Ga naar inhoud

CO2-neutraal: Laten we een bos planten

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Een eik van 80 jaar levert woongelegenheid en eten voor zo veel dieren...

En dat is dan nog een heel jong eikje. In de Engelse taal is een gezegde dat ongeveer zo gaat: "Een eik heeft 100 jaar nodig om te groeien, is 100 jaar volwassen, en doet er 100 jaar over om dood te gaan."

Daarmee wil ik je niet corrigeren, ik vind je verhaal juist erg goed. Pas recentelijk las ik dat holle boomstammen ook belangrijke overwinteringsplaatsen voor bijen waren. Die holle boomstammen hebben we nauwelijks meer, maar er is in een tijd geweest dat wij zelfs onze doden daarin begroeven, dus in een oude, heidense tijd moeten er zeker meer van zijn geweest.

Maar wat die bijen betreft; toen ik kortgeleden een stukje terpbed (een met oud hout gevuld hoog groentebed) weer afbrak vanwege toegang viel het mij op dat er een stuk of wat bijen uitkwamen. Ik moet op zijn minst een tijdelijke rustplaats voor die beestjes hebben verstoord. En ik verstoorde natuurlijk meer beestjes; spinnen, duizendpoten, pissebedden en wat al niet, maar die kom je ook wel tegen als je gewoon grond omspit. Bijen niet zo snel, maar die kunnen dus inderdaad holtes in of tussen hout opzoeken.

Hier op en rond het perceel waar ik woon laten we dode bomen staan. Alleen als ze bij een storm zwichten en in de vaart vallen neem ik ze mee en worden ze deel van een groentebed.

De observatie die je maakte dat het vellen van een grote boom niet gecompenseerd wordt door er een jong boompje voor in de plaats te planten is me uit het hart gegrepen. De visie of het uitgangspunt is bij dit plan alleen wel heel anders, en voor het slagen ervan is het misschien het beste om van het oorspronkelijke plan te blijven uitgaan.

Heel goed van je, Mellie, dat je doorpakt. Gewoon verder gaan op de manier waarop je bezig bent, en blijf ons op de hoogte houden!

Geplaatst:

Een mooie idee op zich . En erg veel jonge erg kleine plantjes heb je er van u 2 zaaisels .

Maar heb wel enkele vragen .

+ Even bij Vreeken gekeken en 5000 zaden voor 2euro95 . Is wel spotgoedkoop sorry maar dan gaat er hier als het ware een alarm belletje af .

even gegoogeld en dan https://nl.wikipedia.org/wiki/Anna_Paulownaboom

waar ik bang voor was .

Wanneer de vrucht rijp is, splijt hij zich over de volle lengte open en laat een groot aantal kleine, gevleugelde zaden los
en
Dit maakt hem een populaire sierboom in veel delen van de wereld. In Noord-Amerika is het een invasieve soort geworden

Als je er 1000 plant en na enkele jaren er na komen er overal in de omgeving ook ongewenst uit kunt je er geen problemen mij krijgen ?Herkomst lijk me moeilijk dan te ontkennen ?

Hoe zie je het opkweken hier transpoort en onderhoud daar zitten ik dacht een 800km tussen gelezen te hebben van u . Opkweken en transport lijkt me gemakkelijkst als je deze hier niet te groot laat worden . Anderzijds hoe kleiner ze daar aangeplant worden hoe meer zorgen ze daar vragen om maar iets te zeggen een boompje van 1m kan wel tegen wat gras rond hem maar als het maar 50cm is kan het overgroeid worden door enkel gras .

In China word het hout gebruikt

Het hout van de Anna Paulownaboom wordt onder andere gebruikt voor de constructie van deuren, kozijnen, meubels, muziekinstrumenten en ski's
rest wereld sierboom

Is het hout gekend in Europa en is er een markt voor Want nu 1000 bomen planten en binnen 10 jaar deze willen kappen en bij manier van spreken niet aan de straatstenen kwijt geraken kan toch ook niet de bedoeling zijn .

Geplaatst:

Transport is idd wel een dingetje, maar we hebben een trekhaak aan de elektrische auto. Ik heb ergens 6 u getypt aan reistijd, maar dat is een fawtje: wishful thinking denk ik . Het is 10 u reistijd incl opladen.

We willen grotere bomen planten dan wat wij waarschijnlijk opgekweekt krijgen. Het is een trage groeier in dit stadium. Zaden komen idd van Vreeken.

Ik heb een aantal kwekerijen gemaild met de vraag of ze deze boom hebben in een grote oplage en voor welke prijs. 2 hebben gezegd van niet omdat de kleinere goedkope bomen uitverkocht zijn. Hun grote bomen gaan dan voor minimaal €130 wat ruimschoots boven budget is. Er is nog 1 kweker die meedenkt en nog gaat reageren wat ze kunnen doen. Bomenenzo meen ik zo uit het blote hoofd. Ik ben benieuwd wat zij kunnen bieden. Minimaal 1 m hoog zou toch leuk zijn, maar liever 1,5 m hoog.

En natuurlijk wil ik als we dan toch bezig zijn, wat fruitbomen planten. Maar dat is niet het doel op zich. Dat is de smulpaap in mij die graag een lading perziken wil plukken in Frankrijk

Geplaatst:
Een mooie idee op zich . En erg veel jonge erg kleine plantjes heb je er van u 2 zaaisels .

Maar heb wel enkele vragen .

Als je er 1000 plant en na enkele jaren er na komen er overal in de omgeving ook ongewenst uit kunt je er geen problemen mij krijgen ?Herkomst lijk me moeilijk dan te ontkennen ?

Is het hout gekend in Europa en is er een markt voor Want nu 1000 bomen planten en binnen 10 jaar deze willen kappen en bij manier van spreken niet aan de straatstenen kwijt geraken kan toch ook niet de bedoeling zijn .

Goeie vragen trouwens allemaal!

In Europa zouden de groeiomstandigheden niet optimaal zijn. Dus het zou mee moeten vallen met hoe invasief het is. Vooral de opkweekfase is heel moeilijk. Ze willen veel warmte en vocht wat in febr maart -wanneer de boom bloeit en zaad maakt- niet aan de orde is.

Voor de houtkap schijnt er een markt voor te zijn. Het is recht, stevig hout, maar wij hebben natuurlijk ook nog nul verstand hiermee. Dat is de huidige markt nu wat we uit Google leeswerk en van enkele tu mensen hebben vernomen.

Geplaatst:

De Anna Paulownaboom bloeit in jouw deel van Frankrijk niet eerder dan in april, mogelijk laat april of zelfs begin mei. Dat doet de boom trouwens niet op jeugdige leeftijd. Zaden zijn rijp in de latere zomer en herfst. Van zaailingen zal je niet snel last hebben; ontkiemen ze wél, maai je ze makkelijk weg of krijgen ze sowieso bijna geen kans door de bomen die je gepoot hebt en dan vol in het blad zitten, de bomen geven veel schaduw. Dat laatste is wel een voordeel bij jou, het scheelt een hoop gemaai na een paar jaar.

Wat de bomen wél doen, en dat maakt ze eerder invasief, is dat de bomen zich vermeerderen ( na een aantal jaren ) door worteluitlopers, tot wel 10 meter of meer van de moederboom, komen kleine bomen omhoog.

De boom, zeker de eerste jaren, is erg vorstgevoelig. Jouw zaailingen in maart uitpoten ter plekke bijvoorbeeld, raad ik echt af hoor. Die leggen het loodje. ook jonge boompjes van 1 jaar oud ( 70-100-120 cm groot ) liever pas laat in april of anders in mei poten.

Jouw gebied is min of meer landklimaat en ook wat hoger. Dat geeft nog laat flinke vorsten.

Ik weet eigenlijk überhaubt niet of de boom voor jouw gebied wel geschikt is.

Denk ook eens aan de es. Essen zijn hele snelle groeiers, geven mooi gewild hout en zijn, klein, makkelijk goedkoop te verkrijgen. Nee, niet via googlen. Gewoon naar een goed plantencentrum gaan van de winter en op kale wortel 'bosgoed' es bestellen. 0.50 of misschien 1, maximaal per stuk te krijgen in grote hoeveelheden.

Moeten ook die nog wel de grond in natuurlijk. Dat is een hele klus hoor, 1000 stuks. Ga der maar aanstaan.

Onderhoud van je aanplant. Denk daar nog eens over na. de 1e 3 jaar gaan al je vakanties dus naar dat stuk land. Kost ook wat ( je verblijf daar )

Bosmaaier aanschaffen. En maar maaien. 1ha maaien met de bosmaaier, doe ik toch al snel een 5 dagen over in Frankrijk ( mijn land is een helling )

en dat 3x in een seizoen he ?

Wel een super initiatief hoor, dat wel.

Geplaatst:

@Bit Anna pauwlonia kan ook in Nl en Duitsland maar in warmere klimaten krijgt het een dikkere stam. Testen van wegrow.de laten 10 jaar oude stammen uit Duitsland zien en Spanje en Frankrijk.

Niet in maart planten dus. Check.

