Posted March 29, 20205 yr Ik heb een maandje terug voor het eerst zaden gekocht op een andere plek dan de lidl/action/supermarkt, maar nu heb ik grote problemen met het ontkiemen van de indigo rose en cerise tomaten zaadjes. Ik heb nu 2x van elk tussen de 5 en 10 zaadjes gezaaid en verder precies hetzelfde gedaan als ik altijd doe (de rest is prima opgekomen), maar heb nu 1 fatsoenlijk cerise plantje en 1,5 indigo rose plantje. Heb ik lastige rassen gekocht, heb ik pech, die ik iets fout of kan er iets anders zijn waar ik niet aan denk?
March 29, 20205 yr Tomaten kiemen over het algemeen heel vlot. Als je met de andere soortjes een goede opkomst hebt dan kreeg je vermoedelijk slecht zaad, hebben we allemaal wel al eens voorgehad (ook met zaad van de 'betere' winkels), niets aan te doen wel frustrerend. Als je nog zaadjes hebt gewoon opnieuw proberen, meer dan tijd genoeg, is nog vroeg voor tomaat. Lukt het echt niet laat de plantjes die je wel hebt dan mooie dieven aanmaken ipv onmiddellijk te verwijderen. Zet deze dieven in een potje met goed natte potgrond en stek ze in een diepvrieszakje, slaan makkelijk aan. Dit doe ik veel met plantjes van dure zaden, zijn exacte kopieën. Succes!!
March 29, 20205 yr Author Dank je. Ik zal blijven proberen, heb van beiden nog de helft over gok ik zo. Ik zal ook de dieven zo nodig stekken, totaal niet aan gedacht. Ik baal wel hoor, deze zaadjes waren per zakje veel duurder dan wat ik verder aan tomaten heb gezaaid en veel minder zaadjes per zakje, en dan dit terwijl van de rest alles is opgekomen ook al is de tht daarvan van vorig jaar
March 29, 20205 yr zaai de tomaatjes op de deno-methode kiemkrachtig zaad komt dan beter uit https://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/ moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
March 29, 20205 yr Probeer inderdaad de DENO-methode. Bespaart ruimte en je weet meteen wat kiemt en wat niet. En het is heel simpel ook nog! Nu moet ik ook bekennen dat dit jaar de tomaten ook minder vlot kiemen (heb wel andere soorten gezaaid) dan normaal. Komt omdat ik nu niet via de DENO-methode de zaden laat ontkiemen. Zo leer ik ook elk jaar weer bij, voortaan weer gewoon laten kiemen met behulp van de DENO-methode.
March 30, 20205 yr Volgens mij kiemen de tomaten even goed in een potje met potgrond. Ik heb dit jaar 60 tomaten gezaaid (ook voor anderen) en 12 rassen. Opkomst is 59/60. Van 5 rassen waren de zaden 4 jaar oud. Enige zaadje dat niet is opgekomen was uit een nieuw pakje zaden. Ik zeg dan ook dat het waarschijnlijk slecht zaad is. Bij mij ging in het verleden deno slechter dan in potjes met potgrond. Edited March 30, 20205 yr by simonvb
March 30, 20205 yr Idem hier. Deno werkt voor tomaten ea goed maar echt niet beter dan potgrond/compost, deed de test en opkomst was +/- hetzelfde. Wat wel een voordeel is met Deno is dat je in het begin niet zo veel plaats nodig hebt.
April 6, 20205 yr Author Ik heb ondertussen ook de deno methode geprobeerd. Gestart op de 29e en nu bij 3 vd 6 cerise zaadjes een sprietje zichtbaar maar de indigo rose doet helaas nog steeds niets. Ik wacht nog max 2 weken, doet de indigo rose dan nog niets dan zal ik die helaas niet weer kopen, bij de cerise zal t er aan gaan liggen of er nog wat ontkiemt en hoe de boel zich verder gaat ontwikjelen, maar ik ben in ieder geval nog steeds niet blij met mijn aankoop. Edited April 6, 20205 yr by annavan