Ga naar inhoud

LED groeilamp voor je zaailingen: simpel en goedkoop (2020)

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Dat kan ook kloppen, dichtbij de lamp ontvang je alleen licht van een paar leds, verderaf zijn dit lichtbundels van een pak  meer verschillende puntbronnen (leds) die elkaar kruisen en je dus moet optellen, moest alle licht uit 1 punt komen zou het wel 4x minder zijn bij verdubbeling afstand (voor elke afzonderlijke led geldt dit dus wel)

http://energobal.ru/stralingshoek-led/ Die battens zijn opgebouwd  uit een heel aantal puntbronen (leds) met een melkwitplastiek kapje over om het licht er wat uniformer te laten uitzien.

Als je dan nog eens meer battens gebruikt en reflectie materiaal dan gaat het nog wat langzamer, die bundels kruisen elkaar ook. Zie voorheen in dit topic op de bodem tussen de plantjes had ik nog 5000 Lux, ik schat  >40cm  maar dat zou ik moeten nakijken.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

De hoogte veranderen en meten met je gsm tot je tussen 7000 en 10000 Lux zit ter hoogte van de zaailingen (de hoogte hangt dus van de lamp af) ,  verbranden zou eigenlijk niet kunnen, als je ze buiten onder normale omstandigheden (20-24 Celsius) en einde lente zou zaaien is deze waarde veel hoger, daarom moet je ze ook nog afharden als je ze nadien buiten zet. Hoe lang laat je je lampen aanstaan ? uur/dag ?

Stonden de plantjes al van in het begin onder lampen ? misschien moet je ze anders  ook even laten wennen aan meer licht en vertrekken van wat hogere hoogte.

Geplaatst:

Nee, niet vanaf het begin. Ze begonnen in een bamibakje in een donkere hoek onder de tv en hebben ook nog een paar dagen dagen zonder lamp in de grond gestaan omdat ik nog geen lamp had. De lamp heeft denk ik 9 a 10 uur per dag aan gestaan. Lux gaat richting de 9/10.000. (dus het zal ietsje mlnder dan 20 cm zijn maar niet veel) Ik wacht het wel af, het andere kiemblaadje is nog groen en de andere plantjes zijn iets kleiner of dus die hebben ook meer tijd om te wennen.

Ik dacht dat ik de plant aan het verbranden was , maar inderdaad de zon geeft een stuk meer licht :)

Geplaatst:

Hoe lang licht aan?

Ik probeer de daglengte aan te houden van ongeveer 2 maanden later. We zijn immers de plantjes voor de gek aan het houden met dat vroege voorzaaien.

Licht aan, ruwweg: Feb. 11 uur; Mrt 12,5 uur; Apr 14 uur

(of vanaf begin/midden Apr op de zuid-vensterbank, niet bijgelicht)

Lichthoeveelheid neemt kwadratisch af met de afstand?

Ja, bij een punt lichtbron (theorie). Maar minder bij b.v. balkjes of battens (onze praktijk). Mea culpa.

Zonet even gemeten, nu precies, bij één 20W batten in een boekenkastvak (licht beuken, geen aangebracht reflectiemateriaal):

Op 10 cm: 11.000 Lux

Op 20 cm: 6.000 Lux.

(Precies: Ja, rolmaat verticaal gefixeerd, en mijn smartphone (en ook een dedicated Lux-meter) zo goed mogelijk waterpas gehouden, precies op de juiste afstand). Verschil tussen meting smartphone en “echte” Luxmeter: minder dan 5%.

Effe terug naar simpel, goedkoop, eenvoudig, voor zaailingen. Zonder techno-praat (aan die praat ben ik ook schuldig):

Voorheen (ook nu nog) kon je al schik hebben van zo’n 60 cm TL-buis. Sinds een paar jaar zijn die LED-battens een betere vervanger. Het enige “technische”: een 230V snoertje met stekker eraan bevestigen, ophangen, en stekker in het stopcontact doen. Voor het gemak een schakelklok erbij (die heb je vast al wel, voor de kerstverlichting).

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Verbranden van plantjes op 15 a 20 cm? Ook ik heb dat nog nooit meegemaakt. Er is wellicht iets anders aan de hand, maar wat, dat weet ik niet. Wel heb ik - ongeveer 1 op de 20- een zaailing die niet wil groeien, en verpietert. Daar neem ik dan afscheid van ...

Geplaatst:
2 uren geleden, marzman zei:

Ze begonnen in een bamibakje in een donkere hoek onder de tv en hebben ook nog een paar dagen dagen zonder lamp in de grond gestaan

Vanwege dat ze na het opkomen in het donker hebben gestaan, moeten ze aan het licht wennen. Dus dan kan het zomaar zijn dat de eerste dag dat ze na 3 a 4uur al verbranden. Als we planten buiten afharden, mogen ze soms de eerste dag maar een half uurtje/uurtje in de zon. Dan elke dag een beetje opbouwen. Verbranden/verkleuring van blaadjes gebeurd bij mij ook wel eens, maar niet zo extreem als buiten, dan worden de bladeren compleet wit, en voelen als droog papier aan. Bij mij groeien de plantjes er altijd wel overheen onder de lampen.

@henkg staat nog 1 rariteitje in, "bij een 20 watt batten" dat is nietszeggend,  zou moeten zijn " bij een 1660 Lumen batten" . De lumens bepalen je Lux op een afstand (bv  10cm).  20 Watt zegt gewoon iets over je verbruik, je kan dat gewoon niet meer vergelijken met tl's.

Het is idem als ik zou  zeggen  bij  een 15 Watt batten heb ik  18400  Lux op 10cm,  het enige verschil met jou is dat mijn batten  2400 Lumen is, en bijgevolg ik een hogere Lux waarde heb op 10cm.

En daar gaat het eigenlijk om, los van de techno praat, alle battens  hier vernoemd gaan werken om plantjes op te kweken, het is gewoon een afweging naar verbruik en lichtopbrengst tegen een goedkope prijs als je ervoor wil gaan en dat denk ik is de oorsprong van dit topic. Alles verandert en  ik had een probleem met sommige statements die weliswaar  soms "correct" uit het verleden kwamen, maar nu niet meer geldig zijn.

aangepast door redzebra

Nou, heb in ieder geval geleerd wat een "batten" is. Heb het namelijk net maar eens opgezocht (dacht dat het misschien een belgisch woord was... :shifty: )

En al lerende over de wondere wereld van de koppelbare led battens en zoekende naar growlight battens kwam ik deze handleiding tegen. Dacht dat dit misschien wel interessant voor jullie lightgeeks  zou kunnen zijn. :geek:

http://giantlight.co.za/wp-content/uploads/2019/03/Growlight-13-08-2019.pdf

Ondertussen doe ik de eerste fases van het opkweken nog steeds onder mijn nog steeds werkende 18W TLletjes (sinds 2013) met als opvolging een growlightpaneel. Dus ben nog niet toe aan vervanging. ;-)

aangepast door Erny
Op 6-1-2022 om 10:28, Karietje zei:

ik twijfel heel erg om de een of andere lamp aan te schaffen... vraag me af of ik in de action ook geen lamp zou kunnen vinden die 'compatibel ' is ... das namelijk niet ver van de deur :D

Ik gebruikte vorig jaar de zwaarste e27 Bollen van de Action LSC 2500 Watt,17 Watt, waren 2,99 per stuk. Ik heb online wat porcelein fittingen gekocht. Maar nu die latjes betere efficacy hebben, zijn die ook interessant(er). Ik ga even de nieuwere bekijken, maar ja die bollen heb ik al, moet alleen andere ophanging maken.

Nadeel van deze nieuwe bollen is de lage kleurtemperatuur 3000K. Ik heb nog een paar van de oude 4000K 15W, 1500 lumens bollen liggen.

@Erny in Nederland heet een batten ouderwets een raggel. Raggelwerk zijn de latten die je op de muur schroeft  om daarop bijvoorbeeld weer gipsplaten te bevestigen. Op een dak heb je panlatten. Dus latten, slats/strips in het Engels, Dus vertaling is nooit een op een;-).

aangepast door donaldk
  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
Op 4-2-2022 om 14:57, henkg zei:

Verbranden van plantjes op 15 a 20 cm? Ook ik heb dat nog nooit meegemaakt. Er is wellicht iets anders aan de hand, maar wat, dat weet ik niet. Wel heb ik - ongeveer 1 op de 20- een zaailing die niet wil groeien, en verpietert. Daar neem ik dan afscheid van ...

