marzman Geplaatst: 28 januari 2022 Geplaatst: 28 januari 2022 Ik zag er hier een 18 Watt voor 6 euro (maar snoertje en verzendkosten moeten er wel nog bij tenzij je in de buurt van Almere woont). https://www.ledlichtdiscounter.nl/led-batten-60cm-18w-6000k.html?source=googlebase&source=adwords&gclid=Cj0KCQiAxc6PBhCEARIsAH8Hff360AQJie7f59bAxEi7pdFvIfJ47kydZxZB-j5KpzyUndWJlMIn3kQaAqFGEALw_wcB Quote
redzebra Geplaatst: 28 januari 2022 Geplaatst: 28 januari 2022 (aangepast) Dat is een 100 Lumen/Watt en dus goed bruikbaar, verzendkosten heb je sowieso overal (voor lage bedragen) en een snoertje heb je misschien nog liggen van een oud stuk apparaat. 28 januari 2022 aangepast door redzebra Quote
Qwerty Geplaatst: 28 januari 2022 Geplaatst: 28 januari 2022 Die van de lightexpert is dezelfde prijs maar dan 120lm/watt: https://www.lightexpert.nl/led-batten-60-cm-20w-2400-lumen-6500k.html Ik heb er gisteren 4 van besteld, ben benieuwd hoe ze gaan bevallen. Zo’n snoertje zal je vast nog wel ergens hebben liggen. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 28 januari 2022 Geplaatst: 28 januari 2022 (aangepast) Laat het ons weten hoe ze bevallen na seizoen, het is zoals gezegd een afweging, overzichtje voor battens tot nu toe verbruik per uur opbrengst aankoop Lumen/Watt Henk 20 Wh 1660 Lumen 10 Euro 83 Sander 15 Wh 2400 Lumen 15 -12 ? Euro 160 Querty 20 Wh 2400 Lumen 6 Euro 120 Marzman 18 Wh 1800 Lumen 6 Euro 100 Nu ik ben aan het overwegen om naar lichtpanelen over te schakelen vanwege de betere lichtverdeling, maar dan moeten ze in de orde van het verbruik zoals die van Sander komen. 28 januari 2022 aangepast door redzebra Quote
acpronk Geplaatst: 28 januari 2022 Geplaatst: 28 januari 2022 Een lichtpaneel geeft per definitie een mindere opbrengst dan een batten. Een batten geeft rechtstreeks licht naar onderen, een lichtpaneel geeft indirect licht omdat de LEDs aan de zijkant zitten (meestal maar aan 2 zijden).Toevoeging:Ik heb dit niet onderzocht, maar ik vermoed dat het rendement (lichtopbrengst per Watt) van de LEDs weergegeven wordt, en niet de lichtopbrengst van de lamp zelf. De lichtopbrengst van de lamp zelf is lager dan van de LEDs, omdat de kap (of deze nou transparant of diffuus is) een deel van het licht niet doorlaat. Transparant laat meer licht door, maar zorgt er wel voor dat er meer licht naar beneden schijnt, en iets minder opzij. Een diffuse kap (melk kleur) verdeelt de licht beter, maar hierdoor neemt het rendement wel wat af. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
redzebra Geplaatst: 28 januari 2022 Geplaatst: 28 januari 2022 (aangepast) @acpronk Oh ik dacht dat meerdere leds uniform verdeeld zaten in dat geval is dat geen optie. Heb je daar een link van van die opbouw? mmm ik ga er eentje bestellen om te zien hoe die opgebouwd is. Het ding is ik heb zo'n paneel deze week in achterkeuken bij mijn ouders bevestigd, dat is redelijk uniform licht. Nu dat ding is helemaal sealed maar voor de fun ga ik er eentje openhalen. 28 januari 2022 aangepast door redzebra Quote
