jwedding Posted January 25, 2020 Share Posted January 25, 2020 Goedemiddag! Ik lees al een tijdje mee maar aangezien ik toch echt aan de slag ga dit jaar is de tijd van 'lurken' voorbij Mijn naam is Jordy en ik ben Grafisch Vormgever/Illustrator van beroep.Ik zit al enige tijd te spelen met het idee om zelf tomaten, pepers en eventueel een andere groente te verbouwen. Helaas heb ik nog geen foto's maar al wel een plan en werktekening van hoe ik het aan wil gaan pakkenZoals te zien is op de tekening komen de bakken op een trap naar de tuin omdat de siertuin helaas in de weg staat. Qua indeling voor de bakken zat ik te denken aan Jalapeno of Rooster Spur(pepers) in de paarse bak, Indigo Blue Berries (cherrytomaatjes) of Costoluto Fiorentino (vleestomaat) in de blauwe bak en tuinbonen/...? in de groene bak. De groene bak vangt toch wat minder zonlicht per dag maar alle suggesties zijn welkom voor deze newbie! Verder ga ik onderstaande propagator bestellen en dan over een maandje aan de slag! Sorry voor het lange bericht, maar dacht dat dit wel een goede voorstelronde zou zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter v/d Breevaart Posted January 25, 2020 Share Posted January 25, 2020 Welkom, dat ziet er veelbelovend uit!Gaaf! Quote Zaden kopen? | Bestel! bij Moestuinland.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vastone Posted January 25, 2020 Share Posted January 25, 2020 Nou ziet er inderdaad veelbelovend uit! Welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 25, 2020 Share Posted January 25, 2020 Hai Welkom! In het begin een beetje lastig voorstellen hoe het eerste kaartje te lezen was. Was even puzzelen met de andere tekeningen erbij. 3D tekenen is soms wat duidelijker.Begrijp dus dat je verhoogte bakken maakt op de traptredes naar beneden naar de tuin toe?Is jouw siertuin evenbreed als jouw bakken? Dat haal ik in iedergeval uit de tekening? En de rest van de tuin is betegeld?Vraag, de lijn rechts van de +/-14:00 Staat daar een muur? schutting van de buren? Heb je daar ook schaduw van (in de winter gok ik meer dan zomer?) Tot waar op het terras komt dan de schaduw in de winter, en in de zomer. Heb je maar tot 14:00 uur zon, en anders is de tuin in de schaduw van het huis. (schaduw komt vanaf de deur kant) Pepers willen graag zoveel zon mogenlijk, dus die bak indeling is goed.Over de tomaten kan ik niks zeggen (kweek ze niet zelf) Wat wel een veel gemaakte fout is, is het onderschatten van hoe groot planten worden en hoeveel ruimte te nodig hebben.Vaak wordt er te veel, en te dicht op elkaar gezaaid. Dat is ook lastig, want die plantjes zijn in het begin nog maar zo klein. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xary Posted January 25, 2020 Share Posted January 25, 2020 Welkom !!!En veel succes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jwedding Posted January 25, 2020 Author Share Posted January 25, 2020 Hai Welkom! In het begin een beetje lastig voorstellen hoe het eerste kaartje te lezen was. Was even puzzelen met de andere tekeningen erbij. 3D tekenen is soms wat duidelijker.Begrijp dus dat je verhoogte bakken maakt op de traptredes naar beneden naar de tuin toe?Klopt! Is jouw siertuin evenbreed als jouw bakken? Dat haal ik in iedergeval uit de tekening? En de rest van de tuin is betegeld?Ook dat klopt! Vraag, de lijn rechts van de +/-14:00 Staat daar een muur? schutting van de buren? Heb je daar ook schaduw van (in de winter gok ik meer dan zomer?) Tot waar op het terras komt dan de schaduw in de winter, en in de zomer. Heb je maar tot 14:00 uur zon, en anders is de tuin in de schaduw van het huis. (schaduw komt vanaf de deur kant)Daar staat inderdaad de schutting van de buren, die reikt niet ver genoeg om de muur waar de bakken komen in de schaduw te zetten maar de zon draait rond 14.00 wel naar de andere kant van het huis waardoor de tuin in schaduw valt helaas. Het zou zomaar kunnen dat de setup die ik voor ogen heb niet gaat werken met de gekozen soorten maar ik ben van plan de bakken verplaatsbaar te maken zodat ik ze eventueel in het midden van de tuin kan zetten. Minder mooi maar anders is het zo zonde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 26, 2020 Share Posted January 26, 2020 welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 30, 2020 Share Posted January 30, 2020 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts