Jump to content

Hoe houd ik slakken uit de courgetteplanten?

Saskia in Almere

Recommended Posts

overigens gaan de slakken hier niet erg aan de courgette's

Mijn ervaring is dat ze vooral dol op de bloemen zijn.

Wat de bierval betreft: bij velen is de ervaring dat het bier juist extra slakken aantrekt. Je buren zullen je dus dankbaar zijn...

Gif (ja escargo is ook gif, net als koperband, wat ik zelf gebruik) of rapen zijn de enige opties. Voor lavagrit hebben mijn slakken geen ontzag.

Zie post

Ik zit vlakbij een houtwal en bescherm mijn aardbeien met een slakkenscherm. De migratie van slakken uit deze houtwal begint zodra de juni-aardbeien beginnen te kleuren. Ik heb rondom mijn aardbeien een iets strakker (t.o.v. het plaatje in bovenstaande link) slakkenscherm opgebouwd:

P102063584081558290438.JPG

P102063723301558290440.JPG

Het scherm is 50 cm hoog, ca, 10 cm zit in de grond. Rondom paaltjes wordt een strak koord gespannen, deze houdt het scherm op zijn plek. Knijpers worden op het koord vastgezet en creëren zo de "flap" die het de slakken moeilijk maakt om naar het lekkers te migreren.

Je kunt ook een scherm kopen waarin 2 "flappen" zijn ingeweven. ZIe eetbaarnijmegen.nl. Te koop bij Zaadhandel Van der Wal: hier en hier.

Ik heb helaas geen moestuin maar een mooie grote kas. De courgetteplanten die te groot worden voor de kas ( hij is namelijk niet zo groot dat je er in kunt staan) staan buiten mijn kas in een grote pot op het terras.

Ik heb nu escargot in de pot gestrooid en laat de plant zo staan zonder gaas erop.

Ben benieuwd hoe het verder gaat.

Bedankt voor alle mooie reacties. Ik ben weer een stapje verder.

Groetjes Saskia

Oscar... ik was al op zoek naar ervaringsdeskundigen wat betreft het slakkenscherm

Werkt het echt? Want dan vindt ik het de investering ook wel waard om een deel van mijn tuin mee af te schermen...

Ja, het slakkenscherm werkt er goed Erny. Je hebt sowieso een goede barriere rondom je kwetsbare planten.

's Ochtends vroeg maak ik altijd even een rondje slakkenscherm en pluk daar veel naaktslakken weg, die op de grond langs het scherm glibberen. Die hadden zich anders tegoed gedaan aan aardbeien, slaplanten e.d. en zich daar natuurlijk ook verstopt.

De slakken die het slakkenscherm gaan beklimmen komen niet of heel moeilijk over de flap. Slakken moeten de switch van buiten naar binnen kunnen maken en dat gaat alleen zonder als je een grote voet hebt. Ik heb ik 3 jaar tijd 3 naaktslakken weggeplukt, die die switch hebben kunnen maken, maar blijkbaar zo lang mee bezig geweest dat ik ze 's ochtends alsnog makkelijk kon wegplukken aan de binnenzijde van het scherm

Huisjesslakken komen niet over het scherm is mijn ervaring. Af en toe heb ik wel een klein naaktslakje in de aardbeien/ sla, maar daarmee heb ik het echt wel gehad. Ik moet het scherm elk jaar opnieuw opzetten, na het bemesten en ploegen door de eigenaar van het complex. Er kunnen dan natuurlijk ook slakkeneitjes meekomen, die dan in het nieuwe omheinde deel uitkomen. Als je een vast stukje wil beschermen, dan gaat dit slakkenscherm je zeker helpen. Als dat het geval is zou ik zelf voor Coclea Plus gaan, het scherm met dubbele ingeweven flappen.

Thanx Oscar.

Wat een droom... 3 slakken in drie jaar tijd...

Ik ga sparen (helaas niet voor de Coclea + want die is toch wel ff wat duurder )

Lijkt me geweldig om te zaaien en plantjes in de tuin te zetten die er dan ook de volgende keer gewoon nog onaangevreten staan en dat er dan zelfs wat van te oogsten valt.