appelvrouw Geplaatst: 29 juni 2020 Geplaatst: 29 juni 2020 Mijn dorpsgenoot zaait zelf, zijn struik is meer dan 10 jaar. @Mellie grappig dat jij petroleum proefde ik dacht het smaakt alsof er ergens iets in de fik staat. Rubber? Enfin morgen maar eens een jong blaadje proeven. Ik zag het niet goed op dat filmpje had die Kneuterbos mevrouw nu een boompje? Misschien zelf zo gesnoeid? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 30 juni 2020 Geplaatst: 30 juni 2020 Haha brand of petroleum, niet al te beste reclame voor de smaak 1 Quote
roeier Geplaatst: 23 juli 2020 Auteur Geplaatst: 23 juli 2020 Bij mij wil het niet echt. Wel bloei, maar geen vruchtjes. Vorig jaar maar twee bloemtrossen, maar dit jaar zat het boompje vol. Dan mag je wat verwachten, maar het valt tegen. Met veel moeite ontdek ik nu drie vruchtjes, dat is haast niks vergeleken met zoveel bloempjes er waren. Dit roept vragen op: • Hoe gaat de bestuiving bij de Szechuanpeper - wind? Insecten? Welke insecten? De bloemetjes zijn zo piepklein... • Is de Z bungeanum misschien minder in staat zichzelf te bestuiven dan Z simulans? Zoja, wat kan er bij gezet worden? Ik had zelfs nog nagevraagd of mijn struik zelfbestuivend was, bij Arborealis, en mij werd verzekerd dat hij inderdaad zelfbestuivend was. Daar lijkt het niet op. Drie besjes, niet niks, maar te weinig toch. Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 25 juli 2020 Geplaatst: 25 juli 2020 Hier beginnen ze te kleuren. Hij is denk ik een jaar of 4 oud en staat in een pot. we hebben net als vorig jaar wel wat vruchtjes maar geen overdaad. Ik weet niet waardoor ze bestoven worden. Wij doen er niks bijzonders aan, maar er vliegt hier wel van alles in de moestuin. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 29 juli 2020 Geplaatst: 29 juli 2020 Hier beginnen ze ook aardig te kleuren. Volgende week maar eens plukken die 14 korrels Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 Geen enkele bloem tot nu toe in mijn sechuan peper. Een dorpsgenoot van mij heeft een enorme struik boordevol bloemen en vruchten. Vraag: zou ik een onvruchtbare hebben? Hoe gaat die van jou @Goldfish? Zou ik takken van mijn buurman op mijn peper kunnen enten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 Bij mij hangt hij vol. Vorig jaar te tellen. Hoe veel besjes waren het? Stuk of 15 of zo. Nu propvol. Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 Ja vorig jaar had je ook al Mellie. Zei ik enigszins jaloers. Wie weet kan enten want ik heb geen vertrouwen meer. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
rorror Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 @Mellie Had je de besjes vorig jaar nog geproefd? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Goudsbloempje2 Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 Hier ook veel besjes. Hij staat bij ons in pot en ik heb de indruk dat hij door de vele regen aanzienlijk harder gegroeid is dit jaar dan in eerdere jaren. Quote
Mellie Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 @rorror proeven, proeven Echt proeven wil ik het niet noemen, zo weinig was het. Heb die paar korrels meegemalen en met 5-spice een tarte tatin gemaakt. Kan me oprecht niet heugen hoe het smaakt. Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 8 uren geleden, Mellie zei: Hoe oud is de jouwe dan Even oud als de jouwe… Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
