Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ook een beetje moestuin-verslaafd?


vegetable_girl

Aanbevolen berichten

Hallo, even mezelf voorstellen: ik ben een jonge mama van 2 en sinds een aantal jaar heb ik de microbe van het moestuinieren helemaal te pakken. Mijn moestuinbakken zijn uitgebreid naar verschillende "moestuinveldjes" om een wisselsysteem aan te houden, en mijn plastiek koepelserre heeft plaats geruimd voor een glazen exemplaar. Ik kan er intens van genieten om tussen mijn groenten te lopen, ze te verzorgen en het plezier van te oogsten. En misschien nog meest van het opeten van die smaakbommetjes zelf!

 

Ik hoop hier veel tips en kennis op te doen, want ik heb duidelijk nog veel te leren!

Foto's volgen eerstdaags.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: foto's van hoe de veldjes er nu bij staan.

 

Veld1:wortels en rode bietjes. De wortels zijn reeds geoogst (misschien wat te vroeg?), de bietjes belanden deze week waarschijnlijk ook op ons bord. Hun blaadjes zien er nogal vlekkerig uit , hopelijk niks mis met de vruchten.bak129271563304065.JPG

 

Veld2: sla (meeste kroppen al geoogst), peterselie, basilicum, nieuw-zeelandse spanazie. Die laatste plantjes worden een stuk groter dan ik dacht, misschien staan ze te dicht op elkaar? Één sla plantje is doorgeschoten maar ik vind hem te mooi om weg te doen. Zolang hij niet in de weg staat mag hij blijven.

bak272701563304474.JPGbak2basilicum19861563304477.JPGvak264601563304487.JPG

 

Veld3: kolen. Ze groeien als... nouja, kool , maar er komt maar geen krop in?

vak3kolen97561563304611.JPG

 

Veld4: courgettes en pompoenen. De twee courgette planten gaan zo hard dat ik 2 à 3 courgettes per daag oogst , maar ik heb vandaag de eerste tekenen van meeldauw ontdekt dus dat gaat de foute kant op. Melk erover gedaan, hopelijk kan ik ze redden.

vak4courgette14361563304723.JPGvak4pompoen12681563304727.JPG

 

Veld5: bonen. Na het zaaien is het dagenlang beginnen regenen; slechts 5 plantjes hebben het overleefd. De nieuwe zijn in opkweek, fingers crossed!

vak589431563304755.JPG

 

Serre: tomaten & zoete puntpaprika. Die laatste hangen in tegenstelling tot vorige jaren vol vruchten, maar ze willen niet rood worden.

serrepaprika81391563304884.JPGserretomaten16661563304889.JPG

 

Kruiden (rommeltje) en laurier-met-gaatjes

kruiden24761563304925.JPG

kruiden259091563304962.JPG

 

Bessenkooi

bessenkooi16871563300008.JPGbessenkooi64211563304990.JPGbessenkooiblauwe27801563305004.JPG

 

En onze drie jongste aanwinsten , 3 chabo kuikens. Als ze groot en sterk genoeg zijn mogen ze vrij rondscharrelen in de tuin.

chabos25911563305109.JPGchabo66541563305105.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

Tuin (en groenten) zie(t)(n) er fantastisch uit!

 

Tips? Hier komt er een die je mss wel al kent ...

Nieuw Zeelandse spinazie...

Zaait zich elk jaar opnieuw zelf uit als je de planten lang genoeg laat staan.

Voorzie minstens 1 m² per plant.

Volgend jaar de plantjes die je wenst uitgraven en op hun plaats van bestemming zetten.

De andere kiemplantjes kan je gewoon opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tips? Hier komt er een die je mss wel al kent ...

Nieuw Zeelandse spinazie...

Zaait zich elk jaar opnieuw zelf uit als je de planten lang genoeg laat staan.

Voorzie minstens 1 m² per plant.

Volgend jaar de plantjes die je wenst uitgraven en op hun plaats van bestemming zetten.

De andere kiemplantjes kan je gewoon opeten.

 

Oei nee dat wist ik allemaal niet! Ik had op goed geluk een pakje zaadjes voor spinazie uit de rekken genomen, niet wetende dat Nieuw Zeelandse spinazie iets helemaal anders is. Je kan je voorstellen dat ik het wel héél vreemde spinazie plantjes vond toen ze begonnen te groeien. Lang leve Google of ik had gedacht dat ze doorgeschoten waren met die lange stengels en dan waren ze wellicht op de composthoop terechtgekomen.

 

Ze staan nu met heel veel in een 1,2 x 1,2 m bak, veel te dicht op elkaar dus blijkbaar als ik je 1m² advies zie per plant. Dat weet ik dan weer voor volgend jaar, ik zal ze zeker laten staan voor het zaad, bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...