rorror Geplaatst: 28 januari 2022 Geplaatst: 28 januari 2022 (aangepast) @acpronk Heb je toevallig een voorbeeld van de verschillen? Ik stel me van een ledpaneel dit voor, hoe kan zoiets dan aan twee zijden zitten? edit: Dit zijn de leds van batten: Hoe zien de leds van 2zijden er uit? 28 januari 2022 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 28 januari 2022 Geplaatst: 28 januari 2022 @redzebra Wil je in je overzichtje ook er ook achter zetten hoeveel lumen het per wat is. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 28 januari 2022 Geplaatst: 28 januari 2022 Ik heb nog wel een paneel liggen van 5+ jaar oud, bijna nooit gebruikt. Wel eentje die van warm naar koud wit kan.Maar ik weet niet of die zo makkelijk te openen is. Zal morgen kijken. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 28 januari 2022 Geplaatst: 28 januari 2022 Nog een 60x60 gevonden 3750lm 25watt 150lumen/per watt https://www.into-led.com/nl/led-paneel-60x60-cm-6000k-25-watt-3750lm.html Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
redzebra Geplaatst: 28 januari 2022 Geplaatst: 28 januari 2022 @acpronk +/- vijf jaar oud is geen referentie voor de huidige panelen. Quote
acpronk Geplaatst: 28 januari 2022 Geplaatst: 28 januari 2022 Ok, vroeger zaten de LEDs van de panelen aan de zijkant. Of dat nu nog zo is, dat weet ik niet. De lichtverdeling werd gedaan door het speciale plastic. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 29 januari 2022 Geplaatst: 29 januari 2022 Oh ja, nog iets. LEDs hebben net als bv zonnepanelen last van degradatie. Dat wordt meestal aangegeven door de fabrikant van de LEDs en/of lamp. Voorbeeld, na bv 10.000 branduur geeft de LED nog 80% van zijn oorspronkelijke licht. Grote kans dus dat de lamp van Henk ondertussen minder licht geeft. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
henkg Geplaatst: 29 januari 2022 Auteur Geplaatst: 29 januari 2022 In dit topic hebben we het over (LED)verlichting voor het laten opgroeien van zaailingen. Over degradatie van lichtopbrengst na verloop van tijd: “Na 10.000 uur nog maar 80%”. Tja, elk jaar brandt mijn kweekverlichting hoogstens 3 maanden * 30 dagen * 14 uur = 1260 uur. Dat is nog 80% lichtopbrengst, na 8 jaar gebruik. Over lumen per Watt als criterium(gesteld dat de door leveranciers genoemde specificaties kloppen): Nuttig, maar voor onze zaailingen zegt dat weinig. Het gaat om de hoeveelheid licht die op je plantjes valt. Vrijwel alle licht dat daar niet direct op valt, ben je kwijt. Verspilling. Bij panelen ligt dat anders. Die zijn meer bedoeld voor het verlichten van kantoren of andere werkruimtes. Dan heb je uiteraard wél profijt van meer rondstralend licht. Voor zaailingen is de eenheid Lux veel informatiever dan de eenheid Lumen. Helaas zie ik zelden of nooit een specificatie van het aantal Lux. Lux, een lastige eenheid, met een extra dimensie: afstand. Twee jaar geleden heb ik een goedbedoelde poging gedaan om dat uit te leggen. Hier een gedeelte daaruit: Lumen en Lux, in meer populaire- dan wetenschappelijke taal: Lumen is een eenheid voor rondstralend licht, vanuit de bron, de lamp dus. Bij een rondstralende lamp zonder reflector valt er slechts een klein gedeelte op je plantjes. Maar het gaat erom hoeveel licht er op een oppervlak valt, want alleen daar staan je plantjes. Daar is de eenheid Lux voor. Die wordt gemeten vanaf dat oppervlak (je plantjes) richting de verlichting. Lux zegt dus veel meer. Maar niet alles: de afstand is ook van belang. Voorbeeld: bij een verdubbeling van de afstand neemt het aantal Lux kwadratisch af, met een factor 4 dus (logisch, want het verlichte oppervlak wordt 4x groter). Hè, nou ben ik (weer eens) aan het schoolmeesteren. Niet makkelijk voor “techno-beten”. En ik wilde en wil het nou juist voor iedereen begrijpelijk houden … . 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
redzebra Geplaatst: 29 januari 2022 Geplaatst: 29 januari 2022 (aangepast) Daar ga ik toch wel tegenspreken, Lumen per watt is zeker nuttig, het bepaalt niet alleen het verbruik van je lamp maar bepaalt ook de Lux waarde op een bepaalde afstand. Die Luxwaarde moet een minimale waarde hebben op de hoogte van je zaailingen. Bij meer Lumens kan je dus een groter oppervlakte bestralen en meer plantjes. Reflecterende wanden verhogen ook het deel van het licht wat bij de plantjes geraakt, de kwadratische afname geld alleen als je alles vrij laat rondstralen. Of om met jouw waarden te zeggen : onder het batje van Sander kan je niet alleen meer zaailingen zetten, het verbruikt is ook 1260 * 5 Watt = 6,3 kWh minder en dit telt algauw op als je meerdere batjes hebt hangen. 29 januari 2022 aangepast door redzebra 1 Quote
marzman Geplaatst: 30 januari 2022 Geplaatst: 30 januari 2022 Ik ben voor die van Qwerty gegaan. Komt toch een bak meer licht uit voor die 2 watt extra (achteraf ook even moeten kijken wat de totaalprijs van die Samsung is, waarschijnlijk scheelt het niet veel) Vandaag schijnt de zon, even gemeten met mijn telefoon maar dat is wel heel veel licht. +30.000 lux, ik ben benieuwd wat die lamp doet. 1 Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 30 januari 2022 Geplaatst: 30 januari 2022 Ik heb dit topic even doorgelezen maar wordt niet heel wijs uit alle technische informatie. Ik kwam deze tegen. Wat vinden jullie hiervan? Zou dit werken? Ik ben op zoek naar een kleinschalig iets om de paar tomaten en peperplantjes in mijn vensterbank een boost te geven, of om ze op een koudere plek neer te kunnen zetten. https://www.ledlampshopxl.nl/led-kweeklamp-groeilamp-met-automati.html?utm_source=google-surfaces&utm_medium=organic&gclid=EAIaIQobChMI6KKbvLHZ9QIV1eJ3Ch10awcSEAQYASABEgJqMvD_BwE Quote
redzebra Geplaatst: 30 januari 2022 Geplaatst: 30 januari 2022 (aangepast) Die valt eigenlijk een beetje uit dit topic, het is een groeilamp met rood/blauw. Het topic gaat over alledaagse daglicht goedkope lampen die je eventueel ook kan inschakelen als groeilamp, waarden zoals Lumen en Lux zijn nietszeggend voor die specifieke groeilampen, daarvoor gelden andere parameters. En daar heb ik dan ook al een probleempje, er wordt daarover niks vertelt in de specificatie buiten het feit dat hij rood/blauw is en op 240V werkt en 40W verbruikt, Ik vermoed dat dit in jouw geval wel zal werken om een aantal plantjes bij te verlichten, maar ik denk dat er meer naar het fancy stuk gegaan is dan naar de naar optimalisatie van de leds. bv ditLichtkleurFull spectrum (rood en blauw) dat is gewoon in naam al tegenstrijdig en een commercieel praatje. edit: hou er ook rekening mee dat de kamer waar je dit zet er mauve zal uitzien. 30 januari 2022 aangepast door redzebra 1 Quote
Qwerty Geplaatst: 30 januari 2022 Geplaatst: 30 januari 2022 (aangepast) Dag allemaal, met dank aan jullie advies heb ik een aantal battens besteld. Deze zijn inmiddels binnen dus ik dacht dat het misschien leuk was om mijn opstelling te delen met jullie. Dit is de eerste keer dat ik zaadjes zo vroeg inzaai dus ik ben erg benieuwd! Kosten: 5,95 per lamp dus 18,-. De rest had ik allemaal nog liggen: een snoer van een oude laptop adapter, wat s-haakjes van de ikea, en de houten ikea stellingkast had ik in de schuur staan. Omdat ik