Jump to content

Een groot gat

bioboerke

Recommended Posts

Halo moestuinders , gisteren alles water gegeven waaronder ook mijn witte bladselder behoort ,vandaag na thuiskomst van mijn eerste werkdag na het verlof was er eentje die zijn bladeren liet hangen .Na een grondige inspectie en bij aanraking had ik hem zo goed als in mijn handen en de wortel was zogoed als afgegeten , waarbij er ook een redelijk groot gat onder de selder stond .Weet iemand met welk dier ik in mijn moestuin zit ,want dit heb ik nog nooit voorgehad gr bioboerke .

Ja die eten ook muizengif. Bio-boertje, het lijkt inderdaad een woelmuis..in ieder geval heb ik hier dezelfde problemen...bij venkel, aardappel, selderij, maar ook b.v. mijn vijgenboom: van onder afgeknaagd. We hebben al een topic hier gehad over wat je er allemaal tegen kan doen..( niet veel)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Gevonden op internet: Antwoord van de Tuindokter

Woelrat = Arvicola terrestris, ook dolmuis, molmuis, waterrat, aardrat of grote woelmuis genaamd

2. Biologische bestrijding

Een natuurlijke vijand is de vos die veelvuldig in Midden- en Zuid-België voorkomt.

Verder kun je de leefomgeving van de woelrat zo ongunstig mogelijk maken door:

- grachten en sloten schoon te houden

- droge grachten te bekomen

- grasbermen kort te houden

- watervegetatie weg te maaien

- drainagepijpen en aflopen af te stoppen met kippengaas

- hagen rondom percelen kort te houden

- afval van hout, steenpuin edm. op te ruimen

- in de omgeving wilde grassen en wortelonkruiden te verdelgen

Als er veel kans is op muizen laat dan zoveel mogelijk bodembedekking achterwege. Zeker in de omgeving van fruitbomen mag de mulchlaag niet te dik zijn.

De minder diervriendelijk voorbeelden heb ik er ff niet bijgezet

hallo met bioboerke hier, stilaan ben ik pisnijdig en ga de oorlog verklaren ondergronds .Kwam deze avond in de moestuin en weer lag er een groente , met de bladeren helemaal op de grond dit keer van mijn knolselder helemaal uitgegeten tot bijna aan de stengels .DAAROM NOGMAALS een oproep , wie weet een goede methode voor het juiste wapen ondergronds ,want er is nergens een ander gat te bespeuren dan alleen juist onder de groente .Het gat heeft ongeveer een doorsnede van 4 à 5 cm .Voor wie hier nog last van heeft ik heb iets gevonden op de pc op WWW.TOPCAT.CH en wil het graag ook aan jullie mede delen . Heeft iemand hier nog iets van gehoord of ervaring mee heeft en weet waar het te verkrijgen is in belgie ik hoor het graag .Over laatst dier vriendelijk geweest en de mol ( tijdens zijn graafwerk geschept met de spade ) terug vrij gelaten omdat ik het toch een nuttig dier vind , maar NU gaan die andere ??????????? TOCH TE VER Dan heeft ne mens al eens mooie groente . GR een bioboerke .

hallo met bioboerke hier, stilaan ben ik pisnijdig en ga de oorlog verklaren ondergronds . .

Hey BioB, hier heb ik al jaren strijd met het beeske...regelmatig gaat er wat om..en ik wil niet aan t gif: gezien bij mijn buurvrouw die dus steeds gif in haar tuin legt voor de woelmuis..ondertussen is er heel wat gif ingegaan, en er zijn nog steeds woelmuizen. Mijn buurman zegt dat als je : een koe, een varken en een woelmuis neemt, na enkele jaren de woelmuis in kilo`s meer nageslacht heeft voortgebracht dan het vee!!! Het worden er steeds meer, en dat merk ik wel.

Geprobeerd en nog aan t proberen: Kruisbladwolfsmelk, mijn tuin staat ondertussen vollen met wolfsmelk dan met groente . Verder bromstaven op batterijen en zonnepaneel ( helpt iets, in ieder geval kan je ze plaatsen op plekken waar de beestjes bezig zijn, dan gaan ze (wel eens) weg. Een val helpt wel, maar je moet er veel hebben en geduld hebben om de beestjes te vangen. Ik heb er twee gevangen ( van de drie keer plaatsen) dus dat gaat wel, maar het is best moeilijk om je val goed te plaatsen ( ik had een plastic mollenval waar ik de woelmuis invang..) maar de val is al stuk en er zijn er misschien tientallen zo niet honderden onder mijn terrein...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Hallo ,ben ook nog verder aan het zoeken geweest voor de bestrijding tegen woelmuis ,en er bestaat mollengaas .Is er iemand die dat kent of al gebruikt heeft ? Het is een soort kunstgaas ,maar ik heb een vraag hierbij : houd het ook de woelmuis tegen want het is toch een knaagdier ? iemand ervaring of al geplaast , ik hoor het graag gr bioboerke

• 4 weeks later...

Was ik net aan het rondsnuffelen over schaduw tuinen kom ik het volgende over woelmuizen tegen:

One final note on the photos above: You will notice an unusual plant in between the carrots in the middle photo. This plant, Euphorbia Lathyrus L. - a.k.a. 'Gopher Purge', which is in the milkweed family, exudes a sap that is distasteful to voles. We have occasional challenges with voles eating our crops. It seems they have a sweet tooth preferential to carrots, sweet potatoes, and strawberries. Including this milkweed plant in our garden has significantly reduced crop loss due to voles. Interestingly, we still have voles in our yard, however, they now generally stay out of the garden. The Gopher Purge reseeds itself, so rather than replant, we simply allow it to go to seed, then while weeding, leave enough of these plants in strategic locations to keep the voles out of the garden. [bron: http://greenhousebed.com/Permaculture/permaculture_examples.htm]

Misschien hebben jullie hier wat aan. Nog nooit ervan gehoord maar schijnt hier bij ons ook voor te komen. Dus niet exotisch.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu