Plotiemoos Posted October 25, 2019 Share Posted October 25, 2019 Help, mijn uien beginnen te rotten.Een enkeling...Hoe kan dit?ik heb netjes gewacht tot het loof was gestreken en ze hangen nu onder de carport .Alle jaren is dit goed gegaan en nu ineens 7 rottende uien ertussen.En volgens mij komen er nog een paar bij... Iemand enig idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted October 25, 2019 Share Posted October 25, 2019 Wellicht te veel regen gehad de laatste weken, dus hoge luchtvochtigheid waardoor het niet goed gedroogd is? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 25, 2019 Share Posted October 25, 2019 Een paar mogelijkheden die me invallen en adviezen daarbij: Pootuien? Die bewaren niet zo lang! Voor langere bewaring kies je beter zaai-uien! "Rot"is een schimmel- of bacterieaantasting. Ook kan het pootgoed al schimmelziekte hebben.Voor gezonde uien is een wisselteelt van 6 jaar van alliums zeer aanbevolen. Teel je ze sneller op hetzelfde stukje grond, dan kun je steeds meer last krijgen van schimmelaantastingen. Tot slot: Uien droog je best in de zon. Het gaat er om dat het loof en de buitenste bladeren zeer snel drogen en dat daardoor het binnenste als het ware wordt geconserveerd. Daarom direct in de zon. Dit in tegenstelling tot knoflook die je beter droogt op de wind/tocht en niet in de zon om ze bewaarbaar te maken. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plotiemoos Posted October 26, 2019 Author Share Posted October 26, 2019 Bedankt voor jullie reacties. De uien zijn begin augustus van de tuin gegaan en hebben eerst heel lang gedraagd. Vermoedelijk toch niet lang genoeg....Ze hangen droog onder de carport. Eigenlijk nooit vochtige artikelen die er onder staan.Cp is 3x6 meter en ze hangen in het midden. Ik hou het er op dat ik ze niet goed genoeg gedraagd op, er zijn enkelen die nog steeds een zachte stengel hebben. In ieder geval bedankt en volgend jaar weer een neiuwe pogiing.Er hangen nu nkg 50 uien, als er 10% het niet overleegd is het jammer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 28, 2019 Share Posted October 28, 2019 Plotiemoos; zou je je laatsten bericht hier even na willen lopen op foutjes die je telefoon (?) waarschijnlijk voor je heeft gemaakt? Alvast bedankt! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts