geedee Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Naast de kruiden in een tuin stond deze plant: Weet iemand wat dit is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Lijkt mij bijna uitgebloeide Santolina chamaecyparissus heiligenkruid. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Lijkt er inderdaad op... al is die van mij minder geveerd, meer vet-plant-achtig. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 8, 2011 Author Share Posted August 8, 2011 Ik heb eens gegoegeld op die naam en de afbeeldingen geven inderdaad ander blad; Die van `mij` heeft alleen maar links en rechts armen aan de stelen en voelde fluweelachtig aan. op google heben ze alle 4 de kanten blaadjes aan de stelen. Kan het nog een ander kruid zijn dat er sterk op lijkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Je hebt wel stuk of 10 santolina soorten die allemaal anders zijn.Zelf twijvel ik eerder over de bloei dan het blad, daarom dacht ik mischien ziet uitgebloeide er zo uit ? Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 8, 2011 Share Posted August 8, 2011 Het is iig geen keukenkruid. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted August 8, 2011 Author Share Posted August 8, 2011 Je hebt wel stuk of 10 santolina soorten die allemaal anders zijn.Zelf twijvel ik eerder over de bloei dan het blad, daarom dacht ik mischien ziet uitgebloeide er zo uit ? ja de bloemen waren wel al grotendeels uitgebloeid...heb er eentje meegenomen , vanwege de zaadjes en omdat ik dacht dat het een kruid was. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 18, 2014 Author Share Posted May 18, 2014 (edited) Santolina chamaecyparissus - Heiligenbloem was in 1e instantie de vraag in dit topic maar je hebt ook: Santolina viridens; ook wel olijfkruid genoemd wordt en dat kent diverse toepassingen. (Stengels en bladeren geuren én smaken verrassend naar ingemaakte olijven en hebben heel wat culinaire toepassingen (bv. gebakken aardappelen met rozemarijn en olijfkruid). bron: http://www.mijntuin.org/plants/3679-Heiligenbloem-Olijfkruid# óf http://kruidenhuisje.mygreencloud.be/kruid-van-de-maand/plant-van-de-maand-mei-olijfkruid/ Een echte delicatesse bij mediterrane pastagerechten, pizza, pesto’s bladsalades, antipasta en tomatenmozzarella. Iemand ervaring ermee? Ook ideaal bij het inmaken van olijven en augurken. Tip: Probeer olijfkruid eens in prosecco. Gewoon een paar 5 cm lange stelen van het olijfkruid in de glazen doen. Niet alleen decoratief, maar ook een streling voor de tong. Edited May 19, 2014 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted May 19, 2014 Share Posted May 19, 2014 Klinkt goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts