Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo mede moestuinders,

Met pijn in mijn hart heb ik besloten mijn opgekweekte tomatenplanten weg te doen en opnieuw te zaaien...

Ze kregen vlekken op de bladeren en uiteindelijk zijn er een aantal ook gaan verwelken.

Op internet heb ik niets vergelijkbaars kunnen vinden, de vlekken variëren van doorzichtig naar wit/geel naar bruinig.

Weet iemand misschien wat dit kan veroorzaken en hoe in de toekomst te voorkomen?

- er zijn geen beestjes te bekennen op de plant of op de aarde.

- de planten staan niet in de volle zon en ook niet in de vensterbank (wel onder een daglicht lamp, 's nachts in het donker).

- de temperatuur van de kamer waar ze staan is tussen de 17 en 18,5 graad.

- ze zijn gezaaid in potgrond met een laagje brekerzand bovenop.

- het zijn 3 verschillende rassen, moneymaker, vernnisage black en een romaatje uit de supermarkt (zelf zaden van verzameld)

tomaten 2.jpg

tomaten 4.jpg

tomaten 5.jpg

Tomaten 1.jpg

tomaten 3.jpg

Geplaatst:

Geen idee wat het is, maar de planten zien er wel uit alsof ze te weinig licht krijgen. En teveel vocht ook.

De witte vlekken op de laatste foto en op foto 3 kunnen wijzen op mangaan tekort volgens een plaatje wat ik ooit van internet heb geplukt.Pepers-ziekten-en-plagen157111434924859.jpg.0fc5250aaf4da6fcd3bdbd0ce4fd3e15.jpg

• Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)

Onderste foto, is zonnebrand.

Bovenste foto, lijkt alsof hij de vorst heeft gehad, koude wind, of een moment te weinig water.

Mijn peper plant laatste dagen in de volle zon gehad.
Die ziet er nu zo uit als je tomaten foto's. Witte vlekken, uitgedroogde punten. En zoals de laatste foto zonnebrand op blad.

DSC_3391.JPG.ae77004e58549cde189c71985d028ced.JPGDSC_3392.JPG.f1bb4146e9322ec71499e55fa59ab19b.JPG

aangepast door rorror
Geplaatst:

Dank voor jullie reacties! 

Te weinig licht kan het echt niet zijn aangezien ze 16 uur per dag onder een daglichtlamp staan. Te nat zou nog mee kunnen spelen, ik vond de aarde ook wat vochtig aanvoelen. 

Dat plaatje met mangaan tekort heb ik ook gevonden, heb wat voeding waar mangaan inzit gegeven maar mocht helaas niet baten :(.

Vorst, koude wind en te weinig water is het ook zeker niet. Ze zijn niet buiten geweest en ook niet bij een open raam. 

De zonnebrand leek mij ook overeen te komen, echter hebben ze niet in de zon gestaan. Zou dan van de lamp moeten komen maar die hangt er een meter boven en de paprika's en aubergines hebben er geen last van. 

Geplaatst:

Ik twijfel toch ook of ze geen licht te kort hebben (op basis van de eerste foto waar er weinig bladeren zijn en de plant redelijk gestrekt). Welke lamp gebruik je juist?

Geplaatst: (aangepast)

Een daglichtlamp moet je wel heel dicht boven je planten hebben hangen, anders werkt het niet. Zelf heb ik mij tot een miskoop laten verleiden en van die goedkope groeilampen gekocht, zie bijgevoegde foto. Mocht je zoiets hebben, dan kun je dat als weggegooid geld beschouwen. Geeft veel te weinig licht, zelfs als je lampen bijna tegen de plantjes aan staan. 

groeilamp.jpg.894e6e9b46b4981e8c1a31b655c2247a.jpg

aangepast door Flup
Geplaatst:

Ik heb twee TL balken van 60 cm en 6400 Kelvin erboven hangen. Van een aantal planten had ik al wat aangetaste takken/bladeren afgehaald in de hoop dat het niet zou verspreiden.

Kunnen deze vlekken en uiteindelijke verwelking ontstaan zijn door lichttekort?

Dit is het eerste jaar dat ik extra bijlicht met een lamp, voorgaande jaren nooit gedaan en dit probleem nog niet eerder gehad.

Geplaatst:

Bij een TL lamp moeten de planten bijna tegen de lamp staan. Waarschijnlijk hangen ze te hoog. 

Ik zet nu de tomaten overdag al buiten, in deze corona tijden zit ik toch thuis. 

Eerste dagen nog in de schaduw, vanaf nu al wat in de zon (nog steeds beter of onder een lamp). 

Geplaatst:

Eens dat op de foto de aarde droog lijkt. 

Maaaaar ik heb ze na de foto weggegooid, eerst uit het potje gehaald en de aarde was, in elk geval de onderste laag, kletsnat :(. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...