Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

te veel stikstof in de bodem?

straatman52

Recommended Posts

Ik heb in mijn koude kas radijsjes en paksoi gezaaid. Het is goed opgekomen, maar ze krijgen lange dunnen stelen en vallen daardoor ook snel om. Dus erg veel bladgroei en ik vermoed dat er teveel stikstof in de bodem zit. Ze zijn gezaaid op potgrond van de Gamma.

Op dezelfde grond heb ik een prima oogst aan wortelen, tomaten en paprika gehad. Graag advies over hoe ik deze bodem eventueel kan verbeteren. Kan ik ook nog bijsturen door de jonge plantjes nu een bepaalde voeding te geven?

radijsjes-158621570016214.jpg

paksoi-111271570016223.jpg

Te weinig licht kan ik me nauwelijks voorstellen. Ze staan in een glazen muurkas die van boven en drie zijden licht doorlaat. De muur staat op het westen. En de muur is wit.

In de onverwarmde kas is het momenteel (11.30 uur) 15.2 graden celcius. Is dat te warm?

Pluksla, die ik enkele weken terug heb gezaaid staat er prachtig bij.

Zou het kunnen zijn dat ik te ondiep heb gezaaid?

Het zou kunnen dat de grond iets te bemest was; bij zaaigoed doe je als regel geen mest, als het wat gegroeid is dan kan het wel.

Het lijkt me geen drama zoals dit er uitziet, het lijkt erop dat je toch moet verspenen, en dan kun je de zaailingen gelijk dieper zetten; met de aarde totaan waar de eerste blaadjes komen.

Met teelt in kas ben ik niet bekend, maar normaal gesproken helpen wisselende buitenomstandigheden zoals wind wel om steviger stammen en stelen te vormen. Ik weet niet of je beter uit was met deze kolen onder glas te doen, want zowel radijs als paksoi hebben weinig tijd nodig, voordat het December is kun je dit al oogsten, en dan is het meestal nog niet héél koud. Vanaf nu wordt de kas wel duidelijk interessanter, want het is kouder geworden.

Behalve wat dieper zetten zou ik dus verder niets doen, want voor de rest zijn de omstandigheden nu denk ik geschikter geworden voor deze zaailingen.

Hier schiet mijn ervaring tekort, want ik heb geen van beide gewassen ooit verplant/verspeend. Op mijn zaadpakje paksoi staat: "Niet verplanten! Bij te vroege uitzaai of verplanten vormen zich gemakkelijk zaadstengels (het 'doorschieten')." Ik heb daarin gelezen dat de reden van het niet verplanten is dat het doorschieten bevordert. Het is nu al zo laat in het jaar dat ik betwijfel of dat risico van doorschieten nog bestaat, dan denk ik dus dat verplanten wel kan, tenzij ik het verkeerd begrepen heb?

Ik heb vandaag mijn eerste paksoi geoogst, half Juli gezaaid, gewoon direct buiten in de volle grond, en de plant begint met een kort stukje steel, de meeste kolen maken langere stelen, maar ik kan zo niet zien waarom je dit niet zou kunnen verplanten als zaailingetje. Misschien dat anderen hier meer over kunnen zeggen. Je paksoi lijkt wel heel dicht op elkaar te staan.

Toevoeging:

Ik heb net even wat gegoogled, en er wordt in handleidingen over paksoi volop over verspenen gesproken...

Radijs wil ik niets over zeggen, ik ervaar dat als erg bitter en scherp en dus oneetbaar, het zit derhalve in mijn zwartboek. Ik vind het er leuk uitzien maar ik ben er klaar mee. Paksoi vind ik wel lekker.