rorror Geplaatst: 19 juli 2021 Geplaatst: 19 juli 2021 @Mellie Misschien dit jaar één zo'n besje zo proeven? Blijkt wel heel bitter te zijn door die 'blaasjes'. Ik gok dat ik zoiets zou uitspugen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Mellie Geplaatst: 20 juli 2021 Geplaatst: 20 juli 2021 Ahahaha echt een aanrader dus! Kan me nog abc kruid herinneren. Jek, dat doenlijk ook ooit meer! Quote
Goldfish Geplaatst: 21 juli 2021 Geplaatst: 21 juli 2021 Op 19-7-2021 om 10:26, appelvrouw zei: Geen enkele bloem tot nu toe in mijn sechuan peper. Een dorpsgenoot van mij heeft een enorme struik boordevol bloemen en vruchten. Vraag: zou ik een onvruchtbare hebben? Hoe gaat die van jou @Goldfish? Zou ik takken van mijn buurman op mijn peper kunnen enten? Die van mij, die ruim 2 seizoenen ouder is dan de jouwe Appelvrouw, geeft dit jaar voor het eerst..... Mellie lijkt dus een enorme bofkont te zijn met haar exemplaar. Enten: Lijkt me niet onmogelijk, maar geen idee hoe/wanneer etc. Anders zou je navraag moeten doen bij de leverancier die op dit forum ook actief is. 2 Quote
simonvb Geplaatst: 21 juli 2021 Geplaatst: 21 juli 2021 Twee jaren geleden er één geplant bij mijn ouders, hangt nu vol, ben benieuwd! Quote
D_SDennis Geplaatst: 21 augustus 2021 Geplaatst: 21 augustus 2021 Hier zijn de bessen nu aan het afrijpen. Nog een week, twee weken en dan ga ik oogsten. Ik heb het idee dat ze toch ook door de vogels gegeten worden. Ben benieuwd hoe die dat ervaren Quote
Goldfish Geplaatst: 21 augustus 2021 Geplaatst: 21 augustus 2021 Hier ook oogsttijd binnenkort. Zal nauwkeurig dat filmpje van die Limburgse dame bekijken. Ik heb nu al 2 maanden last van incidentele langzame taksterfte. Het lijkt niet op de ziektes die ik ken appels & peren etc. Nadat ik vorige maand tot 2x maal toe, de boel er uitgesnoeid had, mag ik weer aan de slag deze week. Ben nu een tak of 6 kwijt wat de boom makkelijk kan hebben, maar krijg toch een wat ongemakkelijk gevoel er bij nu. Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 23 augustus 2021 Geplaatst: 23 augustus 2021 Kan verwelkingsziekte / verticillium zijn. Daar is verder niet zoveel aan te doen behalve de aangetaste delen weg te snoeien tot in het gezonde hout. Hierbij de snoeischaar na iedere 'knip' ontsmetten in spiritus of chloor omdat verspreiding van deze aantasting via snoeien mogelijk is. Quote
Mellie Geplaatst: 8 november 2021 Geplaatst: 8 november 2021 Vandaag geoogst. Was beduidend meer dan de 12 van vorig jaar. Sommigen waren al geknapt en leeg. Anderen zit een zwart bolletje aan, maar dus al geknapt. Meeste zijn gewoon nog vol en roze. Is het gewoon te gebruiken? Quote
D_SDennis Geplaatst: 12 november 2021 Geplaatst: 12 november 2021 Je moet ze gewoon te drogen leggen en binnen een paar dagen gaan ze allemaal open. Dan vallen de zwarte zaden er uit en die kun je weggooien. Soms moet je ze er een beetje uit pulken. Je eet die hulsjes. Die maak je in een vijzel fijn om te gebruiken. 3 Quote
Krelis Geplaatst: 9 maart 2023 Geplaatst: 9 maart 2023 Vraag aan de kenners. Heeft 1 van u de soort Zanthoxylum bungeanum? Zo ja, waar is die gekocht of kan ik eventueel een stek krijgen? Quote
Mellie Geplaatst: 9 maart 2023 Geplaatst: 9 maart 2023 Ik heb de mijne via eetbaarheid.nl gekocht en heel tevreden ermee. Dus kijk vooral daar zou ik zeggen! Quote
acpronk Geplaatst: 9 maart 2023 Geplaatst: 9 maart 2023 (aangepast) Eetbaargoed.nl bedoel je. Bij mij kwam er ook autocorrectie, maar ik zag het gelukkig op tijd. (Edit: kreeg eerbaarheid en dus eerbaargoed.nl)😂 Maar dat is een ander ras. Szechuanpeper, Zanthoxylum simulans https://www.eetbaargoed.nl/product/zsechuanpeper-kiespijn-boom-zanthoxylum-simulans/ 9 maart 2023 aangepast door acpronk 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.