Jump to content

Koud kasje ingraven/Walipini

Mypos

Recommended Posts

Dag allemaal. Ik wil zelf een koud kasje fabriceren van hout en een oud zolderraam. Nu had ik het idee om het een vrij diep kasje te maken en deze vrij diep in te graven om zo een soort van Walipini effect te creeren. En dan in eerste instantie te gebruiken om een paar komkommerplanten in te gaan kweken die ik dan mooi omhoog kan leiden.

Nu mijn vraag, is er wel eens iemand die zoiets geprobeerd heeft? Ik heb ooit ook eens gelezen over een Walipini kas wat me ook super lijkt. Alleen heb ik gehoord dat dit in Nederland niet echt goed schijnt te werken ivm het licht, stand van de zon in de koudere seizoenen.

Heeft iemand hier ervaring mee of iets zinnigs over te melden?

Dank!

Mijn tuinbuur heeft een verdiept kasje gemaakt.

Zijn reden was dat hij graag tomaten wilde kweken terwijl wij officieel een kasje niet hoger mochten bouwen dan 120 cm.

Door zijn zelf bouw kas uit te graven heeft hij toch een redelijke binnen hoogte.

Het eerste jaar, twee jaar terug ging dat prima. We hadden een zeer droog voorjaar en zijn tomaten profiteerden ervan dat ze dichter bij het grondwater zaten.

Vorig jaar ging het minder. Regelmatig liep de kas vol en stortten de zijwanden in. De wanden werden verbeterd en het water probleem heeft hij uiteindelijk opgelost door een goot te maken om regenwater af te voeren en een zinkputje in het kasje met een afvoer op een greppel.

Toch kan het grondwater bij veel regen hier hoog staan en nog problemen geven.

Ook warmt de grond veel minder op doordat er minder direct zonlicht op valt in het donkere seizoen.

Het verschil met mijn platte bak is dan ook goed te zien.

Walipini heb ik nog nooit ontmoet maar traditioneel werden er in Nederland komkommers e.d. gekweekt onder plat glas voor er veel gasgestookte kassen kwamen. Voor warmte kan je verwarming aanleggen of een broeibed van verse ruwe paardenmest opbouwen. Dit heb ik een voorjaar met succes gedaan.

Nu wacht ik op verwarming door de zon en heb mijn komkommers dus iets later.

Koudebak-maart-188469001580924905.jpg

Foto's uit de tijd dat komkommers nog krommers waren...

kasfotohelemaal64711514464187.jpg

Ik heb walipini even opgezocht en bij ons gaat dat niet werken met een regelmatig hoge stand van het kwelwater uit de duinen.

Maar bij jou zou dat misschien juist gunstig gaan. Je kan het altijd proberen en hier verslag doen van je bevindingen.

Ik zou er een hard hoofd inhebben, dat uitgraven. Dat kan makkelijk een vijvertje worden:

Fiver27901581069064.jpg

Dit is 2017, een vrij natte zomer toen. Grondwaterstand is hier wel laag, aangegeven door omringende sloten die niet in beeld zijn, maar ja, water stroomt in eerste instantie naar het dichtstbijzijnde laagste punt... Als de sloot zelfs maar een paar meter verderop is zou je al met afwateringsbuizen of zo moeten werken om het daar naartoe te krijgen.

Nederland is denk ik niet het meest geschikte land voor verdiepte kassen.

Je hebt wel struiktomaatjes die binnen de meter blijven in hoogte, en bij komkommers moet je al moeite doen om ze omhoog te leiden, want van zichzelf slingeren ze over de grond. Die gewassen verplichten jou niet een bepaalde binnenhoogte te creëeren, toegang voor jezelf is misschien een bepalender overweging?

• 1 year later...