Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Prei


TomP

Aanbevolen berichten

Ik heb je site eens bezocht  @Sjef en ik ben onder de indruk geraakt. Neemt niet weg dat ik  je methode met de stripjes  omslachtig vind en de doeltreffendheid niet bewezen. Komt nog bij dat deze methode ongeschikt is voor winterprei die pas ergens in maart tot volle wasdom komt en daarom vrij moet kunnen groeien.  

 

Waarom doeltreffendheid niet bewezen ?

 

In de samengebonden prei trof je (veel) minder popjes aan dan in de preien die je vrij hun gang liet gaan zeg je. Zou het niet zo zijn dat de vlieg een voorkeur heeft voor prei die er 'normaal' bij staat en  waar hij op de manier waarop de natuur hem geprogrammeerd heeft eitjes kan leggen ?  Wat als er alleen maar samengebonden preien ter beschikking  zijn en de vlieg geen keus heeft ? Hoe zit het dan met het aantal gelegde eitjes en de schade die de daar uit voortkomende larven veroorzaken ? De plek boven in het midden van de samengebonden en gekortwiekte prei , waar verse plantendelen ter beschikking  zijn, lijkt me bij gebrek aan 'normale' preien een redelijk alternatief voor de vlieg om alsnog eitjes kwijt te kunnen.
 

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Twee zaaiingen zijn goed gelukt, herfstprei de Carentan 2 en Farinto pillenzaad. Van beide voldoende om 20 preien per soort te krijgen. Maar zoals verwacht staan ze nu behoorlijk stil in de groei, ik heb dat toch wel vaak bij alliums in het stadium na kieming. Waar doe ik nu wijs aan, ik heb een klein kasje achter in de tuin, gewoon met plastic erover voor de zaailingen, of laat ik ze nog even binnen op onverwarmde zolder onder de groeilamp die 14 uur per dag aan staat. Op een zonnige dag wordt het daarboven ook makkelijk 20+ graden. Mijn enige deadline is dat ze rond begin juni uiterlijk de grond in moeten. Ze staan in bloempotten die ik gevuld heb met een mengsel van tuincompost, wormenmest en potgrond, dus dat moet qua voeding toch echt wel voldoende zijn voorlopig. Benieuwd naar jullie adviezen en jullie huidige stand van zaken in dit preiseizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Winterprei staat er nu zo bij, herfstprei is maar een fractie dikker. Nog weinig groei te bekennen en vraag me af of ze potlooddikte halen tegen eind mei. Hoe kan dat toch, grond super voedzaam met veel wormencompost, vroeg genoeg gezaaid, daarna in het kasje buiten beschermd van de regen en wind. Uitplanten ga ik sowieso wel doen, maar vraag me echt af wat ik toch fout doe…

 

Hoe zien jullie preitjes eruit op dit moment?

95D70E82-C36D-4E24-A699-BC1E48957EAC.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...