donaldk Geplaatst: 6 november 2019 Geplaatst: 6 november 2019 Heeft iemand ervaring met het composteren van herfstblad in zakken? Ik heb nu vijf zakjes blad staan. Ik zie nu dat je zwarte zakken zou moeten gebruiken, ik heb oranje min of meer transparante zakken gebruikt, want dat is wat ik had en heb. De zakken staan in het kasje, maar daar komt weinig zon meer binnen. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
roeier Geplaatst: 7 november 2019 Geplaatst: 7 november 2019 AdvanBrunschot heeft daar wel eens een onderwerp over gemaakt: https://www.moestuinforum.nl/bladaarde-maken-t23290.html. Zelf kieper ik herfstblad gewoon zo op de tuin, in zeer grote hoeveelheden. Je ziet wormen altijd al snel aan de slag gaan met afgevallen blad. In het voorjaar zie ik dan weinig van dat blad meer terug; vanaf de late zomer is het hier regenseizoen, dus dan verteert dat blad snel.Met zakken werk ik niet, behalve dan dat ik het daarin verzamel, maar ik kan je wel vertellen dat 5 zakken erg weinig is - in volume slinkt dat sterk. Quote
RobO Geplaatst: 7 november 2019 Geplaatst: 7 november 2019 wij gooien het in een bladbak van gaas, 2 kuub, gooien elk jaar het blad bovenoponderste laag is in 3 jaar bladaarde en die prutsen we eronderuitzakken doen we nooit ivm plastic, gedoe, opbergprobleempje, storm Quote
bonnie f Geplaatst: 7 november 2019 Geplaatst: 7 november 2019 Ik was eigenlijk van plan om al het blad in de bessenkooi te gooien. Is dat een raar plan?Tav ts, ik heb nergens gelezen dat het zwart moet zijn. Maar ik denk inderdaad dat bedroevend weinig overhoudt. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
roeier Geplaatst: 7 november 2019 Geplaatst: 7 november 2019 In de bessenkooi is helemaal prima. Als er veel muizen zijn misschien even oppassen dat je de stammetjes niet helemaal bedekt, dan creëer je mogelijk leuke plekjes voor muizen die vervolgens aan de bast van de struiken gaan knagen. Zelf heb ik dat nooit gehad, ondanks een overvloed aan muizen, maar ik heb forumlid Bit daar wel eens over gehoord. Quote
weknow Geplaatst: 7 november 2019 Geplaatst: 7 november 2019 Behalve dat plastic zakken bepaald niet ecologisch zijn, nog een heel belangrijke reden om ze niet hiervoor te gebruiken: Om bladeren tot een soort bladaarde te laten omzetten is er volop zuurstof nodig en vochtigheid zonder kletsnat.. In plastic zakken zal zuurstof er vaak niet voldoende in kunnen. Is het te droog in de zak, dan gebeurt er niets. Is het te nat, dan zal er eerder een soort rotting dan vertering plaatsvinden met een stinkend en dretserig resultaat. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
mearn Geplaatst: 7 november 2019 Geplaatst: 7 november 2019 https://www.gardenersworld.com/how-to/maintain-the-garden/how-to-make-leafmould-in-plastic-sacks/?fbclid=IwAR1GgKkIJzhGCSn5m0OBJrjGfM9sdKiGwGV02s5OtIttsWEQiqQ-yGkZxQ8 Quote
RobO Geplaatst: 9 november 2019 Geplaatst: 9 november 2019 als je toch zakken gebruikt moeten er wel wat gaten in Quote
appelvrouw Geplaatst: 9 november 2019 Geplaatst: 9 november 2019 Ja. Wij hebben een tijdelijke grote ronde bak geknutseld van ijzeren staven en kippengaas. Daar gaat al het blad in en blijft daar een jaar. In het voorjaar flink omzetten en na regen in de zomer nog eens. Eind najaar klaar en dan gaat het in zakken.Eikenblad heb ik wel eens gecomposteerd in vuilniszakken met gaten erin, het blad ging er nat in en was na twee jaar klaar. Nu gooi ik het eikenblad gewoon tussen de andere bladen Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Charly Geplaatst: 11 november 2019 Geplaatst: 11 november 2019 Ik heb twee herfsten terug al het blad (vnl beuk en kastanje) opgeharkt en in een grote plastic zak gedaan (van een nieuw matras, had even niets anders) met het idee dat het wel zou composteren. Nou echt, voor geen meter. Blad ziet er nog vrijwel hetzelfde uit. We strooien het nu neer voor de kippen, die composteren in no-time. Oh en inderdaad, de plastic zak is niet meer op te tillen zonder verpulveren, dus pellen we hem heel voorzichtig van het blad af, en nemen ons plechtig voor dit niet meer op deze manier te doen. Quote wees bevriend met kleine dingen
advanbrunschot Geplaatst: 12 november 2019 Geplaatst: 12 november 2019 Ik had een paar grijze vuilniszakken gevuld met bladeren. Na 2 jaar buiten staan was het best mooie bladaarde geworden, alleen vielen de zakken in stukjes uit elkaar. Ik heb dit jaar mijn fruitbomen flink gesnoeid en de bladeren heb ik nu op de composthoop gedaan. Ik zeef de compost toch altijd, dus te grote stukjes haal ik er zo wel uit en gaan nog een jaar terug op de composthoop. Quote
donaldk Geplaatst: 12 november 2019 Auteur Geplaatst: 12 november 2019 Ik moest toch zakken gebruiken om het blad gedurende drie sessies te verzamelen. het was kiezen tussen twee kwaden, verstikkende laag blad op, niet of nauwelijks gekiemd, gras of nog wat zaad opharken en sprietjes ontwortelen of beschadigen. Ik had de eerste keer het blad netjes naar de borders en randen geharkt, maar een deel waaide zo toch weer op het gras, ondanks alle lege en deels vergane zaadkegels en het vocht dat alles zwaar moest maken. Daarna dus een keer vier en later nog een volgestouwde zak en als volgende week ofzo de berk leeg is toch maar de rest opharken, weer een zakje, tot nu toe is het nog niet over het hele gazon gewaaid, hopelijk blijft dat zo. Ik heb net een aantal liter water per zak toegevoegd. Uitlek gaatjes komen morgen wel waar, als ik zie hoeveel water naar de bodem is gezakt. Hoeveelheid is ondergeschikt. Als je echt iets wilt moet je kuubs of tonnen hebben, dus het gaat om opruimen, om een geslaagde poging tot fungicide blad compost maken. Hopelijk heeft het in zak bewaren toch een positief effect. 60 dagen zoals in sommige video's die ik afgelopen dagen zag, geloof ik niet in, want ik heb het allemaal niet eerst fijn gemalen en het is hier koud in plaats van heet en zonnig. Maar hopelijk is er dit voorjaar toch al aardig wat gebeurd en kan alles in één zak, mand, bak of wat dan ook. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.