bang ben teveel licht te verliezen heb ik zo’n antivries-lap erachter gelegd (een euro of twee van de action dacht ik) en aan de zijkanten restjes ondervloer. Het geheel staat alleen niet zo mooi met dat glinsterende spul dus als het zonder ook kan haal ik het er weer af. Morgen ga ik bij de Action/Cranenbroek kijken of ze al kweekbakjes hebben. Zaaitrays heb ik besteld bij Farm Dream en komen hopelijk deze week. Na het nemen van de fotos heb ik de snoeren nog netjes getiewrapped en de stukjes ondervloer aan de zijkanten vastgeplakt. 30 januari 2022 aangepast door Qwerty 2 Quote
redzebra Geplaatst: 30 januari 2022 Geplaatst: 30 januari 2022 (aangepast) Nice ! , Ja, er is ook altijd een esthetische afweging 😀, maar Henk werkt ook zonder dus dat valt wel mee, bij mij staat die in de kelder en de reflectie en esthetisch aspect maakt daar niet zoveel uit, dus daar ga ik voor de maximale lichtopbrengst, het glinsterend spul duid er evenwel op dat je verloren licht weer de andere kant opstuurt. 30 januari 2022 aangepast door redzebra Quote
redzebra Geplaatst: 31 januari 2022 Geplaatst: 31 januari 2022 (aangepast) @acpronk nog even verder gezocht naar die ledpanelen, beide bestaan blijkbaar nu, zowel met leds aan de zijkant en leds achteraan gemonteerd. Als je een verdikking aan de achterkant ziet zijn ze achteraan gemonteerd, dit zijn ook de goedkopere. Ook even het ledpaneel bij mijn ouders gemeten: deze :https://www.lightexpert.nl/led-paneel-30x120-40w-6000k-4800-lumen-120lm-w.html, het is 1 met verdikking dus ik vermoed backlit. De Luxwaarde over het paneel is redelijk uniform 10 400 Lux op 10cm, als je een beetje naar de zijkant gaat daalt deze waarde wel enorm. Dus ik denk dat de bruikbare oppervlakte voor plantjes gelijk is aan het oppervlakte van het paneel zonder rand en het vrij dicht bij de plantjes moet blijven. 115 * 25 cm. Edge-lit LED Panel Light Light source on both sides With Light guide plate,Low luminous efficiency Easy to yellow 8-12 mm thick High prices,Low transport costs Backlit LED Panel Light Light source on the back No Light guide plate,High luminous efficiency Never yellowed 18-30 mm thick Low prices,High transport costs 31 januari 2022 aangepast door redzebra 1 Quote
marzman Geplaatst: 2 februari 2022 Geplaatst: 2 februari 2022 Voor wie het interesseert een meting met mijn telefoon kort onder de lamp (het gaat dus om de lamp die Qwerty noemde in het topic). Het is meer licht dan ik verwacht had, zondag gaf de zon 30.000 lux op mijn telefoon (was de enige onbewolkte dag in januari). Voor nu gebruik ik de kartonnen doos waar het in geleverd werd, de lamp past daar mooi in en de plantjes kunnen op de bodem. Quote
henkg Geplaatst: 2 februari 2022 Auteur Geplaatst: 2 februari 2022 @marzman: Wil je ajb nog een keer meten, maar dan op precies 10 cm afstand? (En misschien ook even op 20 cm afstand: dan zou je 4x minder Lux moeten meten dan op 10 cm) 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
marzman Geplaatst: 2 februari 2022 Geplaatst: 2 februari 2022 (aangepast) @henkg ik zal straks nog een keer meten, ik weet even niet waar mijn meetlint ligt. edit: Zo goed mogelijk gemeten (meetlint heeft de neiging niet helemaal recht naar beneden te hangen) Een factor 4 is het niet, alleen op de hoeken van de lamp). 10 cm 11292 Lux 20 cm 7932 Lux 2 februari 2022 aangepast door marzman typefout Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.