Dave666 Geplaatst: 2 maart 2020 Geplaatst: 2 maart 2020 Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van turfpotjes bij het (voor)zaaien van groenten of kruiden ? Ik hoor en lees hierover tegenstrijdige reacties, wij zijn nog maar beginnelingen in de wereld van de moestuin en laten ons graag adviseren door de meer ervaren moestuinierders op dit forum. Quote
weknow Geplaatst: 2 maart 2020 Geplaatst: 2 maart 2020 (aangepast) Ooit geprobeerd, Dave. Leuk idee, maar het werkt niet echt goed. Ze drogen erg snel uit...veel sneller dan bloempotjes of zaaitrays die je ook van onderaf water kunt geven...en je moet diverse keren per dag controleren bij warme omstandigheden om je planten niet te verliezen. Bovendien schimmelen ze, wat niet zo mooi is maar waarschijnlijk niet zo erg en ik vind het ook wel heel erg duur. Voordeel is dat het verteert. Zoals gezegd geef ik de voorkeur aan gewone plastic bloempotjes of zaaitrays of soms ook wc-rolletjes (voor erwten e.d.) Potjes van pakweg 7 a 10 cm. doorsnee kosten niets...krijg je vanzelf als je planten koopt of kun je bij een kweker of tuincentrum zo gebruikt gaan halen. Eigenlijk is het een wegwerp-artikel. Ik reinig ze nooit overigens als er planten in zaten en heb er nooit problemen mee gehad als iemand dat zou zeggen. Ze gaan 10-tallen keren mee. Als je veel plantjes van dezelfde soort zaait of verspeent zijn zaaitrays soms wel handig. Ik kies dan wel voor de degelijke die vele keren te gebruiken zijn en niet van die die na 1 of 2x kapot zijn. En een groot gat onderin is ook erg handig om kluitje met wortels makkelijk als een geheel te kunnen verplanten. Nog een optie is de aanschaf van een pottenpersje en daarmee te leren werken. (Zijn erg goede topics over op dit forum, vul rechtsboven bij zoeken eens in "pottenpers"of "perspotje" en je vindt die wel) Je hebt er voor een paar Euro om potjes per stuk te maken of kunt er met wat zoeken online kopen die wat sneller werken en 4 tot 8 potjes in een keer maken. Die verdien je heel snel terug als je 1 of 2 x niet van die turfpotjes koopt. Edit: Dit onderwerp dat nu actief is is misschien ook interessant voor je 2 maart 2020 aangepast door weknow Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Dave666 Geplaatst: 2 maart 2020 Auteur Geplaatst: 2 maart 2020 Dank je wel voor je reactie, hier kunnen we zeker wat mee. Quote
Peter v/d Breevaart Geplaatst: 2 maart 2020 Geplaatst: 2 maart 2020 Tomaten vorig jaar voor het eerst in turfpotjes om te proberen, en dat ging wel goed eigenlijk. Toen ze de moestuin in konden, heb ik ze wat nat gemaakt en toen voorzichtig wat open gescheurd. De wortels zijn er zo doorheen gegroeid. Quote Zaden kopen? | Bestel! bij Moestuinland.nl
Dave666 Geplaatst: 3 maart 2020 Auteur Geplaatst: 3 maart 2020 Dank je wel Peter voor je reactie !! Quote
simonvb Geplaatst: 3 maart 2020 Geplaatst: 3 maart 2020 (aangepast) Ik ben niet tevreden van de turfpotjes. Ze drogen idd veel te snel uit. Ook breken ze zeer gemakkelijk als je ze wilt verplaatsen. Ik gebruik ook plastieken potjes van oude aangekochte planten. Bij ons aan het tuincentrum staan er grote bakken waar de mensen hun plastic plantenpotten kunnen in doen, daar kun je gratis potjes eruit halen. Ik gebruik de stevige plastieken daaruit en ze gaan al jaren mee. Wc rolletjes gebruik ik voor erwten en boontjes voor te zaaien. 3 maart 2020 aangepast door simonvb Quote
Flup Geplaatst: 3 maart 2020 Geplaatst: 3 maart 2020 Een keer gebruikt, daarna nooit meer. Ze schimmelen, drogen te snel uit (wat hierboven ook wordt genoemd) en ze verteren ook niet snel bij het overplaatsen naar de tuin. Je moet ze dus openscheuren, anders groeien de wortels er niet goed doorheen. Daarnaast zijn ze ook duur. Ik zaai voor in plastic bakken (gratis van het tuincentrum), yoghurtemmertjes en plastic bekers. Is veel plastic, maar allemaal meerdere jaren herbruikbaar en dat is ideaal! Quote
Dave666 Geplaatst: 3 maart 2020 Auteur Geplaatst: 3 maart 2020 Super, dank je wel voor jullie reacties !! Quote
Claudia69 Geplaatst: 6 maart 2020 Geplaatst: 6 maart 2020 Ik ben geen fan. Ze drogen rap uit en de wortels groeien er niet vlot doorheen na het uitplanten. Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 4 juni 2021 Geplaatst: 4 juni 2021 Heeft iemand ervaring met het voorzaaien van witlof / pastinaak in turfpotjes? Met het idee om ze na het ontkiemen met potje en al in de tuin te planten. De witlof en pastinaak zijn bij mij - ondanks de lange periode van regen - matig opgekomen. Als het werkt zouden turfpotjes een mooie oplossing kunnen zijn om de gaten te dichten. Het uitdrogen van de turfpotjes ben ik iets minder bang voor. Aan huis is dat bij mij denk ik redelijk onder controle te houden. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.