advanbrunschot Geplaatst: 22 september 2019 Geplaatst: 22 september 2019 Ik heb mijn druif aan een rek staan en ik snoei die ieder jaar kort terug. Maar tijdens het groeien komen er echt aan alle kanten lange takken uit die ik ook weer weg knip. Maar ik was tijdens vakantie in Frankrijk en Spanje en daar zie ik de rijen druivenstruiken mooi compact en recht gesnoeid zijn. Hoe doen ze dat? Want dat zou ik dus ook graag willen. Quote
Lowie Geplaatst: 22 september 2019 Geplaatst: 22 september 2019 Daar groeien de nieuwe druivenranken tussen ijzerdraadjes. Over die rijen rijden een soort kleine tractoren die de uitstekende takken afsnoeien. Dus zo worden die rijen zo perfect in vorm gehouden. Quote
advanbrunschot Geplaatst: 22 september 2019 Auteur Geplaatst: 22 september 2019 Dus gewoon alles wat uitsteekt eraf, onafhankelijk van het aantal ogen, bladeren, trossen? Quote
Lowie Geplaatst: 22 september 2019 Geplaatst: 22 september 2019 Denk van wel. De planten worden daar ook zo compact mogelijk gehouden om maximale smaak te krijgen in de trossen die wel blijven hangen. Quote
Frans Geplaatst: 23 september 2019 Geplaatst: 23 september 2019 Druiven worden meestal aangebonden aan draad gehouden. Vooral in Spanje zie je veel voor wijnproductie bestemde druiven staan die zonder zo'n ondersteuning groeien al is een beetje 'hulp' gedurende de eerste jaren van de aanplant wel nodig. Zelf heb ik ook een druif (ras Lakemont) staan die na wat ondersteuning in het begin nu al enkele jaren zonder ondersteuning op stam opgroeit. Misschien morgen even een foto maken. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
RobO Geplaatst: 23 september 2019 Geplaatst: 23 september 2019 mi snoeien en groeien is een beetje afhankelijk van soort en groeiwijzewij hebben solaris aan snoer die ook veel nieuwe zijtakken maakt, we snoeien volgens recep:, vruchttak twee blad na de tros, nieuwe tak na 7 blad zoek even op druiven snoeien Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.