Patrijs Posted October 6, 2019 Share Posted October 6, 2019 We hebben net de laatste augurken en komkommertjes in potjes gedaan om te laten fermenteren. Naar geheim Pools familie recept, maar ik mocht wel verklappen dat ik naar de tuin mocht in de regen met een lijstje bladeren e.d. te plukken. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted October 6, 2019 Share Posted October 6, 2019 Lijkt me, heb je iets verkeerd gedaan.... Als eerst, fermenteren augurken zonder deksel erop, als tweede, zijn ze te groot - in zulke pot komen tientallen kleinere augurken, de grotere hebben te dikke schil en zijn minder lekker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 6, 2019 Author Share Posted October 6, 2019 Ik geloof niet dat ik iets verkeerd heb gedaan……Er was hier een Pool aan het werk. En die groters zijn kleine komkommertjes. Ik mocht alleen de ingrediënten aanleveren. Je hebt overigens een mooie voorraad staan. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 Ik neem aan dat de deksels niet stevig zijn aangedraaid, maar er lichtjes op zitten zodat de gassen die ontstaan bij het fermenteren kunnen ontsnappen.Als dit niet zo is zal het fermenteer-proces veel te vroeg stoppen en als het tegenzit wordt er zoveel druk opgebouwd in de pot dat het glas klapt.Voor alle zekerheid zou ik het navragen als de Polen er nog zijn. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted October 7, 2019 Author Share Posted October 7, 2019 Klopt. De deksels zitten er op voor het vervoer en de foto. Ze moesten koel staan en staan nu in de schuur te luchten ( de ogorki en niet de Polen).Ik heb ze eerder aangeleverd gehad in grote plastic limo flessen vers ingemaakt uit Polen. De Polen hebben gelukkig niet in de gaten dat ze ook alles zelf weer opeten, veel te zout voor mij (eetlepels zout per liter vocht), ik laat die gifbeker aan mij voorbij gaan net als de wodka. De ingemaakte paddenstoelen uit Polen zijn dan beter al moet ik wel altijd aan Tsernobyl denken, en dat paddenstoelen giffen verzamelen.Het is maar goed dat je niet alles weet. Ik heb een Hongaarse vriend die lekkere droge worst van ree meebrengt, geschoten op een oude vuilstort uit de Sovjet tijd........... Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts