timvk2000 Posted September 5, 2019 Posted September 5, 2019 Hoi allemaal, 3 weken geleden ben ik verhuisd, van het zonnige zuid-Hongarije (waar ik 3 jaar gewoond heb) naar cork, Ierland. voornamelijk verhuisd voor mn werk, maar wil het tuinieren niet loslaten. helaas mijn tuin in Hongarije achtergelaten en dus de oogst volledig misgelopen qua paprika's (50planten), tomaten(100 planten), aubergine(30 planten) , pompoen (25 planten) en peper (60 planten).dus nu ben ik van plan met weinig ruimte en geld, toch wat te tuinieren.Wat is nog de moeite waard (eventueel binnenhuis?) en verder nog tips? groetjes Tim Quote
roeier Posted September 5, 2019 Posted September 5, 2019 Cork?Het eerste waar ik dan aan denk is; totaal geen winter, geen vorst, dus dit opent mogelijkheden voor vorstgevoelige planten die daar volstrekt veilig zullen zijn en niet naar binnen hoeven.Om een stukje volkstuin te verwerven zou daar wel eens lastiger kunnen zijn, dus ik denk dat ruimte je grootste probleem wordt. Wij kunnen je natuurlijk moeilijk adviseren omtrent de lokale mogelijkheden in en rondom Cork. Quote
rorror Posted September 5, 2019 Posted September 5, 2019 Cork geen winters? Vorig jaar: Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
appelvrouw Posted September 5, 2019 Posted September 5, 2019 Voor een deel ben ik het wel met Roeier eens, zachte winters in Cork (ik heb een tijdje in Clonakilty gewoond, ook in de winter) wel veel regen en weinig verschil met Nederlandse kuststreken, alleen in de zomer ook meer regen. Je zou nog wel met pepers binnen kunnen beginnen? En ga eens kijken bij het plaatselijke tuincentrum wat ze daar verkopen, kom je vast op ideeën. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
roeier Posted September 5, 2019 Posted September 5, 2019 Maar was er vorst?Sneeuw kan er vallen in Ierland, het is een land met heel veel neerslag, waarvan het meeste in de winter valt, dus het zou me niet verbazen als ze meer sneeuw kregen dan wij hier. Ik heb er een paar weekjes gezeten gedurende de winter, en kan me goed de sneeuw herinneren. Het was een vieze boel, want de temperatuur kwam nooit onder nul.Zo langs de kust daar moet vorst zeer zeldzaam zijn als het al voorkomt. Volgens grafieken is de zuidkust van Ierland milder dan de noordwestkust van Schotland, die ik beter ken en waar geen vorst is. Het wordt snel anders zodra je een beetje het land in gaat in Schotland. Wat dat betreft ken ik de omgeving van Cork minder goed, maar ik kan me daar wel wat steile straten herinneren, en hoogteverschil maakt al snel wat uit natuurlijk. Maar toen de Titanic tegen een ijsberg aanliep was die al een aardig eindje de haven van Cork uit. Quote
Flup Posted September 7, 2019 Posted September 7, 2019 De tip van appelvrouw zou ik zeker ter hande nemen. Kijk in plaatselijke tuincentra en bij de mensen met moestuin wat die zoals telen. Ik denk dat je sowieso dezelfde mogelijkheden hebt als in Nederland, alleen dat de zomers iets minder zonnig en warm zijn. Quote
Recommended Posts