RobN Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Ik heb wat zakjes wortelzaden, maar hoelang zijn deze houdbaar?Ik merkte dit seizoen wat kiemproblemen bij de pillenzaad winterwortels op. Zakje was reeds geopend en misschien al 2-3 jaar oud.Ook heb ik nog 2 dichte zakjes van niet gepileerd wortelzaden flyaway f1 van vreeken en een winterwortel. Deze kunnen nog weleens een jaartje ouder zijn.Ik gooi niet gauw iets weg maar misschien moet het toch maar eens gebeuren? of mengen met nieuw zaad, tijdens het zaaien zodat ik misschien minder hoef uit te dunnen Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Wortelzaad blijft 2 jaar kiemkrachtig volgens mij, daarna neemt de kiemkracht af.In geval van twijfel doe ik een kiemtest met de Deno-methode. https://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/ Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted October 31, 2019 Author Share Posted October 31, 2019 das een goeie inderdaad. Kan ik mooi voor het bestellen van zaden doen.Kan ik de dichte zakjes eventueel nu al open maken en testen voor volgend jaar of gaat de kracht dan nog rapper achteruit? Ik wil het liefste geprobeerd hebben voor ik zaden bestel, meestal eind januari / februari om optijd alles te hebben, ben dan ook vaak op een vakantie etc. Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Het openen en weer sluiten van het zakje heeft volgens mij geen enkele invloed op je zaden. Als mijn tuin winterklaar is ga ik een plan maken voor volgend jaar, test zaden waar ik aan twijfel (over de houdbaarheidsdatum van de verpakking heen, of waar ik om een andere reden aan twijfel) en daarna ben ik ruim op tijd om zaden aan te kopen. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Meestal is de kiemkracht zo'n 2 jaar. Mijn ervaring is dat de kiemkracht snel afneemt van zaad dat na de tht datum gebruikt wordt. Heb al meermaals lege rijen omdat de wortels niet opkomen gehad.Met de deno-methode kun je inderdaad prima testen of iets nog kiemkrachtig is of niet, doe ik ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts