geedee Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 (aangepast) Vanwege een lelijke schutting, heb ik de hele zijkant vol gezaaid met zonnebloemen. Vorig jaar had ik er een paar en met het zaad heb ik in de winter "vogeltjes-taart" gemaakt. Het overig zaad dit jaar dus uitgezaaid.Gisteren heb ik een paar grote zonnebloemen "geoogst" ; eentje aan de muur gehangen, daar buitelen de vogels aan. En de anderen liggen te drogen voor de kippen. Ik heb op dit forum ook ergens iets gezien van een bijenhotel, en gisteren heb ik de dikke stelen klein geknipt en uitgehold; dat wordt dus een bijen-chateau in dit geval. Maar er zijn nog heel wat zonnebloemen straks te oogsten, dus ik ben benieuwd welke bestemmingen er nog meer zijn. Wat doen jullie zoal nog met zonnebloemen? EN TOEN WAS HET KLAAR: 5 augustus 2011 aangepast door Gast Quote
hansm Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 Je kan ze roosteren en bestrooien met zout, pellen en eten, nog nooit gedaan maae op google vindt je info. daarover,ik gebruik ze ook voor als wintervoeding wilde vogels en voor de kippen, paar glazen potten ervol mee vindt ik ook mooi en mt spuitlijm maak je er eenvoudig herfstkranzen mee. Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 Ik wil proberen er dit jaar een boel tegelijk te 'pellen' door er met de deegroller over heen te gaan en dan met water het zaad/puin te scheiden van de velletjes. Maar ik heb dan ook wel heel wat meters met bloemen staan.Die manier wordt beschreven in het boek van Peter Bauwens, geheel over zonnebloemen. De top van een (droge) steel kan je in kaarsevet dopen, om er een fakkel van te maken voor in de tuin Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jasmin Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 De vogels waren me grotendeels voor. De nog onrijpe zaden waren al eruit gepikt... Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
hansm Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 De fakkel vindt ik top idee waarschijnlijk moet je dan vaak in kaarsvet dopen dat dikke laag erop zit. Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 Ja, hier ook mussen die de boel leegpikken als ik niet snel genoeg ben. Vorig jaar heb ik niets kunnen oogsten, dat gaat me dit jaar niet meer gebeuren! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
geedee Geplaatst: 3 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 3 augustus 2011 Hebben jullie dan geen druiven in de kas bij het raampje? Quote
appelvrouw Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 Ik probeer de koppen af te knippen voordat de vogels komen...om ze dan midden in de winter weer op de voedertafel te leggen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
greetje11 Geplaatst: 3 augustus 2011 Geplaatst: 3 augustus 2011 Ik zet ze binnen in een vaas, vind ze zo mooi. Quote
geedee Geplaatst: 5 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2011 Vandaag een aantal rijpe zonnebloemen geoogst; de helft is voor de wintertaart voor de vogeltjes; die liggen verder te drogen. Maar ze lusten ze nu ook al: Heb een gat in de heg ermee dichtgemaakt Speciaal voor alle vogeltjes die niet op vakantie gaan:RISTORANTE EL "PIETEKE" Quote
hansm Geplaatst: 5 augustus 2011 Geplaatst: 5 augustus 2011 Heb beetje idee dat te vroeg de koppen geoogst worden bij de meeste mensen, als je wacht zijn de zonnebloemzaden veel groter, dan van de zaad hoofden die nog moeten narijpen.Je kan het beetje zien aan de platte vorm, ze horen eigenlijk goed rijp bol gegroeid te zijn. Quote Players only love you when they're playing.
appelvrouw Geplaatst: 5 augustus 2011 Geplaatst: 5 augustus 2011 Heb beetje idee dat te vroeg de koppen geoogst worden bij de meeste mensen, als je wacht zijn de zonnebloemzaden veel groter, dan van de zaad hoofden die nog moeten narijpen.Je kan het beetje zien aan de platte vorm, ze horen eigenlijk goed rijp bol gegroeid te zijn. Vertel dat maar eens aan de vogeltjes hier Hans.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hansm Geplaatst: 5 augustus 2011 Geplaatst: 5 augustus 2011 Dat is wel waar hier blijven de vogels er keurig af, dus ik kan inderdaad makkelijk langer wachten. Quote Players only love you when they're playing.
Jorieke123 Geplaatst: 6 augustus 2011 Geplaatst: 6 augustus 2011 Hier moet je snel zijn ivm vogels, maar ik kijk wel of de gele bloemblaadjes er al af zijn, en of de gele fluffeltjes makkelijk van de zaden loslaten. Zo niet, dan laat ik ze nog even staan.Als er een vogel aan heeft gezeten, zijn ze zeker weten rijp Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 6 augustus 2011 Geplaatst: 6 augustus 2011 Hier moet je snel zijn ivm vogels, maar ik kijk wel of de gele bloemblaadjes er al af zijn, en of de gele fluffeltjes makkelijk van de zaden loslaten. Zo niet, dan laat ik ze nog even staan.Als er een vogel aan heeft gezeten, zijn ze zeker weten rijp Dat is waar. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dennis29 Geplaatst: 6 augustus 2011 Geplaatst: 6 augustus 2011 Kun je ze er al af halen als die gele dingetjes van de zaden vallen? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 augustus 2011 Geplaatst: 6 augustus 2011 Ja, doe ik wel. Als je dan nog langer wacht, zijn je zaden ineens foetsie Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
floor Geplaatst: 9 augustus 2011 Geplaatst: 9 augustus 2011 Onze konijntjes zijn dol op het blad en de stengel, dat is de hoofdbestemming.Ik heb nu dus alleen nog stengels met uitgebloeide bloemen staan. Had wat uitgestrooid in de hoop dat er dan nog wat zou ontkiemen voor de konijntjes maar daar denken de vogels en muizen natuurlijk anders over. Ik stop er misschien nog een paar in de grond. Quote
Miess Geplaatst: 10 augustus 2011 Geplaatst: 10 augustus 2011 Bij ons thuis lukken zonnebloemen nooit... Quote Ik heb ook een blog; http://miess.pimpblog.nl/
geedee Geplaatst: 11 augustus 2011 Auteur Geplaatst: 11 augustus 2011 Ergens op t forum ontdekt...weet niet meer waar Een pers om er olie uit te persen. Heb m besteld dus de vogeltjes moeten nu delen.... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 augustus 2011 Geplaatst: 11 augustus 2011 Ga ik ook doen! Heb er nu al zin in, maar de pitjes zijn nog niet droog genoeg. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.