Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Laatste weken van september en de plaag is ook hier toegeslagen

Mijn eigen schuld vermoed ik... Ik heb een tunnelserre die heel de zomer heeft opengestaan en in totaal om en bij de 70 kg tomaten heeft geproduceerd...

Een dikke maand geleden sloegen ze al toe bij de andere tuinders...

Maar toen werd het de tweede week van september ineens koud... En door een drukke agenda had ik de serre dicht gedaan en 3 dagen niet laten luchten...

Daarna braafjes alle ochtenden gaan openen en 's avonds weer toe, maar het kwaad was geschied...

Morgen mijn werktenu aan en gaan kijken... Welke moeten weg, welke kunnen nog enkele tomaten produceren... Er is bv nog een crime de noir waar ik niets aan zie en daar hangen nog prachtige tomaten aan... Idem voor de indigokes...

Hoe bereik ik mijn tunnelserre nu best voor richting volgend jaar???

Bovenste laag zand weghalen? Plastiek goed reinigen? Met wat? Of is het volgend jaar een nieuw jaar en maakt het op zich niet zoveel uit???

Ik ga mijn verdriet nog even wegdrinken met verse koffie en treuren om het feit dat hier geen mand met een gamma kleurtjes zal staan...

Geplaatst: (aangepast)

PICT071330341380014799.JPG

Gisteren zag alles er nog opperbest uit..... tot ik vandaag ging kijken.

Mijn tomaten planten staan in volle grond en niet in een serre.

Blijkbaar is 1 tomatenplant bij mij ook aangetast

Doordat een spruiten plant scheef is gaan groeien leunt deze tegen de tomaten plant en ik lees juist dat spruiten en tomaat naast elkaar planten een slechte combinatie is.

Kan dit de oorzaak zijn?

Is het Phylophthora als ze er zo uit zien?

aangepast door Gast

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Geplaatst:

Lijkt mij phyto ja. Althans, bij mij worden sommige nu ook zo. Heb de planten moeten ruimen ivm phyto (voor zover ik dat juist geconstateerd heb). Zelfs enkele totaal groene die ik van de planten heb gehaald om ze te redden hebben dit.

Geplaatst:

De groene op de foto zijn ook sweetie tomaatjes, die moesten nog rood worden.

Wat me wel opviel aan sommige takken is dat ze zeer donker worden, bijna zwart.

Ik ga alles van die plant weg halen. Heb nog een paar andere tomaten planten staan op meer dan 1 meter, dus hopelijk kan ik die nog redden want die hangen nog vol met trossen die nog moeten rood worden.

Als kok geeft de keuken geen probleem, als boer in de moestuin nog heel veel te leren.

Volg me ook op blog/Leeloo/

Geplaatst:

Heeft te maken met het weer. Temperatuur van de afgelopen weken + luchtvochtigheid + regen + tijd van het jaar. Aangezien je ze buiten hebt staan heb je hier dus meer last van als in een kas. Zelfde geld voor mij. Stonden allemaal in volle grond, heel dicht op elkaar. Ik had het zelf al eerder verwacht, gelukkig nu pas. Planten zagen er zo uit:

8nta.jpg

Vaak nog donkerder dan dit.

wadh.jpg

Bladeren werden bijna allemaal zoals je op de foto ziet, links van t midden. Ziet er ook snotterig uit.

2f6z.jpg

Tomaat die nog mooi groen was toen ik m van de plant haalde.

uqjo.jpg

En een tomaat die al aan de plant begon te 'vergaan'. Zie ook het steeltje boven de kroon. Zo zwart als wat, en zompig...

Gek genoeg begint het bij de tomaten aan de plant met dit soort plekken onderaan, terwijl los van de plant het bovenaan begint.

Geplaatst:

idd...

en op korte tijd heel de reeks, op een enkeling na...

weet iemand of ik naar volgend jaar toe iets speciaals moet doen in de tunnelserre?? Zand afgraven? Afwassen met iets? De tunnelserre blijft nl staan...

't is jammer, he... al die mooie groene tomaten die nooit mooie blozende tomaten worden...

Geplaatst:

Ja hoor, hier ook toch nog, phytophtora. Deels eigen schuld, ik heb de planten veel te dicht laten worden de afgelopen weken (druk....) en ze waren laatst ook nog een beetje omgewaaid met afdak en al, afdak maar weggehaald, en hops. Gister alles maar geruimd. Superzonde van al die tomaten, want ik had nog niet veel oogst gehad

elizabet.nl

Geplaatst:

Na een aantal weken (door ziekte) niks in mn tuintje te hebben gedaan, zie ik gisteren ineens dat mn tomaten besmet zijn met phyto.

Wel balen want er hingen er nog flink wat aan.

Hier vandaag ook maar de tomaten planten geruimd.

De tomaten die nog te redden vielen heb ik er af gehaald en nu maar hopen dat ze mooi na rijpen.

Geplaatst:

Ik heb ook al m'n tomaten op het complex moeten weggooien, kilo's prachtige tomaten.

Gelukkig hebben mijn tomaten in de achtertuin nergens last van, heb er minimaal 6 kilo

Cherrytomaatjes vanaf gehaald.

Geplaatst:
Iemand in Limburg al problemen?

Ja, van de 9 tomatenplanten, die het uitstekend gedaan hebben, gisteren één van hen besmet. Direct verwijderd, hopelijk blijft het hierbij. Er hangen nog een paar mooie trossen aan de overige planten.

Geplaatst:

Update van mijn phytoprobleem. Had alle goed uitziende tomaten eraf gehaald. Waren er bij elkaar zo'n 80 oid. 30 van balkon, 50 van volle grond. Balkon nog allemaal goed, volle grondtomaten zijn er weinig van over gebleven. In één dag weer 10 tomaten helemaal verrot en zelfs al schimmelen.

Geplaatst:

Het ging opeens heel snel hier, gisteren al één besmette plant gerooid, vandaag ook de andere opeens de bekende verschijnselen!

Ik heb alle tomaten die er nog goed uitzagen, geoogst en de planten weggegooid. Kan het geen kwaad, tomaten eten die aan de plant met Phytophthora hebben gehangen?

Geplaatst:

Nee want dat heb ik 2 jaar geleden ook gedaan...alles snel geoogst en binnen laten afrijpen....elke dag de zwarte tomaten tussen de roze/rode uithalen.....die rode heb ik allemaal opgegeten....geen probleem.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

ok, vanwaar kan dat komen?

Dit is het eerste jaar dat ik een moestuin heb en het is een tomaat uit de serre...

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ja dat viel mij ook tegen, ik heb ze ook in de kas, maar ook aangetast. De phyto verspreidt zich door de lucht en zit eigenlijk overal op en aan. Pas als het vochtig wordt gaat het pas goed vastkleven aan de gewassen. In de kas is het bij tijden erg vochtig, en een paar broeierige dagen doet de rest. Bij de buitenteelt wordt geprobeerd met plastic de planten zo droog mogelijk te houden. De Fransen doen dat allemaal op dezelfde manier, een soort douche cabine eromheen die aan één zijde open is. Er zijn wel middelen voor om mee te spuiten, maar dit jaar doe ik het voor het eerst zonder. Valt mij ook erg tegen.

De serre en planten zo droog mogelijk zien te houden en aangetast materiaal voorzichtig weghalen.

Wat de witte was op je tomaat is, weet ik niet. Phytophtora is op zichzelf geen schimmel, maar dat witte lijkt wel op schimmel. Misschien weet iemand daar meer over te vertellen. Of is het een vlek door valse belichting op de foto?

Geplaatst:

Oeps, ja sorry, dat witte is door de belichting.

Ik merk wel een groot verschil in resistentie tegen Phytophthora.

Ongeveer een maand geleden heb ik al enkele kerstomatenplanten(ik denk chipano kerstomaten) moeten wegdoen omdat ze bruine vlekken hadden.

Maar sindsdien heb ik geen Phytophthora gezien, tot vandaag. (behalve bij een tomatenplant die buiten stond)

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Wat als je nu een azijnoplossing zou vernevelen op de plaats van de tomaten? Azijn doodt immers schimmels en is milieuvriendelijk,

natuurlijk moet de verhouding water/azijn in orde zijn. Is dit te eenvoudig gedacht? Zijn tomaten hier te gevoelig aan?

Geplaatst:

Ik heb niet het idee dat dat zinvol is. Als het al effect zou hebben dan zou je toch aardig wat azijn moeten vernevelen, dusdanig dat de grond doordrenkt wordt, met alle gevolgen van dien. Maar misschien nog wel belangrijker is dat de phytopthora schimmelsporen gewoon in de lucht zitten. Sterker nog dat is meestal de hoofdoorzaak van een besmetting, niet de grond direct onder de tomaten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...