Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Om te voorkomen dat de munt gaat woekeren in de tuin, heb ik een emmer ingegraven. Gevuld met potgrond en daar de munt in, ik weet zeker dat er geen wortel doorheen komt. Maar natuurlijk kan het water ook niet weg en met al die regen, is dat best veel. Maar als ik nu een gat maak in de emmer, dan loopt het water wel weg, maar vinden de wortels ook een weg naar buiten. En dan kan ik niet zo goed geen emmer ingraven. Wie heeft er de oplossing voor dit probleem?

PS Ik heb al gezocht op 'munt' en 'emmer' maar dan krijg ik 172 pagina's met hits. En dat is ondoenlijk om die allemaal te gaan lezen.

Geplaatst:

Vandaag toevallig hetzelfde gedaan met een pot en een emmer.

Ik heb een hoop Marokkaanse munt staan want ik gebruik het vaak. 

Die emaillen emmer is doorgeroest aan de onderkant en de pot heeft afwateringsgaten

Zelf vind ik dat dat woekeren nog al mee valt. Zoals Flipje al schreef vooral oppervlakkig.

Ook kan de munt uitlopen op bovengrondse delen als die de grond weer raken.

Maar omdat je munt vaak oogst kan je het goed bijhouden.   

Ik heb de munt vaak in een platte bak met water staan waaraan ik wat mest toevoeg. Zo kan het lekker doorgroeien.

20200328_180440.jpg.ca0a405fce8cfaf434c9193fbc45068f.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Is dat woekeren dan een probleem? Mijn Marokkaanse tuinbuurman heeft munt per ongeluk laten woekeren vanuit zijn tuin naar de mijne. Nu hebben we daar een perfecte oplossing voor: het heeft iets met een glas heet water te maken. Ook goed voor de sociale contacten: ik pluk de munt, hij maakt het water heet. Iedere keer als ik dat drink denk ik tevreden aan het feit dat ik enige tijd geleden in de Albert Heijn munt in een plastic bakje zag liggen: 3 takjes voor 1,95........ 

Munt groeit oppervlakkig horizontaal en laat zich vrij gemakkelijk verplaatsen c.q. verwijderen. Ik heb persoonlijk liever munt dat woekert dan dat dekselse zevenblad.... 

aangepast door rdenk
Geplaatst: (aangepast)

Nou, ik vind het woekeren wel een probleem. Heb jaren geleden een muntplantje gekregen. Ondanks dat ik van de woekerende kwaliteiten afwist, heb ik de plant in de border geplant. Na een jaar nauwelijks groei, dacht ik dat het wel meeviel met de woekering. Vergissing! Heb een paar jaar geleden zo goed en zo kwaad als het ging de munt verwijderd, maar alle worteldelen verwijderen lukt niet zo makkelijk. Nu graaf ik zo goed en zo kwaad als het kan alle opkomende muntplantjes uit. Munt staat bij mij nu in een pot op het terras.

Zevenblad is is inderdaad erger, maar ja, het liefst zie ik niks woekerends in mijn tuin.

aangepast door Flup
Geplaatst:

Ik heb een grote bloempot gepakt, ongeveer 20cm diep. De gehele bodem eruit en de rand 1cm boven de grond gelaten. Af en toe stekt het over de rand, die pot ik op voor de liefhebber, verder gaat het prima.

Geplaatst:

Als de pot diep (groot) genoeg  is, zul je weinig last hebben van woekeren. je moet dan denken aan minimaal 7,5 liter , ca 35 cm doorsnede. Goede afwatering is toch wel heel belangrijk, dus evenentueel de gaten groter maken.

Listig wordt het in de nazomer/herfst. Munt zal dan bovengrondse uitlopers maken en die zal je dus moeten wegsnijden.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik merk vooral dat de munt kruipt waar het niet gaan kan... Ik heb een gemetselde bloembak op hoogte waar de munt in staat. Hij groeit steeds naar de randen toe en het midden wordt kaal, terwijl aan de randen de wortels zo agressief zijn dat ze zelfs de voegen van het metselwerk slopen en door kiertjes naar buiten groeien. Maar in het midden van de bak moet ik steeds delen herplanten.

Geplaatst:

Dat her planten herken ik wel, en dat mij elk jaar een terugkerend ritueel.

De voorraad planten onder glas heb ik al een tijdje terug gedaan en gisteren de buiten munt aangepakt.

Die staat in een zinken 80 liter teil en die keer ik om, onderin een flinke laag compost en wat grond, daarboven de enigszins kaal gehaalde muntwortels die ik in stukken terugplaats  en daarboven op weer schone grond zodat er weinig onkruid komt groeien.

Een paar gieters water erbij en ik hoop weer op een overvloedige oogst.

Ik drink graag meerdere keren per dag muntthee en dan gaat er wel wat doorheen.

Geplaatst:

Twee jaar geleden heb ik ook een flinke pol met munt gekregen en geplant in de tuin. Eind vorig jaar besloot ik hem geheel te verwijderen. Nu ben ik daar nog steeds mee bezig, zelfs onder de fundering van de kas door groeit het door. Nu alleen nog alle munt die opkomt, echt meters vanaf de plek waar het begon, consequent blijven verwijderen, is wat me te doen staat.

Als je de munt dan toch in emmer of pot plant, waarom graaf je die dan in? Waarom niet een schotel eronder en óp de grond in plaats van erin? Dat lijkt me de enige remedie.

Geplaatst:

Emmer en/of pot in de grond omdat dit 

1. mooier oogt

2. makkelijker is want je kan watergiften beperken, pot/emmer blijft koeler onder de grond en droogt niet uit

3. omdat je anders met een muntplaag zit.

Als je zoals bvb Patrijs dagelijks meerdere muntthee's maakt en drinkt mss onder controle te houden.

Ik bvb drink enkel thee in de winter.

In de betere maanden gebruiken we munt enkel en alleen voor het maken van Mojito's en ook al zou ik er dagelijks meerdere van willen drinken de rest van de tuin zou dan snel verwilderen omdat ik uitgeteld in de tuin lig te slapen 😀😄🤣😂

Geplaatst:

Ik heb al jaren munt in een betonnen bloembak (open onderaan, 40 cm hoog). Deze staat naast het gazon en nu merk ik sinds vorig jaar dat er munt begint te groeien in het gazon, dus hij ontsnapt wel degelijk verticaal :-)

Geplaatst:

De teil met munt die ik gisteren gevuld heb.

20200421_123653.thumb.jpg.73e3f388e3819ee0027d101f8923b7af.jpg

Het vis krat die ik al eerder opnieuw gemest en gevuld had en nu van onder glas al een tijd levert.

20200421_125812.thumb.jpg.02c63c04693ababbadc1e7b1f28e1dbd.jpg

Ik heb nog wat kleine potten en emmers staan.

Tijdens het werk een pauze voor een glaasje Marokkaans muntthee.

20200421_135059.thumb.jpg.43544126db229d13baae2c77e024aa2f.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...