Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rode kool met appeltjes


Jorieke123

Aanbevolen berichten

ik heb wel een recept van paprika met appel; misschien kun je dat gebruiken en de paprika vervangen door rode kool?

 

ik heb het ooit ergens van internet overgeschreven en uit geprobeerd.

 

5 rode paprika's (kunnen ook allemaal rode paprika's zijn)

5 gele paprika's

zout

600 gr. suiker

1/2 liter witte azijn

200 gr. appels

peperkorrels( ik gebruik de 4 seizoenenpepers)

tijm

laurier

gemalen gember

 

Maak de paprika's schoon en snijd ze in reepjes.

Bestrooi ze met wat zout en laat dit enkele uren staan.

Laat ze uitlekken.

Schil de appels en snijd ze in blokjes.

Verwarm de azijn met de suiker en voeg dan de overige ingrediënten toe.

Verwarm het tot de paprika's gaar zijn.

Damp dan het mengsel in tot de gewenste dikte.

Doe het in potten en sluit het af.

Dan 20 minuten wecken op 80 graden.

 

 

je kunt ook de appels apart inmaken voor de winter ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee precies. Mijn moeder vriest rode kool altijd in, dan raspt ze er bij het verwarmen de appel door. Maar jij wilt de appelen uit eigen tuin erbij doen?

Vroeger aten wij bij wild weleens tutti frutti (de naam alleen al). Gedroogde appel, pruim en abrikoos. Mijn moeder voegde daar water aan toe en kookte de boel min of meer op. Niet te veel water, alleen om de vruchten te wellen. Dat vond ik eerlijk gezegd wel lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De appelbomen in eigen tuin geven nog (bijna) geen appels. Zeker niet om te bewaren. Maar we hebben een adresje waar we val appels rapen voor de varkens. En de mooiste appels die daar tussen zitten, verwerk ik tot appelmoes, sap, stroop, etc.

En aangezien de rode kool nu wel oogstklaar is, dacht ik 1+1= rode kool met appeltjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste ervaring met de weckketel wil ik jullie graag laten weten.

Het is goed gelukt en daarom deel ik het recept met jullie.

Morgen probeer ik sperzieboontjes en boterboontjes in te wecken.

 

 

 

Rode kool met appeltjes in de weckketel.

- 1,5 kg rode kool zeer fijn gesneden (netto gewicht)

- 1,5 eetlepel zout

- 7 zure appels in blokjes, bestrooid met kaneel

- ¾ liter appel-zwarte bessensap

- ¼ liter appelazijn

- 150 gram bruine suiker

- 3 (verse) laurierbladeren

- Kruidnagel(poeder) naar smaak

 

De rode kool goed mengen met het zout en 1 dag laten staan op een koele plek.

De volgende dag de overige ingrediënten doorelkaar mengen en over de rode kool gieten.

Dit mengsel in goed schoongemaakte potten doen.

De weckketel vullen met koud water en de potten op het rooster zetten.

De inwecktijd bedraagt 1 ½ uur op 95 graden.

 

Smakelijk!

Ellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan niet wecken op 95 graden...?

 

Ik heb net de kool geschaafd (had er nog een paar willen oogsten en verwerken, maar met deze ene kool had ik al een enorme pan vol met kool-schaafsel ) en er wat zout, suiker, en azijn over gedaan. Dat moet nu een tijd staan, dus hebben mijn blauwe handen tijd om weer roze te worden.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende keer plastic handschoenen aan Jorieke Ik heb een keukenmachine die prachtig dun schaaft.

Hoef alleen de kool maar in stukken te snijden en dan door het apparaat drukken, snel en schoon, ideaal.

Tijdje terug bij de kringloop nog zo'n apparaat mee genomen, had nl een schaaf kapot.'Nieuw 12 euro.

Compleet bij de kringloop €3

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

12 rode kolen van de krijg proberen te verwerken. Eerst een maaltje met keukenmachine gesneden; leek op babyvoeding na het koken...Gisteravond een kooltje met het mes gesneden en dat smaakte stukken beter. Nu de rest ook met de hand gesneden en staat in het zout/suiker en azijn te wachten op de weckketel morgen. Paarse handen idd maar vindt de geur van handschoenen niet zo prettig. Kan ook niet zo fijn snijden dan.

Jorieke, had je de appel nog meegeweckt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had alleen nog wat flauwe appeltjes toen ik de kool ging wecken, die proef je niet terug.

Ik heb wel appelsap (flink smaakvol, zelf gemaakt) bij de kool in de potten gedaan, omdat ik vond dat er te weinig vocht in ging. Dat heeft de boel wel lekker appelig gemaakt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kool staat nu zo'n 12 uur, er is idd maar weinig vocht, amper een bodem. Het weckboek geeft aan de kool met het vocht in potten te doen. Dat lijkt me nu wat vreemd met zo weinig vocht. Zal tot de middag wachten en zien of het nog wat slinkt. Appelsap is een goede oplossing, proef je nog wel de kool?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook beter smaken hoor, maar misschien is dat ook het idee er bij en ik vind het veels te leuk om alles zo zelf te snijden, maar vandaag maak ik gebruik van eerder verrichte arbeid...mijn rode kool met appeltjes komen vandaag uit de vriezer, nu even de hachee maken en vanavond smullen maar!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onder druk zetten heeft geholpen hoor. Bijna voldoende om de kool onder sap te krijgen. Nog wat appel erboven gesneden en weer een zending wintervoedsel klaar. Wil vandaag voor de weckspullen een plaats vinden in huis. Heeft al die tijd in de huiskamer gestaan. Of... zal ik nog een zending hachee maken.....?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...