Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hallo!


kevers

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Na even wachten en een paar jaar moestuinieren op 5m2 in de achtertuin, heb ik vorige week eindelijk een tuin in een volkstuintje aangewezen gekregen. Hij is 100 m2 en volgens de vorige eigenaar heeft hij altijd goed bemest, dus ik ben benieuwd. Het is wel een beetje een rotzooi, dus moet nog aan de slag.

 

Nog geen foto's gemaakt, helemaal vergeten toen ik ging kijken, en daar baal ik de hele week al van. Ik wil niets liever dan de tuin indelen haha. Ik ga er zaterdag weer heen om alle contracten te tekenen, de sleutel te krijgen en ook meteen even een bodemanalyse te doen.

 

Ik wil aan combinatieteelt gaan doen: goede buren combineren, gebruikmaken van de ruimte onder en boven, en vooral ook veel kruiden en bloemen er tussen zetten. Zo doe ik het nu thuis ook, maar in veel kleinere schaal dus ik ben heel benieuwd of het gaat werken. Mijn valkuil: ik vind alles leuk en koop veel te veel. Voor mijn 5m2 had ik vorig jaar 10 verschillende soorten tomaten, 4 verschillende soorten courgette, 3 soorten komkommers en dan zijn er nog bieten, wortelen, uien, knoflook. Dat paste natuurlijk niet en leverde onnodig veel extra werk op en minder opbrengst. Ik heb voor mijzelf dus een limiet opgelegd dit jaar. Even rustig wennen aan het nieuwe oppervlakte!

 

Meteen een vraag, mocht iemand die willen beantwoorden. Ik wil in december verhoogde bedden aanleggen. Die wil ik vullen met bruin materiaal (takken en bladeren), verse paardenmest en compost. Kan dit nog, of is dat nu eigenlijk al te laat?

 

Hoop hier veel te leren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

Dat bruine materiaal (takken en bladeren) ga je dit voorjaar dan nog wel tegenkomen als je er iets wilt poten waarvoor je een gat moet steken. Maar als je er gewoon gaat zaaien in de bovenste compostlaag dan geeft het verder geen problemen. Verse paardenmest zou ik niet toevoegen, tenzij je er pompoenen of rabarber ofzo gaat zetten.

Die mest zou ik nog even lekker laten verteren, misschien samen met ander 'afval' om een mooie gemengde hoop te maken. Dat gaat dan als een speer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...