Ik weet sowieso niet wat onze succeskans is met het bosje in de maak. Om maar naar bovenstaand artikel te refereren: om alle CO2 met olivijn op te vangen, is er meer brandstof nodig dan er op de hele wereld beschikbaar is zegt de man. Ook geen oplossing dus.

Dus weer terug bij het bos plan.

Geplaatst:

Als je bezig bent met zoiets op te zetten, valt je oog vaker dan anders op CO2 gerelateerde zaken. Zo las ik vanochtend het volgende

De veengebieden zouden dan weer kunnen helpen om CO2 uit de atmosfeer weg te halen en zo een bijdrage leveren aan het beperken van de klimaatopwarming. Aangezien we bossenplant inmiddels serieus nemen, mag deze optie ook wel op tafel komen. Zoals uit de studies blijkt: het potentieel voor CO2-opslag van natuurlijke veengronden is groter dan dat van bossen."

Ik las hier ook het verontrustende nieuws dat veengronden met de huidige droge zomers enkele meters zullen inklinken.

Rest van artikel staat hier op nu.nl.

Europese veengebieden drogen uit en dreigen grote bron van CO2 te worden

https://www.nu.nl/klimaat/6005855/europese-veengebieden-drogen-uit-en-dreigen-grote-bron-van-co2-te-worden.html

Geplaatst:

Een oud artikel, maar stuitte er net toevallig op LinkedIn op

NIEUWS BEBOSSING TEGEN OPWARMING

Onderzoek: herstel van bossen is in theorie genoeg om opwarming van de aarde te keren

Het wordt tijd om de bomen te hulp te roepen. Herstel van de bossen op aarde is in theorie genoeg om de hoeveelheid broeikasgassen die de aarde opwarmen terug te brengen tot vooroorlogs niveau. En ruimte is er genoeg: op aarde staat een oppervlak groter dan China klaar om bossen te herbergen.

Maarten Keulemans 4 juli 2019, 20:00

Alles bij elkaar is zo’n bomenoffensief genoeg om liefst 205 miljard ton koolstof in op te slaan, blijkt uit de rekensommen – bomen zetten immers CO2 om in materie en zuurstof. Dat is tweederde van de ongeveer 300 miljard ton CO2 die de mens sinds de industriële revolutie heeft uitgestoten. ‘Het duurt tientallen jaren voordat bossen volgroeid zijn’, zegt Crowther in een toelichting. ‘Maar als we nu in actie komen, kan dit het CO2 in de dampkring met een kwart verminderen, tot een niveau dat we al haast een eeuw niet meer hebben gehad.’

Het hele artikel vind je hier

https://www.volkskrant.nl/cs-bfc9d008

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Lekker roestig topic, maar de ideeen en plannen hebben niet stil voor gestaan voor het bosplan. 

de eigen kweek van de Anna pauwlonia bomen mislukken jammerlijk. Opkomst is uitstekend, maar het verspenen wil me maar niet lukken. 3 pogingen gedaan en toen gedemotiveerd geraakt door alle sites die zeggen hoe moeilijk die boom is te zaaien. Ik dacht dat de opkomst ervan moeilijk zou zijn, maar het verspenen blijkt het geval... Hoe ik dat anders/beter kan aanpakken weet ik ook niet zo. Wat ik had bedacht is om een redelijk formaat pot te nemen en dan maar 1 zaadje er in te doen. De zaden zijn vrij groot, dus dat moet te doen zijn. Misschien dat dat beter gaat lukken? Ik heb uiteindelijk ook nog reactie gehad van de laatste kweker die 1 m hoge kale wortels wil leveren voor een schappelijke prijs. Dat zou ook kunnen. 

Het landje is nu officieel gekocht en van ons. Na de koop had de gemeente nog 3 maanden de tijd om bezwaar te maken en dat is niet gebeurd. we hadden in de krokusvakantie naar Frankrijk willen gaan, maar toen kwam er een pandemie. Dit jaar dus geen france en projecten. 
Voor komend jaar hoop ik dat het wel lukt. Op dit moment durf ik niet zo ver vooruit te denken, omdat COVID-19 behoorlijk veel invloed heeft (gehad) op ons leven.

Desalniettemin is het de bedoeling dat we bomen gaan planten en er een bos komt. Het stuk land is er en krijgt een groene bestemming. Dat staat vast. Alleen op welk termijn. Dat is een andere kwestie geworden. 

Suggesties uiteraard nog steeds welkom. 

• Like 2
  • 1 year later...
Geplaatst:
Op 22-7-2019 om 21:38, Flup zei:

Eens met rorror.

