Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Ik zal me ff voorstellen ik ben wesley 27jaar en heb sinds vandaag een volkstuintje kunnen bemachtigen.

Nu even kort schetsen waar ik mee zit. Het is namelijk de eerste keer dat ik mijn eigen moestuin ga opstarten.

Ik besef ook dat het laat op het seizoen is maar vroeg me toch af of er nog mogelijkheden zijn kwa groenten enz of

begin ik best gewoon met voorbereiden voor volgende jaar. Het is verder ook een stukje dat tijdje braak heeft gelegen maar

maar al wel deels omgespit is.

Ik weet dus niet goed hoe beginnen. Tuintje is ongeveer 160m² en er staat een nieuw tuinhuisje. Kwa vorm is het vrij vierkant

Kunnen jullie me tips geven om te starten?

bedankt

Wesley

Geplaatst:

en bedden die je niet gebruikt: afdekken met een mulchelaag van compost, een groenbemester zaaien of landbouwplastic om het onkruid te onderdrukken. In het najaar / voorjaar bemesten met verteerde mest en compost.

Toevoeging nog te zaaien: spinazie, peterselie, radijs.

Welkom

Geplaatst:

ow er is dus toh nog wel heel wat dat je kan zaaien. Tuin moet wel nog grotendeels aangelegd en ingedeeld worden. mss best dat ik me in hoofdzaak daar mee bezig houd en op een kleins stukje mss wat spinazie etc

Geplaatst:

Ik zou persoonlijk me inderdaad bezighouden met de tuin mooi indelen en voorzien van compost en mest. Verder een teeltwisselschema maken. Ik zou niks mee zaaien of planten, behalve groenbemesters dan. Toen ik 3 seizoenen geleden net als jou ergens halverwege het seizoen voor het eerst begon met de moestuin wilde ik het liefst zo snel mogelijk van alles erin zetten, maar dat werkt ons nu eigenlijk nog steeds wel eens tegen.

Geplaatst:

zo mijn eerste moestuin ontgoocheling is een feit. De mensen waarvan ik het volkstuintje zou overnemen hebben zich bedacht en willen blijven verder doen waardoor ik achter blijf met veel plannen en ideeën maar geen locatie om ze uit te voeren.

Geplaatst:

zo heb om het lange weekend af te sluiten toch nog goed nieuws gekregen. Mijn schoonvader houd namelijk paarden en heeft een erg grote weide tot zijn beschikking. Nu gaan we kijken of we een deel van de weide die hij niet gebruikt kunnen omvormen tot moestuin.

Geplaatst:

Lijkt me idd een betere keuze dan voordien. Ik kan doen wat ik wil en wss kan ik kwa oppervlakte ook nog wel een pak groter gaan. Nu nog een boer het stukje laten omploegen en frezen en we kunnen beginnen voorbereiden voor volgend jaar

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Welkom, en goed nieuws dus....je hoeft niet ver te lopen voor je mest in ieder geval

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Zo alles is afgesproken voor mijn moestuin en ik ben erg blij met het formaat. We gaan starten met een 250m² dit zal wel genoeg zijn denk ik om te doen wat ik wil doen. Ik heb ook al ff een plannetje gemaakt in Paint. Opmerkingen zijn meer dan welkom aangezien ik geen / weinig ervaring heb met deze zaken.

Moestuin-1.png

hmmm tekst is niet zo duidelijk op foto zie ik. even een beschrijving dan. de perceeltjes zijn 4.75*3.00m. Helemaal onderaan zijn 2 percelen met vaste planten.

perceel links:

Lichtgroene cirkel: artisjok

donkergroene cirkel: rabarber --> blok ernaast kruisbessen daarboven aardperen daarboven verschillende kruiden

Perceel rechts: 6rijen aardbeien ( zou ongeveer 42 planten moeten zijn ) en daarnaast Frambozen.

