Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat denken jullie van het afknippen van de prei bladeren die lang zijn? Een vriendin doet het hier en haar buurman ook, iedere week of iets dergelijks worden de bladeren ingekort🧐

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Op 22-7-2020 om 22:57, appelvrouw zei:

Wat denken jullie van het afknippen van de prei bladeren die lang zijn? Een vriendin doet het hier en haar buurman ook, iedere week of iets dergelijks worden de bladeren ingekort🧐

Ik zou het ook wel willen weten, ik kan me voorstellen dat het misschien roest kan schelen. 

Als je ze uitplant, of zo koopt zijn ze ook vaak getopt.

die van mij groeien goed maar al tegen het gaas aan, dus zou het wel willen weten hoe dat gaat.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Een tuin vriend die vanmorgen langs was zegt dat hij het altijd doet en dat het het dikker worden van de preien bevorderd. Verder schijnen er plaagbeesten te  zijn die op de lange einden van de bladeren hun eieren leggen.

Geplaatst:

Ik volg dit met belangstelling. Heb net mijn eerste preien gepoot, kocht ze bij de Welkoop. Ze waren al getopt, voorlopig laat ik ze zo, verder onthoofden kan altijd nog. 🪓

• Like 1
Geplaatst:

Ja ik weet het ook niet maar het is hier duidelijk meer de gewoonte. Ik ben nu even op vakantie in een ander deel van Frankrijk en ook hier geknipte prei...

Geplaatst:

Gevonden op het www een 27 jaar oude (maar wel betrouwbare) handleiding voor de teelt van prei waarin ook een proef met het inkorten van wortels en bladeren wordt beschreven.

Inkorten van bladeren en wortels

Uit oud onderzoek van Fr. v.d. Assche (Tuinbouwschool Mechelen) is gebleken, dat onder Belgische omstandigheden de prei een hogere opbrengst gaf en eerder oogstrijp was als de wortels en bladeren vóór het uitplanten niet werden ingekort. Hiermee werd bewezen dat het niet wenselijk is om het gewas in te korten.
Om dit in Nederland na te gaan, werd door het voormalige PGV te Alkmaar op vijf plaatsen gedurende twee jaar een proef opgezet met de objecten niet inkorten, alleen wortels inkorten, alleen blad inkorten en wortels en blad inkorten. Voor dit onderzoek zijn 10 tot 12 weken oude planten gebruikt. Na het inkorten waren de wortels 3 en 4 cm en de bladeren nog 15 à 17 cm lang. Opvallend was dat ondanks het soms droge warme weer, de aanslag van de niet ingekorte planten steeds het beste was. Ook bij verdere ontwikkeling gaven de niet ingekorte planten steeds een betere indruk. De gemiddelde  relatieve opbrengst van de vijf plaatsen was als volgt:
- wortels en bladeren ingekort, relatieve opbrengst 100;
- alleen blad ingekort, relatieve opbrengst 104;
- alleen wortels ingekort, relatieve opbrengst 106;
- niet ingekort, relatieve opbrengst 113.

Wel moet bij deze conclusies worden aangetekend, dat bij deze proeven nog niet het systeem van het open plantgat werd toegepast en dat de ingekorte planten naar huidige begrippen erg kort zijn gemaakt. Minder drastisch inkorten is wellicht ook minder schadelijk, zeker indien de planten nogal lang en slap zijn. Desondanks pleiten we voor niet ingekorte, stevige planten. Verder is bij het planten in ponsgaten het inkorten van de wortels wel aan te raden. Het plant gemakkelijker en verbetert de aanslag.

Bron: https://edepot.wur.nl/252312

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

MAar das bij het uitpoten van prei.

Ik ben benieuwd voor als de prei al 3 kwart volwassen is zegmaar 

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Ik vind het magisch dat mijn preitjes, die na het planten allemaal lekker plat lagen te liggen, zich nu keurig opgericht hebben! 

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Zomer/Herfstprei kan niet zo goed tegen vorst.

Winterprei wel maar wordt wat sleets bij matige strenge vorst ( als je nog weet wat dat is...)

Daarna groeit de prei door om bij warmer weer in het voorjaar te gaan schieten.

Prei is normaal twee jarig.

Zet je ze te laat en te klein dan krijg je dunne preitjes die gaan schieten.

Ik heb hier ook nog kleine preiplantjes staan en wil die onder glas gaan zetten als experiment.

• 10 maanden later ...
Geplaatst:

Een vraag over het telen van prei.

De mijne staat onder gaas. Is er ook een moment van de dag dat de preimineervlieg niet actief is? Welk moment kan ik het beste het gaas verwijderen om het onkruid te wieden?

dankje!

• 2 years later...
Geplaatst:

Van Sjeftuintips, tip 18 en tip 4.

Prei groeit langzaam. Zaai in januari/februari binnenshuis op vochtig wc-papier. Als 5 cm hoog, plant preitjes in tuingrond onder een kap in een koude kas. Zie tip 18. Laat prei groot groeien en plant ze uit in de tuingrond.

Bind op 1 september de bladeren van de prei bij elkaar (met stripjes) en knip de bladeren kort. Tot 1 december telkens de lang gegroeide bladeren kortknippen. De preimineervlieg legt geen eitjes op deze vertikale preibladeren. Zie tip 4.

Sjef

preischuif 42.jpg

klein kasje preitjes 3.jpg

prei stripjes 8.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Hey @Sjef, je bent toch degene van sjeftuintips – Handige tips voor de groentetuin. (wordpress.com)?, al met veel plezier je heel uitgebreide  tips gelezen. ook al een paar keer  hier naar verwezen bv je witloof, Je kan eventueel je website  meer zichtbaarheid geven als je die in je handtekening zet, bij je instellingen.

Die tip voor de preimineervlieg kende ik nog niet maar kan ik wel ergens volgen, normaal zou die haar eitjes in de oksels leggen die hier niet toegankelijk zijn.

Geplaatst: (aangepast)
5 uren geleden, Sjef zei:

Bind op 1 september de bladeren van de prei bij elkaar (met stripjes) en knip de bladeren kort. Tot 1 december telkens de lang gegroeide bladeren kortknippen. De preimineervlieg legt geen eitjes op deze vertikale preibladeren. 

Ik heb toch wel moeite met het bovenstaande  @Sjef  , ben het niet met je eens ,  zie zelfs nadelen aan jouw methode maar als ik volgens jou ongelijk heb dan hoor ik dat graag .

Op 1 september zijn de vliegen van de tweede generatie al uitgevlogen om het verwoestende werk van hun ouders voort te zetten. Waarom, het is zoiets als 'mosterd na de maaltijd' , dan pas actie ondernemen. Bovendien belemmer je door het inkorten en het samenbinden van de bladeren ook nog eens voor een zeer groot deel de fotosynthese van de plant met alle negatieve gevolgen voor de groei van dien.

Verder verwacht ik dat door ingekorte bladeren de  vliegen juist aangetrokken worden. Hoe een preimineervlieg zijn 'doel' vindt weet ik niet maar het lijkt me logisch dat het visuele geen of maar een kleine rol speelt  en dat hij door geur wordt getriggerd. De geur van prei is bij beschadigd blad vele malen groter dan bij onbeschadigd blad.

Dat op verticale bladeren geen eitjes gelegd worden (leggen moet je niet letterlijk nemen want de preimineervlieg gebruikt een legboor) , lijkt me niet erg waarschijnlijk. Ook al zou  de vlieg een voorkeur voor de oksels van de plant hebben, als hij daar niet terecht kan zie ik geen reden dat  hij  zijn eitjes niet  in  verticale bladeren legt .  Neem bijv. sjalotten of uien. Bij sjalotten en uien heeft de vlieg er gewoon geen enkel probleem mee om behalve in de oksels ook in de al of niet rechtopstaande bladeren eitjes te leggen. 

https://www.moestuinforum.nl/topic/25212-ook-preimineervlieg-vroeg-dit-jaar/?do=findComment&comment=396233

(  aangeprikte bladeren afkomstig van  uien onderste foto voorgrond )

aangepast door Frans

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst: (aangepast)

@Frans je punten zijn heel valabel, 1 september kan inderdaad al te laat zijn, de 2de vlucht kan beginnen vanaf eind augustus en kan doorgaan tot november zolang er geen nachtvorst is en voor de groei is het ook niet bevorderlijk.