De gedachte is mooi, maar ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in. De Co2-angst die ons wordt aangejaagd is alleen maar leuk voor de extra belastingen die men weer van de burger kan vragen. Kijk maar welke ondernemingen er baat bij hebben, er gaat zoveel geld om in de "eco-business"!

Dit wil echter niet zeggen dat ik mij niet bewust ben van het milieu. Het kunnen veranderen van het klimaat geloof ik niet zo in, maar het milieu verbeteren wel. Een bos planten is niet verkeerd, maar elke plant heeft CO2 nodig, zonder CO2 geen leven. Maar of je daarvoor een bos moet aanleggen, weet ik niet. Gewoon begroeiing is al goed genoeg.

De vraag is; wat wil je met je bos? Ga je het puur als bos laten groeien en verder niets (is misschien een risico ivm aansprakelijkheid als er eens een boom omvalt)? Wil je het hout ooit gaan gebruiken (bv stoken) of wil je er ooit gaan wonen? En dan, wat ga je er planten? Ik woon in bosgebied, maar hier zijn de discussies groot over het type bomen wat er moet staan. Dit ook in verband met de kwetsbaarheid van het ecosysteem en welke bomen beter tegen weersextremen bestand zijn. Door de droogte van de afgelopen jaren en de extremere warmte, daalt het grondwaterpeil in Duitsland behoorlijk.

In mijn regio is er bos genoeg te koop (voor weinig geld), wij hadden ook bij ons huis een stuk bos kunnen kopen. Hebben wij niet gedaan, want je bent dan ook verplicht om je bos te onderhouden. Dat houdt niet alleen in dat je de zwakke bomen verwijderd (zodat deze niet op wandelaars kunnen vallen), maar ook dat je je bos regelmatig op bijvoorbeeld schadelijke dieren (borkenkever, geen idee hoe dat in het Nederlands heet) controleert. En ook ingrijpt als die er zijn, want anders krijg je problemen met de collega bosbezitters om je heen. Je bos omheinen met hekwerk mag hier niet.

Zoiets is niet handig als je niet in de buurt woont en regelmatig daar naartoe moet reizen (voor de CO2 en fijnstofuitstoot). Of deze regels er ook in Italie zijn, zul je moeten navragen, dat weet ik niet. Voor weinig kun je hier overigens ook weiland kopen en dat omzetten in bv een fruitboomgaard. En mocht je toch uit Nederland willen verhuizen, de huizenprijzen zijn hier ook niet hoog in Zuidwest Duitsland.

Een kleine overdenking nog: Mensen zien bos overigens als de ultieme natuur, maar voor de biodiversiteit is bos helemaal niet zo goed.

Deze professor heeft daar eens een lezing over gehouden (in het Duits) en dat vond ik best een eye-opener.

Youtubelink naar de lezing:

Ik reageer een beetje laat Flup, maar dat verhaal van die professor is wel erg eenzijdig en klopt niet als je dat transponeert naar Nederland. 

Het ene bos is het andere niet. Je hebt productiebossen met alleen maar een type naaldboom zoals in veel delen van Duitsland. Een gemengd bos met natuurlijk beheer is een prachtige habitat voor van alles en nog was. En een bos dat groeit neemt heel veel CO2 op. Precies wat we nodig hebben.

De graslanden in Nederland zijn meestal juist monoculturen bedoeld voor de oogst van gras voor koeien. Als je t hebt over broeikasgassen en weinig diversiteit is zijn dat soort graslanden geen bijdrage voor een beter leefmilieu. 

Verder aansluitend op wat eerder is gezegd. Groente verbouwen leveren geen positieve bijdrage aan CO2 vermindering. De plant neemt CO2 op, maar hef is binnen een jaar ook weer weg. Als je een bos oogst , na vele jaren CO2 opslag, en je legt die CO2 vast in meubels en huizen van hout, dan leg je CO2 vast voor vele decennia of zelfs enkele eeuwen.  

Een stuk weiland of akker kopen in Nederland en daar een bos op planten is een mooi bijdrage aan vermindering CO2. Een naaldbos kopen , het volwassen hout omzetten naar constructiehout voor de bouw en geleidelijk omvormen naar gemengd bos is goed voor het milieu en de biodiversiteit. 

Nadeel in Nederland is dat landbouwgrond hier erg duur (onbetaalbaar) is. En zodra je er een bos van maakt is het nog maar een fractie waard van wat het was.  In veel landen in Europa is een bos aanplanten of omvormen veel beter te realiseren. 