Tja als je een groeilamp van 600/650 Watt gebruikt in een kweektentje van 90-120 in het vierkant... Als je echt laag gaat hangen dan kan zelfs de temperatuur van het blad te hoog worden met LED. Die dingen zijn meestal dimbaar. Inmiddels zijn er nog zwaardere LED groeilampen.

Home of the Turbo.

Geplaatst:
Op 20-4-2021 om 10:05, muls80 zei:

Ik heb een paar van deze Batten 60 cm lampen gekocht voor 12 euro per stuk, en ben er erg blij mee. Mijn peperplanten hebben het nog niet eerder zo goed gedaan. Zocht wel een nette oplossing voor ze omdat ze bij me in de woonkamer staan. Dus ik heb een houdertje ontworpen om 3D uit te printen. Nu kan je de lamp aan een stuk draadeind bevestigen. Wellicht kunnen anderen hier ook iets mee.

Waar vond je die hogere efficacy batten voor 12 euro? Link van Sander is nog steeds €14,95.

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Hopelijk vervuil ik het draadje niet of is dit niet al eerder ter sprake gekomen... mijn ervaring is dat sommige stekken/zaailingen prachtig reageren op mijn goedkope Chinese rood/blauwe led's (paprika en basilicum), maar anderen zoals kolen en tomaten helemaal niet. Herkennen jullie dat en heeft er iemand een oplossing voor gevonden?

Scent & Spice | Genieten, denken en doen met kruiden!

In het Pakhuis | Inspirerende en kleinschalige vergaderruimte en workshoplocatie in de Betuwe

Het is ook vaak de combinatie hoeveelheid licht/temperatuur. Kolen zijn sowieso bedoeld om kouder op te groeien, als je die te warm zet, mag je nog zoveel licht zetten, die gaan opschieten, die kan je beter buiten opkweken, eventueel binnen voorzaaien en buiten verder onder glas. Tomaten lijken in mijn ervaring ook iets gevoeliger  te zijn als bv paprika's (maar zal waarschijnlijk ook van de soort afhangen), iets kouder zetten bij dezelfde lichthoeveelheid beperkt ook vaak de hoogtegroei.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

@rorror: Verlichting hangt erg hoog (ik zie ze niet op de foto)..

Toch genoeg licht op de koffiebekertjes? Hoeveel Lux op die afstand?

(Ik zie ook een ventilatorstruikje, met al een rijpe vrucht. Daar wil ik wel een stekje van).

Geplaatst:

Ze hangen 2cm hoger, maar kan niet op foto, zit een koofje voor. Zo krijg ik nooit het licht in mijn eigen ogen. (migraine anders als gevolg..) 

Ter hoogte van de zaailingen 11.000lux.

Beduidend minder dan de andere lampen bij elkaat. Andere lampen waren feller, maar oogde donkerder. Zal nog wat lampjes extra terug hangen. 

(het was 8000+lumen 4000k,nu 4800lumen,6500k)

Je moet niet alleen naar de kleur kijken,, maar ook naar de Lumens, had je met 8000 Lumen een goed resultaat, dan wil je die 8000 terug,  Die 7000- 10000 Lux zijn de minimum waarden die je wil halen ter hoogte van de zaailingen, als je de oude wil vergelijken met de nieuwe moet je eigenlijk evenveel lumens voorzien. Dus logisch dat het beduidend minder is, de Lumens bepalen je Lux op een afstand.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:
Op 4-3-2020 om 13:07, henkg zei:

Soort

Kleurtemp.

(Kelvin)

Lux op 10 cm (gemeten)

Verbruik Watt (specificatie)

Verbruik Watt (gemeten)

Lengte (effectief)

Hoogte (incl. armatuur)

Oude TL 60 cm

6000

5000

18

19,3

55 cm

6,5 cm

Nieuwe LED 60 cm

6000

14000

20

17,9

45 cm

2,5 cm

De battens 6500K Verbruik Watt(specificatie) = 20w, Verbruik Watt(gemeten) schommeld tussen de 16 en 17,6w. Dat schommelen ervaar ik niet zo vaak met ledlampen. 
Wat me ook opvalt is dat deze 2 lampen bij elkaar de omgeving 2 a 3graden laat opwarmen, vergeleken met andere lampen die 4000kelvin waren, ongeveer 3x zo veel lux geven, en bij elkaar zo'n 55watt verbruikte.
Conclusie een deel van de wattage van de battens gaat verloren aan warmte.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...