Jump to content

onkruid plus veel gras op de composthoop?

ijsselg

Recommended Posts

Ik start binnenkort op mijn nieuwe volkstuin. De hele tuin is verwaarloost en het onkruid en gras staat hoog. Kan ik onkruid en gras laten composteren? Dus alles eraf halen en op de composthoop en daarna bemesten en spitten?

En gelijk maar een tweede vraag: kan ik al ons huishoudelijk groen afval op de composthoop doen? Waaronder veel sinaasappelschillen?

Van harte met je nieuwe tuin.

Dat kan prima, als er maar niet te veel grond op komt. Zelf gooi k veel onkruid met zaad en al op de composthoop afgewisseld met lagen mest. Maar ik kijk wel welk onkruid.

Planten als kweek, hanenpoot winde en brandnetel niet. Het mooist is als je alles kan opzetten nu of later met verse paarden of koemest om broei te krijgen zodat het meeste zaad verhit wordt. Schoffelen zal evengoed nodig zijn.

Afvoeren kan ook maar er zal zo wie zo veel zaad in de grond achter blijven.

Schoffel het vuil nu weg met een scherpe schoffel en laat het liggen om te slinken.

In mijn Blog kan je zien hoe ik dat doe.

Ik laat heel veel verteren op de composthoop, maar bijna alle keukengroen komt hier uit de tuin behalve de koffieprut. Citrus en aardappelschillen dan weer niet.

Succes.

P.s.: Ik zie net je foto`s en berichten waar o.a. n staat dat je de tuin 'zwart' krijgt opgeleverd ?

dat 'zwart' was inderdaad zeker de bedoeling. Maar het is nu zo 'groen' dat we morgen een gesprek hebben. Ik denk dat ik het nu krijg zoals het is.. En daar ga ik mee akkoord als ik de tuin eerder krijg (nu in plaats van december). Zo heb ik tijd om alles netjes te maken. En ik heb zin om te starten.

Vanmorgen heb ik mijn tuin gekregen, vol met onkruid. Dus vanmiddag maar aan het schoffelen gegaan. ik ben inmiddels op 1/3 van het totaal. Nu wil ik een compostbak kopen. Maar welke. Mijn oog viel op deze: https://www.lidl-shop.nl/GARANTIA-Composter-ECO-KING-600-L/p100174954. Is dit een goed idee? De bak heeft een inhoud van 600 liter .Of kan ik beter werken met 4 pallets..??

compostbak97021567888106.JPG

Mijn voorkeur ligt bij de pallets. Gratis, makkelijk open te maken bij afgraven of omgooien en verplaatsen en geen belasting van het milieu. Zet twee palen en zet de pallet daaroverheen, gewoon los. Drie pallets werkt ook al.

Je zal voor goed resultaat toch de compost af en toe moeten omzetten. Ik werkte voorheen met pallets en die rouleerde mee op de tuin. Na de mest zette ik op die plek een pompoen.

1m3 vind ik wel het minimum voor een goede werking van een composthoop. Twee bakken werkt fijner op een tuin dan een. Zelf heb ik er drie.

Nadeel plastic bak is uitdroging, voordeel kan zijn dat je het mooier vindt.

Ja en nee, pallets zijn gratis en makkelijk maar is open lucht composteren. Dat is heel goed, het gaat niet zo snel maar wel goed.

In een vat loopt de temperatuur makkelijker op en zal het sneller composteren. Gezien jouw vele onkruid, kan dit voor nu een oplossing zijn. Beetje mest onderin, onkruid er boven op en mengen met wat oud stro of bladeren. Want een bult groen alleen gaat eerder rotten dan composteren.

Overigens doe ik wel citrus en aardappel schillen in de ton. Ik heb niet veel citrus, misschien 5 mandarijnen in de week. Sinaasappel schillen een paar geen probleem maar ik zou ze klein snijden en zeker niet te veel. Schijnt composteren te hinderen ofzo iets, of de wormen moeten het niet?

Aardappel schillen kunnen gewoon. Ziektes komen doorgaans op levend materiaal en vaak door de lucht aanwaaien. Is het goed gecomposteerd zit er geen ene ziekte in.

Onkruidmanager 1.0

• 2 weeks later...

Bedankt. Goed idee dat worteldoek. Ik wil ook een echte composteerbak. Maar hou niet van plastic bakken.

Ik lees mee omdat ik mijn minii moestuintje moet 'saneren'. Er staat veel onkruid en mijn tuintje is in de loop der tijd erg schraal geworden met alleen compost (open lucht - niet met broei). Het compost is gemaakt met onkruid, gras en bladeren uit de tuin. + mest en strooisel van de kippen.