Flup Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 Duitzendblad inderdaad. Dit verwijder je op dezelfde manier als kweekgras. Met de riek omspitten, aarde losmaken en zo de wortels meetrekken. Quote
Samson Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 Oei, ik heb deze vorig jaar laten staan want ik vind t wel een leuke plant en hij bloeide heel lang. Is dit net zo hardnekkig als kweek? Quote
eduro Geplaatst: 15 april 2020 Auteur Geplaatst: 15 april 2020 @Flup ook bedankt voor die tip, alleen 100m2 gazon omspitten en uitziften 😰 pff. @Samson vorig jaar al eens een poging gedaan tot verwijderen met de hand en ook al intensief maaien geprobeerd het helpt niks Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 april 2020 Geplaatst: 15 april 2020 Lekker laten staan dan😃 het is een gezond onderdeel voor een dagelijkse kruidenthee en heeft best mooi blad vind ik. Maar als je liever een straks gazonnetje hebt kan het een probleem worden ja. Ik heb er in de boomgaard die 2 a 3 x per jaar gemaaid wordt ook hier en daar wat van staan, maar het neemt niet over, misschien omdat ik daar in het gras ook paardenbloemen, pinksterbloemen, zenegroen margrieten en ander bloemig spul heb staan. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 Mijn grasveld staat er ook mee vol (meer dan 100m2). Ik vind het niet mooi in het gras en eten doe ik het niet. Het is wel eetbaar. Als ik het zat ben, trek ik een deel weg. Het wortelt niet zo diep als kweekgras, maar het heeft wel meer wortels. Dit wegtrekken doe ik overigens vooral voordat het net bloeit. De bloemstengels zijn dikker en dan trek je het makkelijker weg. Het helpt wel, maar voor echt resultaat zou ik er wat meer aan moeten doen. Als ik nu 2x per jaar een klein stukje pluk is het veel. Maaien heeft ook niet zoveel zin, het plantje is te laag / klein om echt goed te kunnen maaien, vind ik. Misschien dat bestrijdingsmiddelen werken, maar daar ben ik bij dit onkruid niet een voorstander van. En het tast je gras ook aan. Daarnaast is gif gebruiken op je gazon als je bijvoorbeeld huisdieren en kleine kinderen hebt, ook niet aan te raden. Daarnaast tast het ook je grasveld aan. Je kunt van je gazon overigens ook een mooi duizendbladveld van maken. Vreeken verkoopt er ook zaden van. 😛 (grapje) Quote
Samson Geplaatst: 16 april 2020 Geplaatst: 16 april 2020 (aangepast) @appelvrouw Ik ga m zeker laten staan, toevallig las ik gisteren dat het een goede plant is om gier mee te maken. Dat in combinatie met de mooie bloei, de vele insecten die hem bezochten en al die andere eigenschappen maakt dat hij welkom is in mijn tuin. Strakke gazonnetjes zijn niet echt mijn ding. 16 april 2020 aangepast door Samson 1 Quote
eduro Geplaatst: 18 mei 2020 Auteur Geplaatst: 18 mei 2020 Dat duizendblad heb ik dus volledig onderschat het groeit volledig door de compostlaag heen, schoffelen helpt bijna niet omdat de nieuwe rizoom omhoog groeit en vrij stevig is het enige wat ik kan doen is met de hand uittrekken maar geen garantie dat het dan een oplossing is. Iemand nog tips? Quote
Patrijs Geplaatst: 18 mei 2020 Geplaatst: 18 mei 2020 Kom je er niet doorheen met je schoffel dan kan je die slijpen en ook nog een smallere nemen. Voorbeeld: Neem ook een schoffel met een handvat om meer druk te kunnen zetten: Quote De moestuin van Patrijs
tielse flipje Geplaatst: 18 mei 2020 Geplaatst: 18 mei 2020 Of gebruik een hak, kun je meer kracht zetten. Quote
Patrijs Geplaatst: 18 mei 2020 Geplaatst: 18 mei 2020 Dat is ook een goede. Helaas lukt me dat maar even, maar met een goede frees kom je ook een heel eind. 🤫 Quote De moestuin van Patrijs
eduro Geplaatst: 18 mei 2020 Auteur Geplaatst: 18 mei 2020 mijn schoffel is prima en een smalle uitvoering, het probleem is eerder de luchtige toplaag waardoor de steel/rizoom plat kan gaan liggen. (niet altijd maar te vaak wel om lekker te werken. Quote
Mellie Geplaatst: 18 mei 2020 Geplaatst: 18 mei 2020 Ah ok ik heb ook een polletje staan... ga ik morgen toch verwijderen vrees ik. Quote
Patrijs Geplaatst: 18 mei 2020 Geplaatst: 18 mei 2020 (aangepast) Dan had ik het verkeerd begrepen. Zelf heb ik geen ervaring met het aanbrengen van zo'n dikke compost laag. Maar er zijn er genoeg die dat wel adviseren en ook vast wel een oplossing kennen. Wat ik naast het verwijderen van de compost nog kan verzinnen is langdurig afdekken met landbouwplastic mocht je dat hebben. Maar dat zal niet je bedoeling zijn geweest. 18 mei 2020 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.