Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Voornemens/ veranderingen enz. enz.

Featured Replies

Geplaatst:

Op het moment zie je onder andere op social media nogal het een en ander langs komen over klimaatverandering, milieu vervuiling enz

Ook nu weer met de bosbranden in Australië.

Maar ook plastic afval is een hot onderwerp.

Vaak verbaas ik mij over sommige reacties met name over de houding van Nederland hier tegenover.

Want een klein landje kan niets veranderen....

Andere landen vervuilen veel meer doe daar maar eens iets aan...

Waarom moeten wij...

Nu ben ik van mening als je niets doet dan verandert er nooit iets en ik vind dat 1 persoon al een verschil kan maken ook al is het maar klein. Maar al die kleine dingen bij elkaar geven een voorbeeld aan andere.

Dus nu vroeg ik mij af zijn er hier ook mensen die proberen een klein verschil te maken?

Noem ze hier eens op:

misschien geef je andere inspiratie?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zelf neem nu in ieder geval een broodtrommeltje mee naar het werk en gebruik daarvoor in ieder geval geen plastic boterhamzakje meer.

Verder heb ik eigenlijk altijd wel een tas bij zodat ik geen plastic tasje nodig heb.

En als ik een vers broodje ga halen heb ik ook een eigen zakje bij om ze in te doen, dus geen supermarkt zakjes meer.

Ik probeer op afval te letten en heb afgelopen jaar 1x mijn grijze container buiten gezet de rest alles netjes gescheiden, plastic afval moet nog echt wel omlaag maar vooral in de winter vind ik dit lastig omdat ik dan verse groente moet gaan halen in de winkel.

Ik eet minder vlees, af en toe een vega dagje helemaal niets mis mee, wel vlees dan een voorkeur voor vlees van bijv. Jorieke door de manier waarop zij hun dieren houden.

Moestuin daar word natuurlijk niet gespoten maar dat is voor mij eigenlijk vanzelfsprekend, ik zou wel willen proberen dit jaar wat meer voorraad te hebben voor de winter.

De diepvries zit echt vol hoor en er staat ook nogal wat in potten maar misschien wat meer dingen drogen zodat ik minder hoeft te kopen.

Geplaatst:
Andere landen vervuilen veel meer doe daar maar eens iets aan...

Waarom moeten wij...

Ik moest gelijk aan dit filmpje denken:

Omdat ik vanmiddag op de tuin een klein stukje plastic en een lipje van een bierblikje heb opgeruimd.

Ik neem aan dat je zo iets bedoelt.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja dat filmpje heb ik ook langs zien komen.

Is echt schandalig.

Stond ook meteen een reactie bij van waarom moeten wij iets doen? doe hier eerst maar iets aan want alles wat wij doen heeft zo toch geen nut.

Geplaatst:

Overal zit plastic in. Plastic verpakkingen zitten om de meest onzinnige producten. Komkommers bijvoorbeeld. Die koop ik dus niet, want dat vind ik echt overbodig. Plastic tassen koop ik ook nooit, heb eigenlijk altijd wel een tas bij mij. Al is het maar om andermans troep in het bos op te ruimen. Daar vind ik ook genoeg van als ik mijn honden uitlaat. De hondenpoep ruim ik wel op in plastic zakjes. Je hebt ook papieren hondenpoepzakjes, maar aangezien er hier nergens prullenbakken staan onderweg, gebruik ik die niet. Papieren zakjes zijn wat kwetsbaar en risico op vieze handen / kleding wil ik niet lopen.

Het is altijd goed om kritisch te kijken naar wat je koopt en weggooid. Ik hergebruik ook veel. Yoghurt wordt hier in plastic bakken verkocht en die gebruik ik later weer om plantjes in voor te zaaien of stekjes in op te kweken. Is niet eht handigste formaat, maar het voldoet prima. Meerdere jaren lang. En zo is er genoeg te bedenken. Elk beetje helpt.

In Australie is er altijd al een waterprobleem geweest, maar dat is door de waterpolitiek ook erger geworden. Je mag niet zomaar uit een meer je bluswater halen, daarvoor moet je eerst waterrechten kopen bij de desbetreffende eigenaar van dat water! Water is een eerste levensbehoefte, maar het wordt in Australie verhandeld. Dat maakt het ook niet makkelijker om bv branden te blussen. Heb daar onlangs een documentaire over gezien, over hoe het water wordt verkocht aan grote multinationals. Die verdienen goud geld daarmee, ook als een contract ongedaan wordt gemaakt of gewoon afloopt. Het is een smerig spel wat hier in Europa ook al deels speelt.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Wij zijn langzaam al onze voorraadbakjes van kunststof aan het vervangen door glazen bakjes. Tandpasta zonder microplastics, fluor of andere meuk. Gebruik alleen nog haarzeep en geen shampoo meer, en minimaal doucheschuim, ook alleen water en zeep. Ook maak ik zelf wasmiddel van zeep en omdat mijn man en kids de geur van versgewassen was niet willen opgeven maak ik als concessie wasverzachter van een fles gekochte wasverzachter, een fles azijn en water, daarmee spaar ik ingeveer 4 à 5 flessen wasverzachter uit per gekochte fles. Verder hergebruik ik ALLES wat zich maar laat hergebruiken zo veel mogelijk. Gebruikte zakjes van papier hergebruik ik als nog gebruik kunnen worden, gebruikte platic zakjes spoel ik uit en hergebruik ik tenzij er bedervelijke spullen in hebben gezeten. Alle witte melkdoppen etc. gebruik ik als napjes voor mijn schilderen, dingen als plastic deksels (bv van de kwark) gebruik ik als mengpaletjes. De gekleurde doppen sparen we voor de blinde geleide honden. verpakkingen van de yoghurt hergebruik ik (geknipt) als plantenlabels en de bovenste rand daarvan met slakkentape als slakkenringen, of als bakjes bij de hobby. Als we op het strand zijn gooien we behalve ons eigen afval ook het rond slingerende afval in de buurt in de afvalbak. Alle spullen die we niet meer gebruiken gaan op de Weggeefhoek en daar haal ik vaak zelf ook spullen.

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik soms ook gemakskeuzes maak. Op mijn werk heb ik een systeem met koffiecups omdat elke klant opnieuw koffie wil en zelf zetten geen optie is. Ik vergeet regelmatig een tasje mee te nemen en krijg er dan toch onnodig eentje van de winkel. Als de biokomkommer is verpakt in plastic koop ik hem toch omdat ik bio wil. En zo voort. Het blijft balanceren, maar elke stap is er één denk ik dan maar.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
  • Auteur

Ik vind wel nu je er echt op let dat je eigenlijk pas ziet hoe verkwistend we zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.