Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Rouwmugjes eindelijk weg

muls80

Recommended Posts

We hadden de laatste weken heel veel vervelende vliegjes in huis. Bij nader inzien bleken het rouwmuggen te zijn.

De bron bleek een zaailing van een mineola plant. De larfjes waren niet zichtbaar bovenop in de potgrond, maar wel aan de onderkant van de pot. Daar kropen ze uit de gaatjes. Op internet vond ik de tip om alle potgrond te vervangen, maar aangezien dit plantje heel kwetsbaar was, durfde ik dat niet zo goed aan.

Eerst probeerde ik het op te lossen met alleen lijmvallen, maar dat loste niet zoveel op. Wat nu wel lijkt te werken is eigenlijk heel simpel: ik heb de lijmval op de pot gelegd, en de hele pot ingepakt met plasticfolie. Alleen het plantje komt er nu bovenuit.

Ons huis is nu weer mugvrij, ik heb het plantje niet hoeven verpotten, en het lijkt erop dat er geen nieuwe muggen meer geboren worden.

Wellicht een tip voor anderen die hetzelfde probleem hebben.ffd624be7726f232d4db1bf18a265cd5.jpg

Mijn voedselbos onder dit topic

Fijn dat de rouwmugjes weg zijn. Maar volgens mij heb je nu wel de ideale omstandigheden gecreëerd voor schimmels. En eventuele wortel rot.

Ik heb ook wel eens varenrouw mugjes gehad, die uit de onderkant van de pot kwamen.

Tegenwoordig pot ik elke plant in huis met een horregaasje op maatgeknipt onder in de pot.

De bovenkant van de aarde laat ik goed drogen, zodat ze daar geen eitjes leggen.

Voor buiten planten doe ik het zelfde, tegen mieren nesten, of al die pissebedden die onder in de pot kruipen.

Een andere effectieve methode is het afdekken van de potgrond met 1,5 cm zand. Wellicht niet het mooiste aanzicht maar een zwermpje mugjes in je kamer is ook niet ideaal.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Normaal gesproken doe ik een laagje fijn zand op de potgrond, dat helpt ook goed.

Nu heb ik geen zand en om daar alleen voor boodschappen te doen, vind ik wat onzinnig, dus ik dacht erover om de pot met plakband te bedekken (met een paar luchtgaatjes), zoals jij dat hebt gedaan met plasticfolie. Maar dan wel inderdaad oppassen dat er geen schimmel bijkomt, want dat is ook zonde voor de plant.

Goed om te lezen dat je van de mugjes eindelijk af bent.