Jump to content

Hallo. Ik stel me even voor....

IreneJ

Recommended Posts

Hallo mede moestuinfans,

Mijn naam is Irene en ik woon met man en 3 puberzoons in Nieuwerkerk aan den IJssel.

Sinds 6 jaar heb ik een moestuintje achter in de tuin dat langzaam is gegroeid naar 15m2.

In de eerste jaren begonnen met makkelijke groente en fruit en nu probeer ik sinds een paar jaar ieder jaar iets nieuws. Vorig jaar courgettes( 66 courgettes van 3 planten ).

Dít jaar paksoi en augurkenplantjes die ik kreeg van de overbuurvrouw

In het voorjaar de aardbeienplanten verhuisd in bakken waardoor ik meer ruimte kreeg....

Ik word steeds enthousiaster en probeer er voor t volgende voorjaar nog een paar m2 bij te snoepen....

Vorige winter maakten mn huisgenoten de opmerking dat het in de winter wel leeg en saai was in de moestuin. Daarom ben ik mij Dit jaar gaan verdiepen in wat er nog geteeld kan worden in najaar en winter.

En dat is nog best veel!! Nu heb ik er uien, winterprei, winterspinazie, veldsla en wortels in staan.

Ben heel benieuwd wat ik uiteindelijk kan oogsten maar ik vind t proberen alleen al leuk. Af en toe heb ik vragen of dingen waar ik niet goed uit kom en heb mij hier dus aangemeld......

Ik hoop hier veel te leren.

Hoi Irene,

Welkom hier

Wat je zeker nu nog kunt zaaien in de volle grond is winterpostelein. Verdraagt heel goed vorst. Wordt wel bruin na sneeuwval. Maar doorgaans oogsten we het hier tot februari-maart. Bereiding zoals spinazie. Je hebt de hele winter een vitaminerijke bladgroente. Lekker in pastasaus en omelet. Of als hoofdgroente met een tartaartje.

Overweeg het!

Doe, Vinks

Bedankt voor jullie reacties. Leuk!

""Wat je zeker nu nog kunt zaaien in de volle grond is winterpostelein""

Ik ga het zeker proberen. Ik heb nog wel wat ruimte.

Maar hoeveel gram zaad heb ik nodig voor 4 volwassenen??

Groetjes Irene

Welkom!

rorror.png

Gebreksverschijnselen in paprika of pepers

18 gewassen gebreksverschijnselen (english only)

Heb je oude moestuin-, chilipeper-, voedingsstoffen-, plantphysiology boeken over die je niet meer gebruikt? Dan ontvang ik deze graag als donatie. Stuur mij een privebericht voor de adresgegevens. Boeken worden gebruikt als naslag werk om antwoorden te geven, en voor de ontwikkelen van de encyclopedie voor op deze website. 

Bedankt voor jullie reacties. Leuk!

""Wat je zeker nu nog kunt zaaien in de volle grond is winterpostelein""

Maar hoeveel gram zaad heb ik nodig voor 4 volwassenen??

Groetjes Irene

Welkom Irene,

Winterposteleinzaad is erg fijn en van een gram kan je al flink eten. Zaai om de twee weken wat om de winter door te komen.

Ook knoflook, en wintersla kunnen nog prima.

Zet volgend jaar wat palmkool, dat is erg decoratief.

palmkool77991568742788.jpg

Succes.