Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten met Phytophthora.


jootje

Aanbevolen berichten

Bij voedingscentrum staat:

In grote hoeveelheden is tomatine giftig voor mensen. Te veel tomatine kan koorts, slaperigheid, lusteloosheid, buikpijn, diarree, overgeven, zwakheid en depressie veroorzaken. Niet iedereen is even gevoelig voor tomatine.

Je eet denk maar een eetlepel chutney per keer gemiddeld, als je 100 gram achter elkaar gaat eten is het idd niet zo slim maar een eetlepel kan toch weinig kwaad? Ik zit nu wel te twijfelen of ik het ga maken. Supermarkt tomaten worden meestal ook onrijp geplukt en met van alles ingespoten voordat ze gaan rijpen, lijkt me ook niet erg gezond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dit de tijd voor die ziekte? Ik heb net een paar tomaten geoogst, maar die waren wel goed rood, 1 was er opengebarsten maar dat kwam denk ik omdat ik hem te laat oogste, zijn deze giftig? Die gebarste heb ik in de compost gedaan. Of de plant ziek is, geen idee

 

Ik heb nu allerlei planten met die ziekte dus dan weet ik niet of die tomaten besmet zijn, alsnog eten? Ze zien er goed uit.

 Kweker sinds 2010 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomaten met een barst zijn niet giftig. Barsten komen meestal door het weer, door teveel of te weinig regen. Of een rare verdeling er van.

De plant zal dus waarschijnlijk niet ziek zijn.

 

Ik heb nu allerlei planten met die ziekte dus dan weet ik niet of die tomaten besmet zijn, alsnog eten? Ze zien er goed uit.

Als ze mooi gekleurd zijn, geen bruine vlekken hebben, kan je ze gewoon eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag al de tomaten eruit gehaald, en in de kliko gedeponeerd. Duhuh....nog geen rode tomaat gezien! Even optellen.....bloemkool, witte kool en broccoli-opgevreten door een berg rupsen. Courgette die wel 1 courgette gegeven heeft, snack komkommer die het bij iedereen doet, en bij mij na 3 komkommertjes het loodje legd, wortels bomvol met pieresteken, en dan de tomaten...

Hmm....vind ik moestuinieren nog leuk? Yes! Vind het mega leuk, en het is tenslotte een leerjaar! Dus ik ga vrolijk door! Ik heb nu ook weer plek, nu de tomaten weg zijn, wat zal ik es gaan zaaien/planten daar???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op onze tuin doet mijn zoon de tomatenplanten. We hebben er heel veel. Na te vroeg uitplanten voor ijsheiligen zijn begin mei bijna alle planten verloren gegaan door een late nachtvorst.

Mijn zoon had gelukkig nog vele plantjes die nog de volle grond in konden. Van verschillende soorten in totaal wel 25 planten.

 

In de loop van vorige week bijna een hele rij dorre bladeren die later zwart werden. Voor mij was dit tot dusver iets onbekends en op het forum had ik mij nog niet verdiept in phytophthora. Gister gaf een medetuinder het advies alles te ruimen. Mijn zoon is gisteravond druk bezig geweest, op een rijtje goede planten na, alles eraf te halen en in de groencontainer af te voeren. Die andere planten gaan we goed in de gaten houden en als maar iets lijkt niet goed te gaan, gaan die er ook direct af. Misschien moeten we ze vandaag ook wel als voorzorg ruimen, zodat andere tuinders ook geen last krijgen.

 

Dit is al met al een hele sneue ervaring voor mijn zoon

Even goed van balen. De vele mogelijke recepten met tomaat als ingredient. Helaas. Toch er weer met goede moed tegenaan. De tuin geeft plezier genoeg om elke dag vrolijk heen te gaan

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

het verschil wel welk soort t is. Sommige tomaten planten hebben nergens last van. Ik heb gelukkig al kilo's kunnen oogsten voordat het toesloeg. Morgen ga ik een deel van de planten ruimen en zien of ik nog wat tomaten kan redden. Degene die in de kas en overdekt staan hebben nergens last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het verschil wel welk soort t is. Sommige tomaten planten hebben nergens last van. Ik heb gelukkig al kilo's kunnen oogsten voordat het toesloeg. Morgen ga ik een deel van de planten ruimen en zien of ik nog wat tomaten kan redden. Degene die in de kas en overdekt staan hebben nergens last van.

 

Kunnen we met zijn allen een lijst maken van de planten die het snelst ziek worden? Een aflopende lijst met onderaan diegene die het laatst ziek zijn geworden..of is dat onhandig/niet te doen/teveel afhankelijk van zaaitijden,grond,ligging van tuin?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

*kijkt sip naar buiten* ja hier ook phytophtora.....zeker weten....niet EEN tomaat gaat worden geoogst. hingen vleestomaten tussen zo groot als mijn handpalm......

 

wie gaat volgend jaar toch weer tomaten kweken? ik heb mijn twijfels.....geen plek voor een kasje en als je het daar krijgt dan kan je ook dada zeggen met handje....wat is het nut dan.

de FUN ja die snappen we allemaal maar die ***tomaten moeten verdomme ook een beetje dankbaar zijn dat we zoveel liefde erin stoppen ipv het dan laten afweten en massaal aan de schimmel gaan

 

boehoee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De voedingswaarde van de potgrond is natuurlijk inmiddels nihil, normaal gesproken kun je dat wel opleuken met koemestkorrels en of compost. Phythophthora is inderdaad niet schadelijk voor andere plantensoorten, de schimmel kan wel overleven in de grond (zoals bij piepers) lijkt me dat na harken oid het zich toch door de tuin kan verspreiden via de lucht, iemand die precies weet hoe dat zit?

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

kan wel tot 3 jaar in (op) de grond blijven zitten

verspreid zich met name door het opspatten tijdens regen

 

Zou hoop ik voor degene die nog goeie planten hebben die nog niet zijn weggehaald met dit mooie weer (zolang het droog blijft) nog goed kunnen gaan...

 

Ik heb intussen alle tomatenplanten geruimd

Kijk ook eens op ons blog http://snekermoestuin.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...