Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Het is iets soortgelijks of hetzelfde als een "perkel". Perkel is de meer zuidelijke naam (Vlaanderen en Zuidelijk Nederland) en in het noordelijk deel van Nederland werd het merkaton (of verbasterde woorden die daar op lijken) genoemd.  Het gaat om soms spontaan gezaaide, soms uit pitten van een lekkere perzik of uit opschot gekweekte boompjes zonder echt ras. Stonden tot vor 40 a 50 jaar vaak in een achterafhoekje van een tuin, op een erf en gaven zonder veel werk of verzorging af en toe een extra fruitoogst. Omdat het niet een soort is, maar een verzamelwoord kan groeiwijze, gezondheid van de boom, aanzicht van de vruchten en smaak nogal uiteenlopen. Ik heb er intussen diverse verzameld en wie een goede soort heeft staan, zou me blij maken met de pitten om de verzameling uit te breiden. Reden om dat te doen is naast nieuwsgierigheid, ook om ze wat in stand te houden. Het is spontaan, weinig eisend en best wel bijzonder plukfruit  en past ook prima op een wat zonniger plek in een voedselpark of zo. Er is een topic over op dit forum waar je nog allerlei informatie vindt. Dit is de link: 

aangepast door weknow

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...