Persoonlijk denk ik dat alleen afdekking met geschikt gaas 100% succes garandeert. Een middel met spinosad zoals toegelaten in biologische tuinbouw kan mits oordeelkundig gebruik ook enig soelaas brengen (niet voor particulieren in Nederland omwille van gevaarlijk voor bijen en waterorganismen)

Of de tip van Jef deels zou kunnen werken laat  ik buiten beschouwing,  ik verwijs alleen waarom ik  in mijn opinie dit ergens kon volgen.

https://huisvantantealice.files.wordpress.com/2016/03/cap-ea_2015-proeven-preimineervlieg.pdf

de puntjes die je op het loof bij bv ui ziet zijn voedingsstippen (ook met de legboor gemaakt, maar niet waar de eitjes zijn gelegd) " De eitjes worden gewoonlijk afgelegd aan de basis van de bladeren of in de schachten van de planten. De larven voeden zich op de plaats waar de eitjes afgelegd werden"

de misgroei bij bv ui komt omdat het groeipunt beschadigd is.

Een methode in centraal Europa waar de preimineervlieg eerder aanwezig was is bv een korreltje vergif ? in de oksels leggen, ik vind helaas deze bron niet direct.

Edit :

Nog even verder gezocht en ik moet mijn mening aanpassen @Frans een volgend artikel gaat wat dieper in, en laat toch wat andere dingen zien dan aangehaald in het Vlaams document. De eitjes kunnen inderdaad op de top van verticale bladeren worden gelegd zoals je aanhaalt.  Gelegd / niet geboord, het vrouwtje boort eerst de rij gaatjes als voedingsplek voor zowel vrouwtje als de  mannetje, een week later worden eitjes achtergelaten op die plekken. Het krullen van het loof/misgroei is als sommige al dieper beschadigingen in het hart doen. Ik ging ervanuit dat er een duidelijk onderscheid was tussen voedingsstippen en plaats van eitjes, blijkbaar niet, en dan zie ik ook niet in waarom het samenbinden zou helpen, misschien omwille van een andere reden ? @Sjef

How to Identify and Control Allium Leaf Miners | Gardener’s Path (gardenerspath.com)

Het wordt daar de Allium leaf miner genoemd en wordt nu pas daar een groot probleem, hier preimineervlieg, latijnse naam  phytomyza gymnostoma.  Allium mineervlieg dekt toch meer de lading.

De oorsprong is in Polen.

Edit2:

Nu om  aantoonbaar verschil te laten zien of deze methode enige invloed heeft, zou je langsheen  een aantal rijen preien moeten zetten, de 1 samengebonden, de andere niet en dan op zoek gaan naar de poppen en tellen die in beide zitten.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Hallo, een aanvulling van Sjef,

Zie ook mijn tip https://sjeftuintips.wordpress.com/2011/09/15/4-ziekten-en-plagen/   bij "Prei":

• Proef gedaan met herfstprei.
  • Vroeg in huis zaaien en in kasje planten. Begin augustus staan er 120 dikke preien in de grond. Oogsten.
  • Op 15 september bij 75 dikke preien stripjes omgedaan en bladeren kort geknipt. Bij 15 dikke preien "niets gedaan".
  • Elke 2 weken de langer gegroeide binnenste preibladeren kort knippen (anders gaan de bladeren "hangen").
  • In september en oktober preien met stripjes geoogst. Geen mineervliegaantasting.
  • Vanaf november preien met of zonder stripjes geoogst:
    • De meeste preien met stripjes hadden geen vreetsporen, geen scheuren met bruine randen, geen larven en geen poppen.
    • Bij enkele preien met stripjes waren wel vreetsporen, bruine randen en 0, 1 of 2 poppen per prei.
    • De meeste preien zonder stripje hadden vreetsporen, scheuren met bruine randen en 5 tot 10 poppen per prei.

Zorg voor dikke, grote prei in augustus. Doe in augustus stripjes om en knip kort (15 september is te laat). De prei groeit vanaf dan niet meer hard maar blijft wel goed bewaard in de tuingrond staan.

Ja, ik heb ook een fijnmazig "mineerhok" (2 x 2 meter) over 100 preiplanten staan. Gaat goed. Maar ik wil ook proberen zonder.

Sjef

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...