Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

nieuwe moestuin in een zandbak

Kilian

Recommended Posts

Dag allemaal,

Al veel geleerd door de verschillende topics hier, maar nu onze verbouwing eindelijk klaar is, kan ik aan de tuin beginnen.

Ik heb een mooi stuk grond, waar ik een moestuin op wil starten, maar op dit moment lijkt het vooral op een zandbak.

De vorige eigenaars hebben paarden op het stuk gehouden, maar die hebben letterlijk alles kapot gelopen, op wat onkruid langs de rand na, staat er niets van planten in. Op meerdere plekken is er geen bodem meer aanwezig, het is puur los zand. Dus niets van organisch materiaal aanwezig.

Mijn schoonvader raadt ons aan om in het najaar er stalmest op te laten verspreiden en dat dan te laten infrezen.

Lijkt dit jullie een goed plan, of zouden jullie iets anders doen?

Hoi,t kan wel maar persoonlijk zou ik t zand afgraven,en nieuwe grond er in doen,de rede,ik denk dat in t wit zand ( wat meestal in een paarden bak zit )zouten zit en dat werk niet in een moestuin

• 3 weeks later...

Bedankt voor de reacties,

Aangezien de totale oppervlakte rond de 3500m² is, is afgraven geen optie, misschien wel voor het stuk waar we de moestuin gaan doen, maar het blijft echt zwaar en veel werk.

Voorlopig is het plan om stalmest op het hele stuk te laten inploegen, en dan gele mosterd als groenbemesting inzaaien. Die wordt dan dit voorjaar ingefreesd. Dan zullen we zien, hoe de bodem er aan toe is. Tegen dan kunnen we nog nieuwe grond aanvoeren om de moestuin op te starten.

Je zal toch het moestuin deel moeten afgraven lijkt me. Hoeveel werk dat ook is.

Is er geen shovel in de buurt? Tractor met een schuifbak?

Weet je, als je de basis nu niet eerst goed maakt blijf niet alleen jij

maar vooral je gewas er hinder van ondervinden.

Paardemest (met meestal veel stro ) verteert erg moeizaam is mijn platteland-ervaring.

Ik zou voor koemest gaan. Veel eronder, een beetje eroverheen deze winter.

Netwerken dus

Wij hadden een veel kleinere zandbak in de tuin (speelplek voor de kinderen van de vorige bewoners). Afgraven hebben we geprobeerd, maar dat was geen doen. Dus hebben we er maar heel veel snoeiafval en mest overheen gedaan. Nu groeien er pompoenen op en wat sla. Groeit nog niet ideaal, maar dat verwacht ik ook nog niet binnen 1 jaar. Komende winter komt er weer een lading groenafval op, net zolang totdat de zandbodem eruitziet als een normale bodem.