Het oranjebruine gedeelte zijn de paden die zijn over het algemeen 50cm breed.

edit: afbeelding is ook beetje vervormd omdat ik de afmeting moest aanpassen om deze te posten

Geplaatst:

Ha Weasel,

ziet er overzichtelijk uit! Ik geef je gewoon mijn opmerkingen en dan moet je helemaal zelf bezien wat je ermee doet, oke!

250 m2 is best veel, ik weet niet zo goed of je het alleen of met z'n tweeen gaat bijhouden maar het wordt - als ie echt vol staat - een hele klus. Ik denk dat ik in jouw geval een beetje ruimte van de percelen zou offeren aan bredere hoofdpaden. Op 50 cm kun je wel lopen maar als je met een kruiwagen mest gaat rijden, of een vuilniszak vol onkruid of met twee gieters een beetje wankel moet manouvreren dan is 50 cm te weinig om comfortabel te lopen. Paden van 1 meter maken het komen en gaan heel prettig in je tuin, en ik vind dat jij de ruimte wel hebt voor zulke brede paden. Verder zou ik ook binnen de percelen nog een padje voorzien, hoef je niet te betegelen ofzo maar ik zou er wel voor zorgen dat je op die 3 meter ook nog tussen je planten fijn kan lopen. Als je moeilijk moet doen of moet reiken of in onhandige posities je planten moet verzorgen dat is echt geen pretje.

Verder kun je die rabarber wel meer ruimte geven. Wat ik zo snel even gok staat die nu op nog geen 1,50 m2. Een rabarberplant maakt dat al snel vol en van 1 plant kun je niet echt lekker veel oogsten. En persoonlijk zou ik frambozen niet in een vierkant perk zetten, ze groeien als wilden en voor je het weet wordt het onoverzichtelijk. Ik zou eerder een hele lange rij frambozen aan een van de zijdes van je moestuin zetten. En die aardbeien lijken mij ook wat te krap gerekend. 42 planten op laten we zeggen 9 m2 (3x3) dat gaat ongetwijfeld passen maar aardbeien oogsten zonder je planten te vertrappen wordt onmogelijk. Los van het feit dat ze niet echt lekker de ruimte krijgen om te groeien, wat mij betreft.

Je hebt echt een zee aan ruimte aan die 250 m2. Persoonlijk denk ik dat je iets ruimer moet denken met je planten en je planning. Maar ik houd van ruimte en comfort, dat moet je misschien mee nemen in de overweging van mijn tips....

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Hoi veuve, bedankt voor de reactie en ik heb al een beetje geanalyseerd wat je te zeggen had

Ik heb vooraal het aarbei perceel al even herbekeken en had 3 bedden voorzien met 2 rijen en dit verticaal op de tekening hierop zou ik dan ongeveer 42 planten plaatsen. Nu zou ik dit wijzigen naar een horizontale opstelling. en maak ik 2 bedden met 2 rijen per rij kan ik 12 planten kwijt met een plant afstand van 40*40 en ik blijf een 15cm van de rand van het bed. tussen de 2 bedden laat ik een ruimte als wandelpad van 50cm. bij die opstelling heb ik dan nog een 1.10m over daar zou ik een nieuw gangpad kunnen maken van 50cm dan houd ik nog 60cm breedte over voor de frambozen en deze kan ik dan over een lengte van 4.75 planten.

Zo heb ik meer aarbeien dan eerst voor zien en ook een betere opstelling voor de frambozen denk ik.

ivm de rabarber, hiervoor heb ik in totaal 3m² voorzien. is ongeveer evenveel als bij mijn grootvader en daar komen wij ruim mee toe.

ivm de paden. Het middengangpad zou ik eventueel kunnen verbreden naar een meter zo verlies ik een 25cm per perceel. wat te verwaarlozen is. de zijpaden zou ik eerder op 50cm houden en tussen de groenten zelf voorzie ik idd ook ruimte om te gaan maar dit geef ik niet weer op de tekening aangezien ik dit op de momenten van aanplant zal bekijken.

In ieder geval al bedankt voor de feedback en wees vrij om je mening verder te uiten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...