RobO Posted July 31, 2019 Share Posted July 31, 2019 we zoeken een lekkere ziektebestendige druif voor een cordon langs een zuidschutting op kleigrondwe hebben zelf solaris maar die geeft veel knipwerk, is rijp in de wespentijd, heeft veel pitten heeft iemand een aanrader? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruitige Esther Posted July 31, 2019 Share Posted July 31, 2019 Tja, dat is een lastige,Ik zou neigen naar de Muscat Blue, maar niet wespenongevoelig.. Anders kom je op Amerikaanse rassen met een dikkere schil waar een wesp meer afblijft of idd later rijpt Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 1, 2019 Author Share Posted August 1, 2019 dank je!ben geen kenner maar heb even gegoogled:linkje 1 geeft echter toch een negatief bericht n=1is de rondo iets? linkje2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruitige Esther Posted August 1, 2019 Share Posted August 1, 2019 En toch is Muscat Blue een ras wat kenners aanbevelen. We zitten in een groep op facebook en dit is een ras dat door de echte kenners aanbevolen word. We hadden laatst de vraag gesteld welke druif het beste is, en deze werd door de meeste aanbevolen door de heerlijke druiven die weinig ziektegevoelig zijn. Rondo hebben we geen ervaring mee. Misschien ook een erg goed ras Quote Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted August 1, 2019 Share Posted August 1, 2019 Rob, Rondo is vroeg (daarmee wesp-gevoelig), groeit hard en rommelig (veel snoeiwerk). Je krijgt er wel heel makkelijk een dichte haag mee.Door de vele pitjes vind ik Rondo niet geschikt als tafeldruif. Is meer een wijndruif.Over Muscat bleu: daar heb ik twee 2018 stekken van, uiteraard nog geen ervaring mee. Gekregen van Yuras. Hij kan je misschien meer vertellen. Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted August 1, 2019 Share Posted August 1, 2019 Tja... Uit mn ervaring (30+ druiven rassen) zijn er geen wespenbestedig rassen ze vinden elk druif lekker Muscat bleu is idd heerlijke druif die wespen vinden ook lekker. Kruising amerikaan met amurensis (alfa) heeft aparte smaak en is ietsje minder door de wespen geliefd. Rijpt in september. Vorig jaar was druif arora laat en minder getaast, maar, ben ik bang, niet elke jaar wordt het rijp in onze klimaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 1, 2019 Author Share Posted August 1, 2019 dank jullie!gaan we muscat proberen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted August 3, 2019 Share Posted August 3, 2019 Kijk vwb druivenrassen ook eens bij Fruitlent.Ik heb 3 rassen .... Fanny (wit), Rosetta (rose) en Muscat Blue (blauw).De Muscat begint al flink te kleuren en de wespen en vogels hebben er al aangezeten.Heb de aangetaste druiven verwijderd en de trossen mooi ingepakt. Edit: oh ja .... persoonlijk vind ik de Muscat de lekkerste van de 3, heerlijk aromatisch Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts