Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Liekie, bleegghh. Zit je daar een beetje bio te zijn in je eigen tuin, krijg je een giechel vol met kunstmest te verhapstukken. Smakelijk...

Ik ook met gras in de weer geweest; ben het juist gaan verzamelen in de kruiwagen + heggenschaar.
Om de knorren te plezieren.
Missie geslaagd!

2427c96621d367cf86b69f1ff2aef82d.jpg
je hoort het natuurlijk niet, maar er wordt hier heel hard gejankt wegens het willen hebben van de inhoud.

2447b98e6d2b6c4d07c5ea8ab4f428f8.jpg

7ba0fe10c9ad1b82a7812c8b99fd4102.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ik heb het werk van gisteren afgemaakt. Beetje harken, onkruid eruit, tuinaarde erbij. Compost uit de compostbak gehaald en verdeeld. Is de 1e x en ik was aangenaam verrast met hoeveelheid leven erin en rode wormen. Blij mee! 

Ook nog gesproeid en vervolgens het tunnelkasje opgezet. Bonnetje viel uit de doos 12/05/2018 gekocht blijkbaar. Vond ik wel lollig, al 2 jaar in huis blijkbaar. Was ik dus helemaal vergeten. Hortensia’s gesnoeid. Heb zo’n 15 meter aan hortensia’s. Moet nog wel even. Lekker zonnig middagje. Met de kinderen samen in eierdopjes, sla geplant. Gewoon voor het lente gevoel. Niet omdat dat handig is. Heb er van genoten en de kinderen ook. 

8388B300-51EC-4664-AA4D-D3A1BCB04C5E.jpeg

F22D6ABF-3066-424F-AD51-5D1A60175880.jpeg

Geplaatst:

Een stuk border onkruidvrij gemaakt. In dat stuk groeit vanaf het begin al zevenblad en het viel mij op dat dat zich na al die jaren begint te verspreiden. Dus dat heb ik zo goed als het kan met wortels proberen te verwijderen. Het komt van het naastgelegen grondstuk (netzoals de brandnetel), dus ben ook maar gelijk bezig met het maken van een erfgrensblokkade, zodat het daarvandaan niet terug kan groeien. Ik verwacht niet dat ik er nu vanaf ben, maar hopelijk is het iets minder nu.

Geplaatst:

Nog een border netjes gemaakt, ik ben op dreef! Wat planken aan de rand in de grond geslagen, zodat de borders hoger zijn. Enkelvoud, alleen de border wat onkruidvrij is en een mini stuk ernaast. Heb het gaas wat overal los zat, vast geslagen met krammen. Wat een rotwerk was dat. Met een nijptang de kram vasthouden, hopen dat je hem snel vast slaat, niet je nijptang laten vallen, ho, ook niet je kram, slaan, slaan, slaan, ow tikkie terug, want door hout... zo bleef ik bezig. Ik zei al, rotwerk.

Border is wel keurig onkruidvrij. Ben snel nog geen en weer gereden naar de supermarkt voor tuinaarde. Was de weg dicht! Half uur over gedaan over een stukje van 10 min. Toen ik eindelijk terug was, 150 l tuinaarde in het verhoogde bed verspreid. Yes, helemaal tevreden. Heb een randje goudsbloem gezet. Die had ik netjes verzameld met wieden en ze een nieuw plekje gegeven.
Alleen de pol bieslook is blijven staan en de citroenmelisse daar weer achter. 3a158bc518ad6fd1024ef0c44f00a994.jpg

Tot slot de patio schoongespoten en vervolgens geveegd en droog gemaakt. Vond de man het te koud om buiten te eten. Dus! Ach ja. Morgen nieuwe kansen.

Geplaatst:

Gisteren enkele pepers en paprika’s een grotere pot gegeven en een flinke slok water. Vandaag ga ik nog een border onkruidvrij maken. Is althans het voornemen. Heb nog steeds spierpijn van paar dagen geleden.

