Claudy Posted May 18, 2019 Share Posted May 18, 2019 Hallo, Heb voor het 3e jaar tomaten gewoon in de grond in de kas. Vorig jaar heb ik de moestuin vlakker gemaakt, dus er is ook nieuwe grond erbij gekomen en het ging goed. Eventueel kan ik emmers van 10 liter in de grond zetten, maar ben ook wat bang voor uitdroging. Ik ga over een paar weken op vakantie en ikben bang dat ze nu minder vaak water krijgen. Ik denk aan mulchen en ev cocospotgrond erdoor. Graag jullie mening. Groetjes Claudia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saalk86 Posted May 18, 2019 Share Posted May 18, 2019 Wisselteelt in kas is inderdaad een dingetje... Sommige maken zich hier niet al te druk over en anderen halen na 5/6/7 jaar alle grond eruit en verversen het.In m’n 2e kas ga ik dit jaar voor t eerst tomaten doen dus ik heb er nog niet mee te maken. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
TomP Posted May 18, 2019 Share Posted May 18, 2019 Ik ken iemand die al ruim 25 jaar in dezelfde grond en dezelfde serre tomaten teelt zonder problemen en zonder te enten, geen ziektes en/of plagen.Zoals appelvrouw ook al zei, niet op exact dezelfde plaats uitplanten helpt al en gul 'bemesten' met compost. De persoon die ik ken ververste tot nog toe nooit zijn grond maar voegt wel elk jaar een dikke laag compost toe.Hij zweert erbij en geeft slechts héééél weinig of zelfs geen (afhankelijk van het weer) water aan zijn tomaten.Volgens hem is oa droog houden, ook de bodem, een vereiste om ziektes tegen te gaan.Weinig bewateren zou veel betere smaaktomaten opleveren en dat deel kan ik al beamen. Dat van de ziektes niet, ga nog maar mijn 4e (of 5e jaar?) in met mijn serre dus ... Enkel in het begin water geven aan de voet, na enkele weken moeten ze het met bijzonder weinig stellen. Tomaten wortelen diep en het enige dat ik kan vaststellen is dat ik iets minder opbrengst heb (maar verwaarloosbaar voor mij want heb enorm veel planten), de smaak is idd veel intenser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 18, 2019 Share Posted May 18, 2019 ja, klopt hier ook, beetje water aan de voet, maar wel genoeg om te groeien dus oogsttomaat al 4 jaar in de zelfde grond met aanvulling door a-b voeding en compost Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudy Posted May 19, 2019 Author Share Posted May 19, 2019 Hallo, Bedankt voor jullie reacties. Hoe vaak geven jullie water? In de eerste week doe ik dit 2x, hierna 1x per week. Ik maak een paar gaten in de grond rond om de tomaat richting de wortels en dan giet ik bij de voet zodat het vanzelf via de gaten bij de wortels komt. Groetjes Claudia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goldfish Posted May 19, 2019 Share Posted May 19, 2019 Ik teel ze in de kas in 18 liter potten met verse potgrond. De pot graaf ik voor ongeveer de helft in . Het gevolg is dat hele stammen woelmuizen hun gangen rondom de pot moeten graven. De laatste twee jaar zet ik enkele tomaten ook in de volle grond (in de kas). Deze lijken het wat beter te doen, maar ik heb ook met de opgepotte exemplaren weinig problemen (behalve dat ik altijd ruimte tekort kom, elk najaar denk ik om het komende seizoen in rijen van 3 i.p.v. 4 tomaten te gaan telen, maar wanneer ik in maart/april mijn eigen zaaiilingen zie, plus al dat moois wat binnenkomt op de MTFD... dan deins ik terug, om in het najaar weer wat spijt te krijgen). De potgrond die een seizoen gebruikt is, gebruik ik de zomer daarop voor andere dingen zoals als extraatje bij het planten van knoflook, of voor het verbeteren van de structuur van verhoogde ruggen waar mijn frambozen op staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted May 20, 2019 Share Posted May 20, 2019 Wat ik weleens doe is bij de bouwmark van die 40 L zakken bemeste tuinaarde voor de border kopen als ze in aanbieding zijn.Zo'n zak leg ik dan op de grond, snij er een gaatje in en zet er dan 1 tomaat / komkommer/ meloen in.De zak houd het water vast, weinig werk en de grond in de kas krijgt een jaartje rust. Na de teelt strooi ik de zakken leeg op de tuin of gebruikt ze weer om potten op te vullen Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts