ketchup Posted June 2, 2019 Share Posted June 2, 2019 Hallo,Dit is mijn eerste jaar tomaten kweken, dus ik ben nog van alles aan het leren. Ik heb gelezen dat je de vertakkingen die uit de oksels van de zij bladeren groeien moet weghalen (dieven), maar nu groeit er opeens aan de bovenkant van de plan, bijna samen met de gewone top van de plant een nieuwe "top" uit een oksel van een zijblad.Dus nu heb ik opeens 2 toppen van de plant zeg maar. Deze extra top groeit veel sneller dan de andere zij vertakkingen, dus nu vraag ik me af: Moet ik deze ook weghalen, of is het de bedoeling dat de tomatenplant meerdere toppen krijgt om zo nog meer tomaten te krijgen? zie foto waar de gewone top linksboven groeit en de extra top rechts beneden ervan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted June 2, 2019 Share Posted June 2, 2019 Links: hoofdtak, met links een bladRechts: bladMidden: diefDieven doe je alleen bij stamtomaten. Een (één) dubbele hoofdtak hoeft geen probleem te zijn. Wel blijven opletten dat je een bloemtak niet voor een dief aanziet. Bij struiktomaten dief je niet, of in ieder geval beduidend minder. Meer:Binnen het forum zoeken op 'tomaten dieven'Zie ook: https://www.mooiemoestuin.nl/tomaten-dieven-3/ Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ketchup Posted June 2, 2019 Author Share Posted June 2, 2019 Bedankt voor de reactie Henkg, Ik weet niet of ik struik, of stamtomaat heb.Het is de soort: zuckertraube. Dus die vertakking op de foto is een extra bloemtak?Bij 1 van mijn 2 tomatenplanten heb ik al 2 van die (blijkbaar) bloemtakken weggeknipt en daar is dus alleen de hoofd stam bloem tak nog over.Is dat erg? Gaat die plant het nog leuk doen? Nog een vraag: Hoe bind je een tomatenplant goed op? Welk materiaal gebruik je, zodat de stam niet beschadigd etc? ps: ik zie nu pas dat u datgene waar mijn vraag over gaat als "dief" aanmerkte.Die moet ik dus inderdaad weghalen? Of.... als het om een stamtomaat gaat zou ik ervoor kunnen kiezen om er 1 van te laten uitgroeien en dan 2 bloemstammen krijg? verwarrend allemaal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oscardevos Posted June 2, 2019 Share Posted June 2, 2019 Zuckertraube is een stam kerstomaat. Een stamtomaat gaat de hoogte in. Dieven ontstaan in de oksels van bladeren; deze dieven kun je het best weghalen anders wordt de plant te breed. Henk geeft terecht aan dat de middelste cirkel een dief is; het rechter is idd. een blad. De rechter cirkel bevat dus geen bloemstengel. Wat je ook vaak ziet is dat de top van een plant zich splitst. Beide takken hebben een groeipunt; je hebt dan dus 2 toppen.Deze gaan dan ook beide bloemen produceren. Je kunt - als je voldoende ruimte hebt - overwegen om beide bloemtakken te laten doorgroeien, dan krijg je aan 2 takken kerstomaatjes. Je moet dan wel beide toppen/bloemtakken gaan ondersteunen bij hun groei. Als je geen ruimte hebt om beide takken te laten doorgroeien, kun je 1 bloemtak weghalen. Je haalt dan het groeipunt eruit. Natuurlijk zorg je ervoor dat je de bloemetjes niet wegknipt, want die gaan nog tomaatjes vormen. Je kunt de takken vastbinden aan bamboestokken, met hulp van buisband of clipsringen. Via hangende touwen kan het ook. Zoek maar even binnen het forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ketchup Posted June 2, 2019 Author Share Posted June 2, 2019 Bedankt Oscar,Heel verhelderend! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Saalk86 Posted June 2, 2019 Share Posted June 2, 2019 Op tijd de oksels weg halen scheelt enorm! Ik vergeet het ook nog wel eens... Wat te denken van deze... maar liefst 3, waarvan ik echt geen idee heb wat de hoofd is! Tomatensoort Bulgarian Triump Deze is gemakkelijker, maar ik denk dat ik m laat doorgroeien... Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts