Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

advies druif gevraagd

RobO

Recommended Posts

we zoeken een lekkere ziektebestendige druif voor een cordon langs een zuidschutting op kleigrond

we hebben zelf solaris maar die geeft veel knipwerk, is rijp in de wespentijd, heeft veel pitten

heeft iemand een aanrader?

En toch is Muscat Blue een ras wat kenners aanbevelen. We zitten in een groep op facebook en dit is een ras dat door de echte kenners aanbevolen word. We hadden laatst de vraag gesteld welke druif het beste is, en deze werd door de meeste aanbevolen door de heerlijke druiven die weinig ziektegevoelig zijn. Rondo hebben we geen ervaring mee. Misschien ook een erg goed ras

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Rob, Rondo is vroeg (daarmee wesp-gevoelig), groeit hard en rommelig (veel snoeiwerk). Je krijgt er wel heel makkelijk een dichte haag mee.

Door de vele pitjes vind ik Rondo niet geschikt als tafeldruif. Is meer een wijndruif.

Over Muscat bleu: daar heb ik twee 2018 stekken van, uiteraard nog geen ervaring mee. Gekregen van Yuras. Hij kan je misschien meer vertellen.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Tja... Uit mn ervaring (30+ druiven rassen) zijn er geen wespenbestedig rassen ze vinden elk druif lekker

Muscat bleu is idd heerlijke druif die wespen vinden ook lekker. Kruising amerikaan met amurensis (alfa) heeft aparte smaak en is ietsje minder door de wespen geliefd. Rijpt in september. Vorig jaar was druif arora laat en minder getaast, maar, ben ik bang, niet elke jaar wordt het rijp in onze klimaat.

Kijk vwb druivenrassen ook eens bij Fruitlent.

Ik heb 3 rassen .... Fanny (wit), Rosetta (rose) en Muscat Blue (blauw).

De Muscat begint al flink te kleuren en de wespen en vogels hebben er al aangezeten.

Heb de aangetaste druiven verwijderd en de trossen mooi ingepakt.

Edit: oh ja .... persoonlijk vind ik de Muscat de lekkerste van de 3, heerlijk aromatisch

2019080310433345601564843691.jpg

2019080310464812171564843697.jpg