Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aubergine 2019

appelvrouw

Recommended Posts

Na verschillende topics over aubergine te hebben doorgenomen begin ik een eigen topic voor deze plant voor dit jaar.

Ik zit nog met verschillende vragen en ben benieuwd hoe jullie dat doen met jullie aubergines.

Ik heb 9 planten in de kas in 3 grote potten tussen de tomaten staan.

Geef iedere dag de potten ruim water. Ik heb nu aan 5 of 6/planten vruchten, één pot met drie planten is wat later gezaaid. De vruchten zijn nog klein maar wel meteen donker van kleur, de soort van deze planten is astrakom, de laatste drie zijn Ping tung.

Geen idee wanneer de vruchten afrijpen bv, en moet ik tussendoor mesten ( onderste blad is wat geel) en zijtakjes weghalen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Zet elk jaar enkele verschillende soorten aubergines in de serre (kas) tsn allerlei (paprika, peper, diverse meloenen, komkommer etc), groei, vruchtzetting geen probleem, altijd ruim vruchten, staan wel in de volle grond.

Zelfde vraag .... wanneer oogsten?? Kan dit heel moeilijk inschatten.

Oogst je te vroeg dan is de smaak niet je dat, te laat en er zitten zaadjes in wat ik persoonlijk niet kan smaken.

Ga dus meevolgen in de hoop dat we een antwoord krijgen

Ik heb eerder aubergines in de kas gehad en dat ging niet, nu dus wel. Ik heb zelf het idee dat ik toen te weinig water heb gegeven. Maar goed over aubergines en tomaten in de kas is al een topic: aubergine-en-tomaten-samen-in-serre-t25203.html

Ik had ook nooit gedacht dat je aubergines met drie in een pot zou kunnen zetten zoals pepers, maar dat werkt dus best tot nu toe.

Tom, dief jij de aubergines of haal je onderste blad weg?

Mijn Astrakom:

E3DC206D-14CB-47EA-97B3-B4ABC559030A24611562156790.jpeg

Linked Image

Die van mij staan in de volle grond in de kas. Ik tik regelmatig...maar de onderste bladeren weghalen (doe ik ook bij tomaten) is misschien wel een idee....misschien dat het ook helpt tegen schimmels?

Ik heb de gewone standaard....black beauty (geloofk )

Ik behandel aubergines qua teelt net als pepers. Het onderste blad tot aan de vertakking haal ik weg en ik laat 3-4 takken laten staan. Geel geworden bladeren haal ik weg (bij alle planten trouwens), die doen volgens mij niet zo veel nuttigs meer.

Vruchten eet je altijd onrijp, rijp worden ze vaak geel of oranje en bitter. Ik oogst ze meestal als ze een klein beetje zacht worden. Als ze knalhard zijn, zijn ze nog niet goed.

Aubergines dieven doe ik niet, haal idd blad weg onderaan.

Ook, net zoals ik bij bvb paprika doe, haal ik altijd de eerste bloemen weg.

Plant groeit hierdoor heel goed en de weggenomen bloemen worden altijd vrij vlug terug vervangen.

Het tikken/schudden van de planten doe ik ook, ben ervan overtuigd dat dit helpt

Ik heb dit jaar:

White Egg's > zet ik elk jaar, bevalt me, deze oogst ik heel jong - perfect in de wok

Black Beauty > deze geeft me altijd weer hoofdpijn, weet nooit wanneer te oogsten - zaadjes er in = weggooien voor mij

Calliope > bevalt me en komt zeker terug als de smaak meevalt, heel makkelijke vruchtzetting maar relatief weinig vruchten tot nog toe

Violette > veel vruchten, afwachten hoe het zit met zaadjes en smaak

en nog een van Diana, naam ontglipt me.

@ Anna3

Bedankt voor de oogst tip!!

Dus voelen, keihard = te vroeg, licht zacht = oogstklaar

Ben benieuwd ... feedback volgt

Ja dank voor de tips. Zal wat blad weghalen morgen, een plant heeft ook mozaiekbladziekte (denk ik), een beetje rustig aan denk ik niet in een dag alle blad tot aan de vertakking.

Zie foto van enig ziek blad

2D55EB53-AF64-4790-AAB8-72120069477333101562448774.jpeg

• 2 weeks later...

Niemand enige Ervaring met de bladverkleuring? Zal wel iets van mozaïek ( virus? schimmel?) zijn. Ik haal het blad eraf maar dan blijft er ook niet echt veel over. Toch nog een vraagje over het oogsten, ik heb enkele vruchten waarvan ik dat dat ze zacht werden, maar ze worden weer hard, is dat mogelijk?

Ben ik dan al voorbij aan de oogsttijd? Is er sowieso iemand die al aubergines oogst?

Ik heb geen ervaring met bladverkleuring. Ik heb wel het idee dat het blad in zijn algemeen lichter is geworden in de loop der tijd. Mijn eerste aubergine heb ik begin deze maand geoogst en de tweede en derde hangen er nu aan. De eerste was lange tijd hard en werd daarna wat zachter maar niet zoals in de winkel. Smaakte wel heerlijk overigens. Blijf het ook lastig vinden wanneer ze nu echt te oogsten zijn.

Heb ook al redelijk wat aubergines geoogst.

Alles is afhankelijk van de soort.

White Egg's bvb (de helft van een kippenei groot) zijn altijd vroeg oogstbaar.

Vroeger altijd te laat en met zaadjes in, dankzij jouw tip oogst ik nu al een tweetal weken.

Lekker om bvb te wokken maar ook ideaal op BBQ.

Idem Calliope, iets groter maar enkele dagen geleden de eerste 3 kunnen plukken, waren +/- 8 cm groot.

Al mijn bladeren van elke aubergine plant (de ene soort meer dan de andere), dus 8 stuks hebben dit jaar een vreemde kleur.

Net alsof er pigmenten ontbreken, lijkt op verbranding door de zon maar is niet zo. Lijkt ook niet op de bladeren van jou foto dus ...

Ergste 'aantasting' is bij de Black Beauty, bladeren zijn meer wit dan groen.

Heeft echter geen invloed op de vorming van bloemen noch op de bevruchting of eigenlijke vruchtvorming.

Heb zelfs de indruk dat ik mijn oogst van vorig jaar ga overtreffen, een massa bloemen en vruchtbeginsels en ook reeds respectabele aubergines die ik kon oogsten en ga kunnen oogsten.

Tekort aan iets kan ook niet want staat her en der tsn alle andere planten (paprika, peper, tomaat, komkommer, meloen) zoals elk jaar, allemaal planten die toch wel veeleisend zijn qua voeding.

Enige nieuwigheid is de basilicum die ik nu ook overal heb tsn gezet maar lijkt me sterk dat die de aubergine zou beïnvloeden.

Afhankelijk van de soort kan je blijkbaar ook onrijp oogsten en eten...

Mss eens proberen?

Zou zonde zijn om ze te moeten weggooien...

Ja ik ga er vandaag een oogsten, je geeft net het laatste zetje aan deze twijfelaar.

Ik heb idd ook niet het gevoel dat dat blad invloed heeft op de groei, mijn planten zitten vol met vruchten behalve de Ping tung die ik wat later heb gezaaid, daar zetten de eerste vruchten zich. Ook de plant met de “zieke” bladeren.

Beetje stomme vraag van mezelf, “ is dat mogelijk”, ik bedoelde eigenlijk komt dat vaker voor. Anyway, vanmiddag het moment van de waarheid

Dit is hem geworden. Volgens mij was hij nog veel te hard, maar tegelijkertijd zaten er al zaadjes in. Gegeten in de ratatouille, daar was hij prima in op zich, maar omdat dat een mix van meerdere groente is kan de smaak op zich niet helemaal beoordeeld worden op deze manier.26C0B529-34A2-4DFE-82C8-E00EAB94920E29561563919775.jpeg3A581DDC-14D5-4B80-A352-F786F8F26E4493571563919774.jpeg

Hallo,

Mijn vriend kreeg afgelopen voorjaar van het werk een aantal minipotjes met auberginezaadjes. Ik besloot te kijken wat er gebeurde in inmiddels zijn de plantjes behoorlijk gegroeid. Ze staan nog binnen in de pot en na het verpotten vandaag, zag ik dat er kleine beestjes (niet veel, maar wel een paar) op zitten. Ook zijn sommige bladeren wat aangetast. Iemand enig idee wat dit is? Ik vermoed geen bladluis want het zijn geen witte of zwarte beestjes (zie foto).

