Geplaatst: 29 januari29 Jan Geïnspireerd door berichten van enige tijd geleden in dit topic heb ik vanmiddag wat zitten knutselen. Ik hoop dat het zilverfolie op karton het licht van de groeilamp nog wat extra op de zaailingen reflecteert én dat het de nachtelijke kou ietsjes tegenhoudt zo dicht tegen het raam. Er zit wel een voorzetraam tegen het glas in lood, maar de isolatie is natuurlijk niet geweldig. De peperzaailingen staan 1 dag na overzetten vanuit deno wel fier rechtop.
Geplaatst: 29 januari29 Jan Voor het licht wil je normaal overdag voor een raam het extra licht van buiten, ik ga ervan vanuit dat dit alleen voor s'nachts bedoeld is, overdag zou je de reflectie aan de andere kant kunnen zetten, om ideaal te zijn. Voor de warmte zal dit zeker helpen. De folie kan je eventueel gemakkelijk verlijmen met bv een goedkope lijmstick op het karton dat maakt het een stuk robuuster, als je dat zou willen.
Geplaatst: 29 januari29 Jan 1 uur terug, redzebra zei:overdag zou je de reflectie aan de andere kant kunnen zettenDat is een goede tip! Nu staat het karton met folie er inderdaad alleen als het donker is. Morgenochtend gaat hij naar de andere kant. Dank je @redzebra!
Geplaatst: 11 februari11 Feb On 1/25/2026 at 2:30 PM, redzebra said:Het is veel interessanter om gebruik te maken van een groter oppervlakte voor fotosynthese van de bladeren met een kleinere lichtintensiteit dan alleen een heel hoge bovenaan of een geconcentreerde op 1 punt. Uiteindelijk telt de totale hoeveelheid over al zijn bladeren voor een plant, bij tomatenteelt zie je bv ook dat er licht tussen de planten wordt gehangen.Kunnen deze dan ook interessant zijn om zijwaarts op de planten te richten?https://www.ibood.com/nl/s-be/o/2x-ledvance-value-r-stand-werklamp-30w-3000-lm-6500k-ip54/2949924
Geplaatst: 11 februari11 Feb Alles kan, het is een gerichte straler, deze kan je zonder probleem ook gebruiken als topverlichting als je die al liggen hebt. Echter als je ze nog moet kopen, zijn die stukken minder ideaal als de battens. 100Lumen/Watt is niet echt zuinig en het is het omgekeerde van wat je hierboven aanhaalt. Het is geconcentreerd licht, bijna een spot, dus moet je al verder van de planten zetten om ietwat nuttige oppervlakte te verlichten.
Geplaatst: 12 februari12 Feb Naar aanleiding van een aantal vorige berichten in verband met het verwijderen van het mat kapje bij lampen of battens, heb ik zelf ook een paar metingen gedaan en die bevestigen toch wel de eerdere berichten dat dit een beduidend deel tegenhoudt. Ik zou evenwel toch willen waarschuwen om hier voorzichtig mee om te springen, de drivers bij die lampen zijn vaak niet elektrisch geïsoleerd, en de veiligheid wordt juist bepaald door de afscherming die je wegneemt. Door aanraking van de leds zelf of contactpunten in een vochtige omgeving kan een significante lekstroom door je lichaam ontstaan. Zelf heb ik het kapje nu vervangen door een doorzichtig om het veilig te houden.
Geplaatst: 12 februari12 Feb Vergeet niet dat de kapjes werden weggehaald bij standaard IP20 bolletjes. Ten tweede met klassieke printplaatjes dus driver daarachter. Dat scheelt. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 12 februari12 Feb Het secundair circuit waar de ledjes inzitten is bij zulke goedkope drivers niet gescheiden van het primair circuit, het net 240V ac, gelijk welk geleidend deel op de printplaat ook al zit de driver erachter, is potentieel gevaarlijk als je met je lichaam een verbinding met de grond maakt, vandaar ook de afscherming.
Geplaatst: 21 februari21 Feb Als beginneling doe ik momenteel mijn pepertjes en paprika's voorzaaien in kweekbakjes die zijn voorzien van ledlampjes.Maar ik heb inmiddels een paar plantjes die zijn overgepot, en die plantjes staan nu wat koeler en die staan eveneens in zo'n zelfde kweekbakje(puur omdat de kap is voorzien van kweeklampjes)Maar nu is het moment gekomen om mijn losse temu-lampjes op te hangen aan de plankjes, zodat ik de verlichte kweekbakjes weer kan gebruiken voor een nieuwe zaaipoging.En het oogt niet erg professioneel, maar ik heb dus een beetje lopen klooien met touwtjes en aan elkaar geknoopte tie-raps om die lampjes op te hangen. Met het idee erachter dat als de plantjes wat groter groeien straks ik de tie-raps steeds een stukje kan aantrekken zodat de lampjes iets omhoog gaan indien nodig. Misschien een beetje omslachtige methode, want als ik de lampjes op een gegeven moment weer lager wil hangen zal ik de tie-raps moeten doorknippen en vervangen door nieuwe.Volgend jaar ga ik misschien maar even investeren in betere groeilampen en een beter ophangsysteem. Maar goed, voor nu werkt het voorlopg eventjes hoop ik. En zo rommel ik maar wat aan.
Geplaatst: 21 februari21 Feb @driepinter ,Ik heb mijn ophangsysteem met dit gemaakt,kost niet veel én verstelbaar :https://www.amazon.com.be/-/nl/dp/B0D5QVSKWK?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_titleEn daar zul je natuurlijk ook andere maten voor kunnen vinden...😉
Geplaatst: 21 februari21 Feb Aja dat is handig, ik zoek persoonlijk er ééntje die je met een katrol kan verstellen, zonder dat je met een schroevedraaiertje moet gaan lopen piellen.Maar helaas nog niks gevonden hiervoor.
Geplaatst: 21 februari21 Feb 4 minutes ago, rorror said:zonder dat je met een schroevedraaiertje moet gaan lopen piellen.Hoeft bij deze niet,gewoon de verdikking onder het uiteinde met dat zijgaatje indrukken,en je kan de kabel verstellen.....in beide richtingen.
Geplaatst: 21 februari21 Feb 2 uren geleden, driepinter zei:En zo rommel ik maar wat aanFijn toch?! En als het voor nu werkt, werkt het! Je zaailingen worden in ieder geval goed bewaakt 😉.
Geplaatst: 21 februari21 Feb Even een paar foto's bijgevoegd,want er is geen handleiding bij die Amazon spullen.😉De 'platte' kant dient aan de batten bevestigd te worden.De kant met het 'buisje met zijgat' is de bovenkant.De gele plug dient om in een balk,plafond e.d. geboord te worden,de bijbehorende schroef wordt langs onder in het 'kopdeel' van het buisje met zijgat geduwd en vastgedraaid met een schroevendraaier,dán pas het onderste deel van 'buisje met zijgat' erop draaien.Aangezien dat in mijn geval niet van toepassing was in de kas,heb ik een draadhaakje gemaakt,waarvan ik de onderkant geplooid heb zodat dat haakje niet uit dat gat kan.
Geplaatst: 21 februari21 Feb 1 uur geleden, rorror zei:Aja dat is handig, ik zoek persoonlijk er ééntje die je met een katrol kan verstellen, zonder dat je met een schroevedraaiertje moet gaan lopen piellen.Maar helaas nog niks gevonden hiervoor.DeSjopLighthanger 5kgLighthanger 5kg: Betrouwbare Ophangoplossing voor Kweekverlichting De Lighthanger 5kg is een essentieel hulpmiddel voor het veilig en eenvoudig ophangen van kweekverlichting, reflectoren en filters inDirect in google.nl ongetwijfeld ook op alix bol en jingle site.Dit type kende ik nog niet:DeSjopEasy Roller Set Hanger 2 Stuks Tot 5kgEasy Roller Set Hanger 2 stuks tot 5kg - Traploos verstelbaar tot 120 cm, ideaal voor het ophangen en positioneren van kweeklampen en reflectoren. Eenvoudige installatie en duurzaam ontwerp. Bestel nu https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 22 februari22 Feb Of je moet speciaal metaal zoeken, dan moet je even verder kijken. https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 22 februari22 Feb Auteur Een in hoogte verstelbaar ophangsysteem voor LED lampen (b.v. battens).Ik heb al járen een jaloezie ("luxaflex") hangen. Oud, sommige lamellen waren verbogen.Daarvan "oogst" ik plantenlabels naar behoefte.Het restant daarvan kan wellicht gebruikt worden als ophangsysteem, eenvoudig hoogte-verstelbaar.. Om een idee te krijgen:De LED batten heb ik er even met elastiekjes aan bevestigd, dat kan beter.(En die ongeveer 10 resterende lamellen moet ik nog oogsten)Zo'n jaloezie van 60 cm breed bij 130 cm hoog, breedte lamellen 25 mm, kost nog geen € 10,-Te verkrijgen in PVC of aluminium. De overblijvende PVC lamellen zijn geen afval, want daarvan kun je heel makkelijk labels knippen. Even uitgerekend: ca 350 stuks van 9 cm lang. Zoiets: Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 22 februari22 Feb @henkg ik houd er van! Ik ben zelf ook een fervente hergebruiker van wat ik maar kan bedenken. Weggooien kan altijd nog. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 23 februari23 Feb Als vervolg op de testjes, wat kan je nog onder die led battens groeien. Poging met paksoi in p11, stengels zijn wel wat smaller maar schiet niet op en de plant groeit telkens opnieuw bij, een beetje als pluksla..peterselie en platte peterselie
Geplaatst: 23 februari23 Feb @redzebra ,is dat mini-paksoi of de gewone?Ik zaai die altijd wat later,maar die schiet nogal snel door dan.
Geplaatst: 23 februari23 Feb Ik zou er voor tekenen @redzebra als mijn paksoi zo in mijn tuin zou staan! Knap dat je dat onder een lamp voor elkaar krijgt.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.