat is nog steeds minder troep dan nu.

Ik snap niet helemaal wat er dan gek is want ik zie jou posten dus gewoon onder je eerste bericht, met nog wat reacties van anderen daartussen.

Ik zou zeggen gooi dat tapatalk gebeuren de deur uit en forum gewoon rechtstreeks. Het moestuinforum heeft een uitstekende mobiele layout die 10x beter werkt dan tapatalk.

Foto’s plaatsen gaat zo veel simpeler met Tapatalk vandaar. Maar Tapatalk heeft zo zijn irritatiepunten, dat klopt.

Ik ga toch voor een sonarapparaat. De kippen blijven heel relaxt rondom het kippenhok scharrelen. Ik durf het wel aan. Zal apparaat en de bevindingen nog wel posten.

Wordt vervolgd...!

Mellie, de 4 overgebleven vissen hebben blijkbaar niet stilgezeten want ik zag gisteren een 20 tal jonge visjes. Toch nog eens een meevaller...

Het ultrasoon apparaat in mijn link werd in Engeland zelfs gebruikt om hangjongeren weg te jagen (had ik eens gelezen). Het produceert best veel decibels zodat je toch voorzichtig moet zijn want je kan je oren daarmee beschadigen.

Denk niet dat die "poepende" vogels dat gepiep leuk gaan vinden

Goh, dat lijkt me naar zeg, als dat zo hard is dat je zelfs de lokale hangjeugd verplaatst! Ik las dat jouw apparaat ook onhoorbare piepjes heeft en is een stuk goedkoper dan die ik zag. Nog uit te breiden met toeters en bellen (extra luidsprekers, altijd handig als je de hoek om wil gaan met je geluidsfrequentie!) ik ga deze als eerste uitproberen denk ik.

Die grote flatsen herken ik alleen van eenden, dus ja reiger dunkt me........is heel waarschijnlijk.

Ik heb dus regelmatig eenden in mijn tuin die met hun grote platte stampers en snavels alles stuk maken.....nu planten al wat groter zijn komt het niet meer voor...gelukkig

@Ciska de eenden vliegen hier soms de tuin in, dus het zou ook best van eenden afkomstig kunnen zijn. Reiger vist hier sinds kort langs de kade. Alleen op de tak boven de favo poepplek zitten standaard eksters en kauwen. Tak daarnaast is van de duiven. Kan je googelen naar eksterpoep? Dan weet ik hoe dat er uit ziet. Het zijn verscheidene plakkaten, erg smerig... Zo meteen maar even doen.

Wij hebben sinds vorige week donderdag 4 huurkippen en de vogelpoep is enorm aan het afnemen. (De kippenpoep is beduidend kleiner en prettiger overigens!) Ik kan me haast niet voorstellen dat die kleine kipjes het voor elkaar krijgen brutale vogels weg te houden.

Ik heb wel eens eksters gehad die de spaghettislierten uit mijn pan stalen terwijl ik op 1 m afstand stond! Of dat ik even binnen wat ging pakken en er vervolgens snavelafdrukken in de kaas zaten. Beetje lollig ook wel, maar wat een durfals! En nu met 4 kakelende zijdehoenders heb ik uit het niets minder vogelpoep. Toeval of..?

Hmmmmm, hier zijn ze bij lange na niet zoooo brutaal....

Gelukkig maar. Maar naast honden ook wel wat katten hier in de buurt...zal misschien ook helpen.

Verder alleen maar kleine spul en zeemeeuwen.....das nog wel zoiets dan mag je duiken