Ik hoor het graag!

Groetjes,

Linda

IMG0618-136621564246157.JPGIMG0619-168271564246159.JPG

• 3 weeks later...

Jeeeeeeeeeeehhhhhhjjjjjjjj

Ik heb aubergines.....paarse nog wel

Meestal kwam er schimmel in en kon ik de plant vroegtijdig rooien....wel bloemen maar nooit vruchten.

Dit jaar 7 plantjes opgekweekt en in de volle grond in de kas bij de pepers gezet. Nadien niet meer (nou ja...misschien en paar keer) omgekeken en waarachtig.....ik heb voor het eerst rijpende aubergines. ( black beauty) en kan er binnenkort al een oogsten...

Dus wanneer ze iets zacht beginnen te worden he?....ik zal het in de gaten houden.

Ow ja...hij gaan in de moussakka....nu al zin in...

Dit jaar, nav een ietwat te succesvol uitgevallen kiemtest, had ik behoorlijk veel aubergineplanten en dus heb ik die buiten neergezet.

Wel wat laat want hier in het Noorden hadden we nog nachtvorst op 29 mei.

Het moeten allerlei soorten zijn, zat ook een Mix zakje van de Lidl bij bijvoorbeeld.

En nu zag ik afgelopen week dat er kleine Striped Toga aubergientjes verschenen zijn. Hoera.

Vorig jaar in de kas hadden de aubergines het totaal niet naar hun zin onder de tomaten. Dus vandaar dat ze dit jaar buiten staan.

Ik heb voor het eerst aubergine. In een pot en buiten. Het ras - Black egg - zou daar geschikt voor zijn en ik heb geen kas. Zo zien ze er nu uit. Ik was vrij laat met verplanten: ga ik volgend jaar eerder doen. Iemand een idee hoe groot deze wordt?

Voor mij de eerste zelf geteelde aubergine in mijn leven:) (de smaak was sowieso goed dus vanwege het idee er achter)

Ik heb 2 planten (Weet niet meer welk ras) in de volle grond onder mijn platte glas gezet, 3 weken geleden het glas weg gehaald omdat de planten er al een maand ofzo tegenaan groeide.

Hij groeit vrolijk door nu, ben benieuwd of er nog meer rijp gaan worden.Screenshot20190827-082221Gallery69141566887269.jpg

Ik had drie planten van de violetta lunga in een grote pot gedaan eind mei. Gezaaid al begin februari. Pot was onderste helft pure eigen compost, daarop potgrond van Moeder Aarde. Pot staat buiten tegen het tuinhuis aan, op het zuiden. 2 van de 3 plantjes legden het lootje, en ik vreesde al voor een mislukking. Echter, eind juli

Linked Image

Na consumptie van de eerste 6 ter gelegenheid van een verjaardagspartijtje op 10 augustus, groeide de plant rustig verder

Linked Image

Er hangen er nu alweer een stuk of 10. Het is een wonder!

• 2 months later...

De laatste 2 aubergines van dit jaar

Eentje is eigenlijk een snoei ongelukje van vandaag.

Bij het snoeien van de tomaten een tak afgebroken, natuurlijk net die waar de bijna rijpe vrucht aanhing.

Morgen in de wok.

De allerlaatste laat ik nog enkele dagen aan de struik hangen, gaat maandag of dinsdag in de wok.

Vera

Aubergine-Vera39241573232311.jpg

Calioppe, bijna rijp - het snoei ongelukje

Aubergine-Calioppe-F158241573232329.jpg