Mijn man en ik denken er over om ergens een lap grond te kopen waar we makkelijk met de auto naar toe kunnen rijden voor een leuk bosproject. (Be, De ,Fr) maar er lijken overal haken en ogen aan te zitten. 

Inmiddels zijn we wel goed bezig om onze dochter te helpen haar jaren 30 woning helemaal te isoleren met natuurlijke isolatiematerialen. Dikke gutex houtvezelplaten en wol tegen het dak. Dunnere platen binnen tegen de muur in combinatie met biofoam in de spouw. En voor de afwerking komt /zit er leem tegen muren. Goed voor de CO2 afname en goed voor een gezond binnenklimaat in het huis. 

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Toevallig stond er gisteren een artikel in de krant hier over een man die wij ook kennen. We hebben hem als dorp met een voedselbos in aanbouw raad gevraagd over bv appel soorten. Deze man heeft 7 boomgaarden in de omgeving met appels, peren pruimen perziken en zo nog meer. Alles aangeplant tussen al bestaande bomen zoals eiken, kornouilles, elz n enz. 
Het artikel ging erover dat hij zijn volgende aangekochte stuk ging aanplanten puur voor t bos, de beesten die er in kunnen leven, het behoud van vocht in de aarde, ( welke boomsoorten kunnen goed tegen de aanhoudende droogte) het ondergrondse systeem. Hij plant alles samen met zijn zoon. In dit stuk bos komen o.a. 125 kastanjes, 200 walnoten, geënte walnoten, lijsterbessen en meelbessen.

C2DE6C7F-0582-4C81-8C5E-18AB46F0A270.jpeg.735751492bf208631a485e9edcf34032.jpeg

aangepast door appelvrouw
  • Like 2

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wij hebben het sinds de aanschaf niet gezien, want ow owwww coronaaa…
Maar wie weet volgend jaar. Zal inmiddels vast al begroeid zijn met heel veel onkruiden en alles uit de omgeving wat is wortel geschoten

Geplaatst:

De productiebossen in Duitsland zijn na de oorlog ontstaan. Er was tekort aan alles, ook aan bouwmateriaal en brandstof, vandaar dat men voor snelgroeiende houtsoorten heeft gekozen. Naaldbossen meestal. Zie je overigens ook in Frankrijk en Belgi"e. Dat een bos uit een eenzijdig boombestand kwetsbaar is, dat is allang duidelijk en daar wordt ook in Duitsland gelukkig wel wat aan gedaan. Helaas zien "groene" partijen de kaalslag in het bos ook als een mogelijkheid om daar windmolenparken te bouwen. Zelfs in UNSESCO-natuurreservaten! Dat heeft in mijn ogen niks meer met CO2-neutraal te maken, maar is puur een kwestie van geld. Bos levert niks op en een windmolen levert wel wat op. Dat er dan veel hectares natuurgebied aan worden opgeofferd is voor de "groene" partijen bijzaak. Daar kan ik mij best druk over maken, want een natuurgebied is niet vervangbaar en een windmolenpark wel. 

Ik vind milieu meer dan alleen CO2-regulatie. De verhouding CO2 in de lucht heeft door de eeuwen heen altijd al geschommeld, ook zonder invloed van de mens. Net zoals het klimaat ook zonder invloed van de mens door de eeuwen heen is veranderd. De mens maakt er nu een zooitje van (en dat begint al bij het weggoien van de troep op de straat) en dat bijelkaar is uiteindelijk funest voor het milieu. Natuur, hoe klein ook, moet je zien te behouden. We kunnen niet verwachten dat Brazili"e het regenwoud behoudt (als de groene long voor de aarde), terwijl wij zelf natuur vervangen voor woningbouw, bedrijventerreinen, windmolenparken enz.. 

Dat particulieren zelf een bos willen aanleggen is prima, elke druppel kan helpen! Maar natuur is meer dan bos alleen. Ook weilanden hebben een belangrijke functie voor vogels (ganzen bv). Ook een coulissenlandschap heeft een functie en zelfs het zelf verbouwen van groente is nog altijd veel beter (ook voor de CO2-balans) dan het kopen van groente. Alle beetjes kunnen helpen.

• Like 4
Geplaatst:

Dit is misschien wel leuk voor de geïnteresseerden:

In 2022 geeft IVN drie online klimaatcursussen. Leer de basis van klimaatproblematiek: hoe wordt het klimaat gevormd? Wat is de invloed van de mens op het klimaat? En hoe beinvloedt het ons en de biodiversiteit? Maar bovenal: wat kunnen we doen om het te veranderen?

https://www.ivn.nl/klimaateducatie-met-impact/online-klimaatcursus?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=mensennatuur_december2021

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...