Geplaatst:

Border inderdaad onkruidvrij gemaakt. Moest ook de hortensia en een stuk taxus snoeien om dat stuk netjes te krijgen. Was boven mijn hoofd met een zware accu heggenschaar. Ik heb mijn workout wel gehad zeg maar. Was echt koud trouwens. Heel harde wind.

Op de foto een voor en 2 na. Ik heb 250 liter verse tuinaarde erbij gedaan. Borderrand nog verhoogd met een paar planken. De man zou dat inderdaad netter doen, maar ach. Alles hergebruikt en dan is het soms maar zo zo.

Heel veel onkruid eruit getrokken, sjonge jonge zeg! Dat was echt niet meer leuk. De kippen hadden een feestmaal. Hup 8 stapstenen en de bonenstokken weer erin.
Ben blij met het resultaat! Laat de zomer maar komen zou ik zeggen. Dit stukje tuin is er klaar voor. Komende week wil ik nog de andere kant doen.

70a4ea2e29b0a3c5d0440d3711e04c7e.jpg

De dochter heeft gesmeekt om een eigen moestuintje. Had ze overigens al, maar Ehm, die gebruik ik dus zelf Dus vanochtend samen met papa geklust en 2 nieuwe lange bakken aan de binnenkant van de moestuin. Houten ophangsysteem gezaagd met een plastic bak erin. Niet zo veel werk. Wel heel leuk voor de kinderen!

688c5aa6266d07bae16656a9466830d5.jpg

Ow en bij voorbaat sorry als dit bericht er 10 x komt te staan. Ik druk echt maar 1 x op posten.

Geplaatst:

Je bent goed bezig zo, je tuin knapt lekker op. En voor de kinderen ook niks leuker dan zelf een moestuintje.

Het is dat het vandaag te koud was en ik geen zin had, maar anders had ik ook getuinierd. Maar morgen weer een (koude) dag. Dan worden de watertonnen + potgrond bezorgd. Haal ik normaal liever zelf op, maar met de Coronacrisis neem ik liever wat minder besmettingsrisico. Heb er nu al zin in, want dan is weer een stukje tuin opgeknapt.

Geplaatst:

Vandaag ook de moestuin helemaal lente klaar gemaakt :D Er stond een vies koude wind maar uit de wind en in de zon was het best lekker.
Onkruid weggehaald, de tomatenpotten weer ingegraven en alles voorzien van een laagje compost. Bedenk me nu ik dit schrijf dat ik de emmer compost voor bij de rabarber ben vergeten. Morgen dan maar. Dan ook de rekken voor de erwten neerzet zodat die de grond in kunnen.

Geplaatst: (aangepast)

Gisteren de laatste peulenrekken gemaakt in een koude wind.

Vandaag was het beter weer en drukker op de tuin. Twee rekken geplaatst, geoogst en geplant.

Ok de omdat de ramen van de platte bak waren alles water gegeven.

aangepast door Patrijs
Geplaatst:

lekker dan! kon vanmorgen niet wieden/spitten omdat de boel bevroren was 😒

ga straks wat olifanten planten om zomerolifantenprei te krijgen, goed idee van mtf!

Geplaatst:

3 sla soorten, snijbiet, en prei gezaaid, twee japanse wijnbessen verplant (hoop dat deze het overleven, grote planten kleine kluit en een aanhoudende extreem verdrogende wind..), stukjes met stalmest gemest, water gegeven aan verplante planten. 

Geplaatst:

laatste pollen gras getrokken en stukje toch maar gespit,

pollencompostbak gemaakt

rekken gemaakt voor van alles van geknipte wanhoopsbamboe en twee jaar geleden geknipte wilg

thuis: tomaten gezaaid, kool gezaaid, spinazie en veldsla bijgezaaid, allerlei bloemen , prei

aarappelveldje klaargemaakt, ga ze morgen onderstoppen

thuis: grasje gemest met biomest en kalk van ecostyle (die zeggen dat dat best samen kan omdat er biospul in zit) 

angstig naar de bloeiende pruimen getuurd, bloemen zien er nog goed uit ...

Geplaatst:

Ai, dat angstige staren doe ik ook RobO! Naar de pruim en kers. De appel en peer zijn nog bladloos, laat staan dat er bloesem is, maar die andere 2.... ik ga wel een beetje huilen als dat allemaal kapot gaat. Barstensvol bloesem.

0c4b54f96ac36d7148826ecb09fecc13.jpg

Mijn kroost heeft gisteren de nieuwe bakken ingezaaid. Witte bieten, Parijse wortelen, prei -voor de preiensoep mama-, peterselie, een sla mix en nog iets wat ik ben vergeten. Zelf ook bordjes geschreven in dat aandoenlijke handschrift. Zo zoet. Uit eigen moestuin wordt er altijd heel goed gegeten overigens. Nu nog opkomen.

Geplaatst: (aangepast)

van alles gezaaid en uitgeplant

de tuinbonen, laaaaat voorgezaaid in de action kokos, uitgeplant en nieuwe bijgelegd

dat ging heul raar: een paar goede gewone plantjes, een paar gedrochtjes, een paar met donkere ( bevroren?) puntjes

is die kokos geen goede zaaigrond misschien?

aangepast door RobO
Geplaatst:

De eerste boterbonen in potjes gelegd.

Héél vroeg maar wie weet valt het weer vanaf nu héél goed mee.

Doe dit elk jaar en soms lukt het en brengt het een extra vroege oogst op

Dille, koriander en peterselie gezaaid in trays

Geplaatst:

@RobO:een paar met donkere ( bevroren?) puntjes

Dat zag ik deze week ook bij een tuinbuur die de  gefileerde tuinbonen niet afgehard van binnen, denk ik, direct naar buiten en in de volle grond had gezet.

Een deel had de nachtvorst ook niet overleefd.

Geplaatst:

Kas schoongespoten, bootje schoongespoten, heg langs waterkant via het water in het schone bootje gesnoeid, alle rozen bemest en begoten, knoflook begoten, kleine moesborder schoongemaakt, aangevuld met 150 l tuinaarde, hedera daarnaast en er achter gesnoeid, de framboos geknipt, uitgetrokken danwel verplaatst en alle lavendel eruit getrokken. Was niks meer van over. Zo zonde... geen idee waarom. Rest doet het prima daar, daglelie, helleborus, framboos, bes, braam enz enz. Alleen die stomme lavendel en dan niet 1 plant, maar gelijk alle 6... had ze toch al voor het derde jaar. Massaal suïcidaal geworden blijkbaar.

Dit was al toen het merendeel van de border was opgeschoond. Kun je nagaan hoe erg het was! Sinds vorig jaar september niets meer aan gedaan, alleen wortel geoogst daar en venkel. Kwam nog wat wortels tegen trouwens. Morgen het laatste stuk.

bc3dce6ce1aca740e17e42ad6d313d6d.jpg

Geplaatst:

Begonnen aan de bouw van een lasagnabed. Had dit eigenlijk voor komende winter gepland, maar dan zou ik nu geen ruimte voor mijn pompoenen hebben. Vandaar dus nu maar aan begonnen. Eerst het hout voor het lasagnabed verplaatst, daarna de brandnetels, kweekgras en kleefkruid met wortel en al verwijderd en de eerste palen geslagen.

Morgen weer verder. Het is heerlijk in de tuin werken met dit weer. Zeker als je de tuin ook echt ziet opknappen van de klussen, dat is dubbel genieten. 

Geplaatst:

Leuk Flup! Hier werken anderen in mijn tuin maar ik hou het goed in de gaten..er wordt oa gegoten en gegreniletterd en gewied.

22DE87A9-19CC-44E9-B6E6-25C8566A9D09.jpeg.a1d2fb0672a55c2f6abfd8158ca3ceb6.jpeg

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...