Saalk86 Posted August 2, 2019 Posted August 2, 2019 Er is echt weinig beschreven over tomatensaus, zeker de afgelopen jaren! Ongetwijfeld omdat het simpel is, maar ik als enorme ‘noob’, heb nog een paar vragen. Ik denk dat ik het zo ga inmaken: https://weckenonline.eu/recepten/tomatensaus-inmaken/ En met name dit filmpje: Ook hier kookt hij de tomaten 20/30 min. Omdat de ph waarde van tomaten zo hoog is, is er geen kans op botulisme waardoor ik niet hoef te wecken. Mijn vragen:- Waarom kookt de een 20 minuten en de ander 4 uur? Sommige koken zelfs 2 minuten (maar die wecken dan wel weer). - een schroefdeksel van bijv. Hak is geen probleem of liever echt weckpotten? Ik wil de pastasaus wel graag jaar bewaren. Alvast hartelijk dank! Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Charly Posted August 2, 2019 Posted August 2, 2019 Ha!Kan niet alles beantwoorden. Maar een paar van mijn overwegingen- ik doe 4 uur omdat de smaken van alle ingrediënten dan goed doorwerken op elkaar en omdat de saus dan flink inkookt (water verdampt) waardoor je veel minder potjes nodig hebt, voor geconcentreerdere super smaak. - ik gebruik ook gewoon glazen potjes. Goed schoonmaken en met loeihete saus vullen. Tot zover mijn duit in t zakje Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Posted August 3, 2019 Posted August 3, 2019 Ik gebruik gewoon flessen en potjes met schroefdeksel inderdaad. Doe er soms 2 jaar mee, meestal zijn ze op binnen een jaar. Maar geen problemen met bederf o.i.d. Andere dingen weck ik wel, tomaten nooit. En ik kook inderdaad lang in ja. Voor intense smaak, weinig water, en alle velletjes en pitjes worden lekker zacht Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Posted August 3, 2019 Posted August 3, 2019 Afhankelijk van de tomatensoort heb je meer of minder vocht. Ik wil geen waterige saus, dus ik laat het langer inkoken. Ik had pomodori tomaten waarmee ik saus heb gemaakt deze lichting. Sowieso al minder waterig. Om alle smaken goed te laten trekken, heb ik het tot de helft laten inkoken en daarvoor heb ik een kleine 2 u nodig gehad. Vorig jaar had ik relatief weinig pomodoris. Toen heb ik de saus langer laten inkoken. Ik ga morgen nog een tomatensaus met peper maken voor een Turks ei gerecht. Die is heel pittig met rijpe tomaten zodat je de zomer proeft. Dat mis ik de rest van het jaar behoorlijk. Daarvoor ben ik maar een minuut of 20 bezig. Ligt er dus maar net aan wat het doel is bij ons. Heet in de potjes overgieten en voila. Maar als ik een restje overheb waarmee ik geen potje volkrijg, stop ik het plat in de vriezer. Quote
Saalk86 Posted August 3, 2019 Author Posted August 3, 2019 Bedankt aardige mensen!! Tis gelukt hier hoor! Heb bij 4 potten klein beetje zout gedaan, bij 2 niet. Heel grappig om ze horen ‘ploppen’ Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Recommended Posts