Ga naar inhoud

Wat doe je allemaal met ZONNEBLOEMEN?

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Vanwege een lelijke schutting, heb ik de hele zijkant vol gezaaid met zonnebloemen.

977_13b99c9d785cf7248ea93ff33876bf23.jpg

Vorig jaar had ik er een paar en met het zaad heb ik in de winter "vogeltjes-taart" gemaakt. Het overig zaad dit jaar dus uitgezaaid.

Gisteren heb ik een paar grote zonnebloemen "geoogst" ; eentje aan de muur gehangen, daar buitelen de vogels aan. En de anderen liggen te drogen voor de kippen.

Ik heb op dit forum ook ergens iets gezien van een bijenhotel, en gisteren heb ik de dikke stelen klein geknipt en uitgehold; dat wordt dus een bijen-chateau in dit geval.

977_12d0828ed37fa356fe19ef8e34fd97f1.jpg

977_eb640fc4c5ceafbd6667e07566734600.jpg

977_48da0a96c759dea21c8d8ee50ab560ee.jpg

Maar er zijn nog heel wat zonnebloemen straks te oogsten, dus ik ben benieuwd welke bestemmingen er nog meer zijn.

Wat doen jullie zoal nog met zonnebloemen?

EN TOEN WAS HET KLAAR:

977_feae70891ae5b1b694b9948e446f5e09.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Je kan ze roosteren en bestrooien met zout, pellen en eten, nog nooit gedaan maae op google vindt je info. daarover,

ik gebruik ze ook voor als wintervoeding wilde vogels en voor de kippen, paar glazen potten ervol mee vindt ik ook mooi en mt spuitlijm maak je er eenvoudig herfstkranzen mee.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik wil proberen er dit jaar een boel tegelijk te 'pellen' door er met de deegroller over heen te gaan en dan met water het zaad/puin te scheiden van de velletjes. Maar ik heb dan ook wel heel wat meters met bloemen staan.

Die manier wordt beschreven in het boek van Peter Bauwens, geheel over zonnebloemen.

De top van een (droge) steel kan je in kaarsevet dopen, om er een fakkel van te maken voor in de tuin

Geplaatst:

De fakkel vindt ik top idee waarschijnlijk moet je dan vaak in kaarsvet dopen dat dikke laag erop zit.

Geplaatst:

Vandaag een aantal rijpe zonnebloemen geoogst; de helft is voor de wintertaart voor de vogeltjes; die liggen verder te drogen.

Maar ze lusten ze nu ook al:

Heb een gat in de heg ermee dichtgemaakt Speciaal voor alle vogeltjes die niet op vakantie gaan:

RISTORANTE EL "PIETEKE"

977_df28016c17222fd08ebc31a7571dc340.jpg

Geplaatst:

Heb beetje idee dat te vroeg de koppen geoogst worden bij de meeste mensen, als je wacht zijn de zonnebloemzaden veel groter, dan van de zaad hoofden die nog moeten narijpen.

Je kan het beetje zien aan de platte vorm, ze horen eigenlijk goed rijp bol gegroeid te zijn.

Geplaatst:
Heb beetje idee dat te vroeg de koppen geoogst worden bij de meeste mensen, als je wacht zijn de zonnebloemzaden veel groter, dan van de zaad hoofden die nog moeten narijpen.

Je kan het beetje zien aan de platte vorm, ze horen eigenlijk goed rijp bol gegroeid te zijn.

Vertel dat maar eens aan de vogeltjes hier Hans..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dat is wel waar hier blijven de vogels er keurig af, dus ik kan inderdaad makkelijk langer wachten.

Geplaatst:
Hier moet je snel zijn ivm vogels, maar ik kijk wel of de gele bloemblaadjes er al af zijn, en of de gele fluffeltjes makkelijk van de zaden loslaten. Zo niet, dan laat ik ze nog even staan.

Als er een vogel aan heeft gezeten, zijn ze zeker weten rijp

Dat is waar.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Onze konijntjes zijn dol op het blad en de stengel, dat is de hoofdbestemming.

Ik heb nu dus alleen nog stengels met uitgebloeide bloemen staan.

Had wat uitgestrooid in de hoop dat er dan nog wat zou ontkiemen voor de konijntjes maar daar denken de vogels en muizen natuurlijk anders over.

Ik stop er misschien nog een paar in de grond.

Geplaatst:

Ergens op t forum ontdekt...weet niet meer waar

Een pers om er olie uit te persen. Heb m besteld

dus de vogeltjes moeten nu delen....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...