RobN Geplaatst: 15 augustus 2019 Geplaatst: 15 augustus 2019 Kan je pastinaak in potgrond telen?Mijn issue is dat in mijn kleigrond veel onkruidzaad zit. Ik heb nu al 2x geprobeerd wortels en pastinaak te kweken, maar door de langzame kieming wordt het al vlot overwoekert door onkruid, met uittrekken ervan sloop je vaak het zaaibed.Wortels lukt nog ten dele, maar is ook mager. Ik wil daarom een soort bak maken van hout, die ik een cm of 20 de grond in zet, en een cm of 30 boven de grond uit laat steken. Het gedeelte kleigrond wil ik dan vermengen met een deel potgrond en het deel wat boven de grond komt, opvullen met potgrond. Alleen kan dat natuurlijk een prijzige bedoeling worden en ik weet ook niet of deze 2 gewassen wel goed doen in gewone potgrond? De reden dat het een deel in de grond wil, is om kweek tegen te houden en het boven de grond een deel schone grond zonder onkruidzaden wil. Ik heb ook gezien op google dat er lui zijn die van kranten een lange pot maken van wel 30cm, en dat vullen met potgrond, zaaien, bij bij opkomst van het eerste blaadje uitzetten in het kweekbed buiten. Maar dan moet ik heel veel van die rollen maken, en zo hoog. lijkt me ook lastig met vullen.En hoe goed verteerd een paar laagjes krant in de grond? Quote Onkruidmanager 1.0
oscardevos Geplaatst: 15 augustus 2019 Geplaatst: 15 augustus 2019 Kiemend pastinaakzaad mag niet uitdrogen. Daarom dek ik een gezaaid en bevochtigd bed altijd af met worteldoek. Het duurt zeker 2 weken voordat de kiemplantjes boven de grond komen. Dus rond die periode regelmatig kijken. Met het worteldoek ben je het kiemend onkruidzaad ook voor. Ik heb geen ervaring met potgrond, maar wel met kweek van pastinaak en wortel in zandgrond. Het voordeel van zand en potgrond t.o.v. klei is dat ze lekker luchtig zijn, dus geen groeivervormingen. Potgrond lijkt me geen probleem. Die aanpak met krantenpapier lijkt me omslachtig, in vochtige grond is krantenpapier snel weg (1-2 weken?). De inkt blijft nog wel even denk ik. Quote
rorror Geplaatst: 15 augustus 2019 Geplaatst: 15 augustus 2019 Als ik sommige oude rotten op youtube zie, maken ze een gleuf van 10cm breed, 6-8cm diep, waar ze de potgrond/kiemgrond in doen, en daar dan in zaaien. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
roeier Geplaatst: 15 augustus 2019 Geplaatst: 15 augustus 2019 Wanneer heb je gezaaid? Ik heb eind November gezaaid, dat kwam mooi op in December, maar de zaailingen werden vernietigd door vorst en sneeuw half Januari. Toen heb ik direct opnieuw gezaaid, en daarna hebben we geen winter meer gehad, en die lichting staat er nu mooi bij.Ik denk eerlijk gezegd dat de lichting van November was doorgeschoten als die was blijven leven.Ik denk dat je een beetje geluk moet hebben met een late winter die uitblijft. Vanaf Februari zaai ik ook nog wel, afdekken met vliesdoek, maar dat mislukt bij mij altijd vanwege te sterke droogte. Worteldoek ken ik niet, laat misschien de wind minder door? Het onkruid komt pas later. Bill Mollison raadt aan een brede plank te gebruiken om langzaam kiemend zaad mee af te dekken. Ik ben bang op die manier slakken aan te trekken, want ik zie dat bij vliesdoek al, maar mogelijk probeer ik dat eens. Quote
mearn Geplaatst: 15 augustus 2019 Geplaatst: 15 augustus 2019 Misschien zijn diepe Rootrainers of closetrollen een optie.Wortelgewassen kunnen slecht tegen verplanten, maar met rootrainers of closetrollen lukt het misschien.De closetrollen rotten weg in de grond en je het daar m.i. geen last van tijdens het groeien.De engelse exhibition kwekers maken met stokken gaten in de grond, vullen deze met zand en zaaien hierin.Dat zou ook een optie kunnen zijn, gaatje maken ter grote van een P9 pot, deze vullen met schoon zand en hierin zaaien.Alleen wel zorgen dat de pastinaken welke enige voeding in het zand kunnen vinden, als ze wat groter worden groeien ze door in de klei.Je hebt dan geen onkruidgroei rond de kleine pastinaak plantjes. Quote
RobN Geplaatst: 18 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 18 augustus 2019 Ik heb ook nog fruitstruik potten, van die lange.Zonder bodem zaaien ofzo. Maar ik denk dat die diameter misschien te klein blijft? Probleem bij mij is kweek en winde, kweek groeide bij mij dwars door een aardappel heen! Quote Onkruidmanager 1.0
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.